research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Behavior, Activity and Pollination Effect of Apis mellifera L. and Native Bees Foraging on Hybrid and Open-Pollinated Varieties of Sunflower, Helianthus annuus L.

Authors: Murtadha K. Glaiim --- Siena’a M. Abid --- Ayad K. Al-Sindy --- Ali A. Kareem
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2008 Volume: 6 Issue: 4 Pages: 181-191
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

This field study carried out in 2008 at the College of Agriculture, Kerbala University dealt with different aspects of behavior, activity and pollination effect of Apis mellifera L. and native bees foraging on heads of two varieties of sunflower, Helianthus annuus L., a hybrid produced in Turkey and called “ Coban ” and an open-pollinated variety called “ Sinn el-Theeb ”. The percentages of total recorded individuals of A.mellifera and all native bees were 52.34 and 47.66%, respectively. The most abundant species of native bees were Megachile sp. and Nomia sp. while Xylocopa fenestrate, X.aestuans and other unidentified species were in fewer numbers. About 72 and 28% of all A.mellifera individuals were nectar-collectors and pollen-collectors, respectively. The displacement behavior practiced by all insect species was very remarkable. About 44% of A.mellifera and 22 to 50% of native bee individuals were forced to leave flowers through physical disturbance committed by other visitors. The study also covered other aspects including seasonal and diurnal visitation patterns and duration of a single visit / insect. The pollinating insects had insignificant effect on the yield of hybrid variety for it was highly self-compatible while they had a great benefit in this regard for the open-pollinated variety which was highly self-incompatible. For instance, mean seed-setting rates of first variety reached 88.1 and 81.4% in open and bagged heads, respectively. The rates of second variety were 79.8 and only 10.1% in open and bagged heads, respectively.

تعنى هذه الدراسة التي أجريت في كلية الزراعة / جامعة كربلاء خلال الموسم الربيعي 2008 بدراسة جوانب مختلفة من سلوك ونشاط وتأثير تلقيح نحل العسل Apis mellifera L. وأنواع النحل البري السارحة على صنفين من عباد الشمس Helianthus annuus L. : صنف هجين منتج في تركيا يسمى " كوبان " وصنف مفتوح التلقيح يسمى محلياً " سن الذيب " . بلغت النسبة المئوية لأعداد كل من نحل العسل وعموم النحل البري 52.34 و 47.66% على التوالي . كان النوعان Megachile sp. و Nomia sp. أكثر أنواع النحل البري غزارة في عدد الأفراد الزائرة للأزهار بينما كانت هناك أعداد قليلة من النوعين Xylocopa fenestrata و X. aestuans وكذلك أنواع أخرى غير معرفة . ومن بين كل أفراد نحل العسل شكلت تلك الجامعة للرحيق حوالي 72% والأفراد الجامعة لحبوب اللقاح 28% . لوحظ إن سلوك الإزاحة التي تمارسها الأفراد التابعة لكل أنواع النحل لبعضها البعض واضح وجلي جداً حيث وجد أن حوالي 44% من أفراد نحل العسل و 22-50% من أفراد النحل البري قد تمت إزاحتها من على أقراص عباد الشمس من قبل أفراد زائرة أخرى ، قد تكون تابعة لنفس النوع أو لنوع آخر . شملت الدراسة أيضاً جوانب أخرى تمثلت بالكثافات العددية لأنواع الحشرات الملقحة خلال الأسابيع وساعات النهار المختلفة إضافة إلى مدة الزيارة الواحدة التي يقضيها فرد واحد على زهرة واحدة . أما بالنسبة لتأثير تلقيح الحشرات على زيادة إنتاج البذور فإنه لوحظ بأن الصنف الهجين كان عالي التوافق الذاتي ولذلك لم تكن لزيارة تلك الحشرات تأثيراً معنوياً على إنتاجه . على العكس من ذلك فإن دور الحشرات كان معنوياً وحاسماً في زيادة إنتاج بذور الصنف المفتوح التلقيح الذي كان بمستوى عالي من عدم التوافق الذاتي . فعلى سبيل المثال بلغ معدلا عقد البذور في الأقراص المكشوفة لزيارة الحشرات والأقراص التي غطيت بأكياس لمنع زيارة الحشرات في الصنف الأول 88.1% و 81.4% على التوالي بينما بلغا في الصنف الثاني 79.8 و 10.1% في الأقراص المكشوفة والأقراص المكيسة على التوالي .

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2008 (1)