research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Effect of Several Parameters on Membrane Fouling by Using Mathematical Models of Reverse Osmosis Membrane System

Author: Dawood Eisa Sachit
Journal: AL-NAHRAIN JOURNAL FOR ENGINEERING SCIENCES مجلة النهرين للعلوم الهندسية ISSN: 25219154 / eISSN 25219162 Year: 2017 Volume: 20 Issue: 4 Pages: 864-870
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Loading...
Loading...
Abstract

In this paper, models were applied to investigate the parameters that affect membrane fouling. Osmotic pressure across the membrane, salt concentration at the surface of the membrane, solute mass transfer coefficient, effective coefficient diffusion of water, and concentration polarization factor were the main parameters that calculated in this simulation. Sodium chloride was assumed the only salt existed in the feed flux. In addition, changing the applied pressure versus increasing the salt concentration in the feed flux and their effect on the water permeation coefficient was investigated. The results confirmed that concentration polarization gives a good indication about the formation of the fouling layer at the membrane surface and consequently permeate decline.

تم تطوير العديد من المعادلات الرياضية التي تمثل تقنية التناضح العكسي باستخدام الأغشية من قبل العديد من الباحثين. في هذه ا لدراسة ، تم استخدام بعض النماذج الرياضية لدراسة تأثير تغيير العناصر التي تؤثر على كفاءة عمل هذه الأغشية. من هذه العوامل الضغط التناضحي عبر الغشاء، تركيز الأملاح على سطح الغشاء، معامل مرور الأملاح عبر الغشاء، معامل كفاءة عبور الماء خلال الغشاء ومعامل استقطاب الأملاح على طرفي الغشاء. تم فرض كلوريد الصوديوم هو الملح الوحيد الموجود في الماء الداخل الى منظومة الأغشية. كذلك تم دراسة تأثير تغيير الضغط المسلط على الاغشية مقابل زيادة تركيز الأملاح على إنتاجية الغشاء من الماء المار. النتائج أظهرت تأثير تركيز الاستقطاب عالي على انسداد الاغشية وبالتالي انخفاض الماء المار من خلال الغشاء.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)