research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Hawajes Al –That and Sua'al Al-Buka'a
هـواجـــس الــذات وســـؤال البـكـاء قراءة في نص (القصيدة) للشــاعـرة بشــــرى البســــتاني

Author: Ekhlas Mahmoud Abdulla إخلاص محمود عبدالله
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2014 Issue: 44 Pages: 75-96
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research's title (Hawajes Al –That and Sua'al Al-Buka'a) which tackles the poem of the poetess Bushrah Al-Bustani. It involves four levels:1.The questions and crying.2.The crying and the body's and nature's question.3.The crying and the mystic's question.4.The crying and the love's question.The poem describes that there is a hard suffering when the crying and sadness are arising from the festival of communication whether upon creation or the human activity and this is the link which unified the title in this research and gives a comprehensive view which tell us that poem is developing during the time. It likes a human and describes the hardship via a crying questions in the folds of poem which involves dualities connected together and we can see it from its levels.1.Expressing the humanity by natural.2.Expressing the humanity by civilized.3.Expressing the humanity by luminous.4.Expressing the humanity by spirituality.5. Starting to close the poem.6. Cohesion the longing with pain.7. The mystic enclose.

يتناول بحثنا الموسوم ((هواجس الذات وسؤال البكاء)) نص القصيدة للشاعرة بشرى البستاني على وفق محاور هي :_ الاسئلة والبكاء/_ البكاء وسؤال الجسد والطبيعة/_ البكاء وسؤال التصوف /_ البكاء وسؤال الحب. ينطلق متن القصيدة تعبيرا عن مكابدة وجودية شاقة، حينما ينهض الحزن والبكاء من صميم بهجة التواصل، سواء على مستوى الإبداع أم على مستوى الفاعلية الجسدية والإنسانية ،وهذا هو الرابط الذي يوحد العنوان بالمتن في هذا النص. ويوظف النص رؤية شاملة مفادها أن القصيدة تمر بمرحلة مخاض الولادة، فهي كالكائن الحي تمر بأدوار وتتعرض للألم العصيب في مرحلة تكوينها، تشرح المعاناة وتكرسها بمخاض الأسئلة البكائية المتنامية في ثنايا القصيدة التي تسكنها ثنائيات مقترنة ببعضها نستطيع أن نلمحها من مقاطعها، إذ تتوزع المقاطع على : المقطع الأول التعبير عن الإنساني بالطبيعي، والثاني الإنساني بالحضاري، والثالث الإنساني بالنوراني ،والرابع الإنساني بالروحي، الخامس البدء بإقفال القصيدة، السادس التحام الشوق بالألم تعبيرا عن استمرار الانفصال على الرغم من حضور الاتصال ،السابع إقفال صوفي -عدم وصول .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)