research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Terms of the contract in English law A comparative analysis with the conditions attached to the contract in the Iraqi civil law
بنود العقد في القانون الإنكليزي دراسة تحليلية مقارنة مع الشروط المقترنة بالعقد في القانون المدني العراقي

Author: D. Salah al-Din Ali Younes د. يونس صلاح الدين علي
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 58 Pages: 65-114
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

It is worth-bearing in mind that the contract is made up of various statements, promises and stipulations, which are grouped together under the word (terms). The term may be express or implied.It is to be also that the terms of the contract determine the extent of each party’s right and duties.The terms of the contract can also be classified into conditions, warranties and innominate terms. Conditions in the English law are so important terms that they are closely related to the essence of the contract and considered as the heart of the contract. The warranties are contractual statements of lesser importance and they are not regarded as vital or essential to realize the main purpose of the contract, whereas innominate terms are considered as intermediate ones.It should also be noted that the Iraqi civil law has organized the conditions associated with the contract, and classified term into valid, corrupt and void conditions.

تكون العقد من أنواع عديدة من البيانات والوعود والاشتراطات التي يمكننا أن نصنفها مع بعضها البعض تحت عنوان (بنود العقد). وقد تكون البنود صريحة أو ضمنية وتجدر الإشارة إلى أن بنود العقد تحدد نطاق أو مدى حقوق وواجبات كل طرف من الأطراف المتعاقدة. ويمكن أيضا تضييق بنود العقد في القانون الإنكليزي إلى شروط وبنود ضامنة وبنود غير مسماة. فالشروط هي بنود تعاقدية على درجة كبيرة من الأهمية إذ ترتبط ارتباطا وثيقا بجوهر العقد، وتعد بمثابة (قلب العقد). أما البنود الضامنة فهي بيانات تعاقدية تكون على درجة أقل من الأهمية، ولا تعد أمرا جوهريا أو حيويا لتحقيق الغرض الأساس من العقد في تعد البنود غير المسماة بمثابة بنود وسيطة. ونظم القانون المدني العراقي الشروط التي تقترن بالعقد وصنفها إلى شروط صحيحة وفاسدة وباطلة


Article
Infringement on the property in English law - A comparative study - with the Iraqi Civil Code
التعدي على العقار في القانون الإنكليزي -دراسة مقارنة- مع القانون المدني العراقي

Authors: D. Qusay Salman Hilal د. قصي سلمان هلال --- D. Salah al-Din Ali Younes د. يونس صلاح الدين علي
Journal: alrafidain of law مجلة الرافدين للحقوق ISSN: 16481819 Year: 2013 Volume: 16 Issue: 59 Pages: 1-32
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Trespass to land is considered as a kind of civil tort in English law.It is worth-bearing in mind that these civil torts have been included within the law of torts, which is defined as an unwritten law, based on judicial precedents made by English courts.This law has also contained some other torts, the most important of which are negligence, defamation, and nuisance; trespass to land can be defined as an unjustifiable interference with the possession to land.The elements of this kind of tort are as follows:1-The act of trespass.2-Unlawful entry to land.3-Causation or causal relationship.It is to be noted that the basis of civil liability emerged from the trespass to land lies in the subjective theory of liability, because it depends upon the international act, based upon intention and malice, which corresponds the liability for negligence, if can, therefore, be said that both of them come under the title of the strict-liability tort.

يُعد التعدي على العقار أحد أنواع الخطأ المدني في القانون الإنكليزي، التي وردت على سبيل الحصر في قانون الأخطاء المدنية، وهو قانون غير مكتوب يستند على السوابق القضائية للمحاكم الإنكليزية، ومن أهم الأخطاء المدنية الأخرى التي وردت في هذا القانون: الإهمال والتشهير والقذف والإزعاج والمضايقة. والتعدي على العقار هو تعرض غير مسوغ لحيازة عقار معين. أما عناصر التعدي على العقار في القانون الإنكليزي فهي: 1-قيام المدعى عليه بعمل يعد تعدياً. 2-الدخول المتعمد إلى عقار الغير. 3-وجود علاقة سببية. ويستند أساس المسؤولية المدنية التي تنجم عن التعدي في القانون الإنكليزي على النظرية الشخصية للمسؤولية لاعتماده على الفعل العمدي أو الذي يبنى على العمد أو مسؤوليته، وهو يشبه المسؤولية المدنية التي تنجم عن الإهمال، إذ ينضوي كلاهما تحت عنوان النظرية الشخصية للمسؤولية التي تتمثل بالمسؤولية الخطئية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2013 (2)