research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Synthesis of Schiff bases of 2-thio-5-aryl-1,3,4-oxadiazole derivatives of possible biological activity
تحضير مشتقات جديدة من قواعد شف لــ 2- ثايو- 5 – اريل – 4،3،1 - اوكساديازول ذات فعّالية بايولوجية محتملة.

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, new derivatives of Schiff bases of 2-thio-5-aryl-1,3,4-oxadiazole have been synthesized. The structures of these derivatives were characterized from their melting points, infrared spectroscopy and elemental analysis.The Schiff bases derivatives were tested for inhibition of E-coli and were all found to be active.

تم في هذا البحث تحضير مشتقات جديدة من قواعد شف لــ 2- ثايو- 5 – اريل – 4،3،1 – اوكساديازول. حيث تم اختيار المشتق رقم 1 كمادة ابتدائية لتحضير قواعد شف بعد مروره بسلسلة من التفاعلات وصولا الى المشتق 4. تم مفاعلة المشتق 1 مع حامض كلوريد الخليك في وسط قاعدي لتحضير المشتق 2. عومل المشتق 2 مع كبريتات ثنائي المثيل حيث اعطى المشتق 3. ان تفاعل المشتق 3 مع الهيدرازين بوجود الكحول كمذيب اعطى مشتق الهيدرازيد 4. تم مفاعلة المشتق 4 مع عدة انواع من الالديهيدات المختارة ليتم الحصول على مشتقات جديدة قواعد شف من (5-9). تمت دراسة الفعّالية البايولوجية للمشتقات من 5-9 ضد بكتريا القولون وقد وجد بأن لها فعّالية بايولوجية واكثرها فاعلية كان المشتق 8.

Keywords


Article
Synthesis of Novel Heterocyclic Compounds via Schiff bases
تحضير مركبات حلقية غير متجانسة جديدة مشتقة من قواعد شف

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract In the present study a series of some four-,five-and seven-membered heterocyclic compounds have been synthesized by the reaetion of Schiff bases (1a,b) with chloroacetyl chloride, sodium azide, thioglycolic acid or various anhydrides to give azetidinone (2a,b), tetrazole (3a,b), thiazolidinone (4a,b) and 1,3-oxazepine derivatives (5-8a,b) respectively. Schiff bases (1a,b)were prepared from the reaction of p-toluidine with aromatic aldehydes. All synthesized compounds were characterized by physical properties and spectral data.

الخلاصةحضر في هذا البحث بعض من مركبات حلقية غير متجانسة حاوية على حلقة رباعية وخماسية وسباعية من مفاعلة قواعد شف (1a,b) مع كلورواسيتايل كلورايد أو ثايوكلايكولك اسيد أو انهدريدات متنوعة للحصول على مشتقات ازيتيدينون (2a,b) وتيترازول (3a,b) وثايوزوليدينون (4a,b) و3,1-اوكسازبين (5-8a,b ) على التوالي .حضرت قواعد شف (1a,b) من تفاعل بارا- تولويدين مع الديهايدات اروماتية , شخصت جميع المركبات المحضرة بالطرق الفيزيائية والطيفية .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2014 (1)

2009 (1)