research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Detection of Serum Ferritin in Women with Breast Cancer
قياس مستوى الفرتيين في المصل في النساء المصابات بسرطان الثدي

Author: Eman S. Nassir ايمان صادق ناصر
Journal: Iraqi Journal of Pharmaceutical Sciences المجلة العراقية للعلوم الصيدلانية ISSN: 16833597 Year: 2016 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 23-27
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Breast cancer is one of the most common cancers in females. In Iraq there are noticeable elevation in incidence rates and prevalence of advanced stages of breast cancer. Ferritin is intracellular iron storage protein abundant in circulation and its main application in differential diagnosis of anemia.The level of serum ferritin was found raised in various cancers including breast cancer. The aim of this study was to assess whether the serum ferritin concentration would be altered in Iraqi women with breast cancer and it could be related to progression of disease.Sixty eight females participated in this study. The mean age of these females was 53.25± 9.52 .The level of serum ferritin was measured in 24 Iraqi women of early stage of breast cancer (stage I and II) and 24 Iraqi women of advanced stage (III and IV). These levels were compared with 20 healthy females as controls. Serum ferritin was estimated by using enzyme linked immune sorbent assay method. This serum ferritin was found to be raised in all breast cancer patients (p<0.05) as compared to controls. The rise in ferritin level was significant in advanced stage (p<0.05) as compared to early stage. Thus the estimation of ferritin may aid in diagnosis, assessment of severity and monitoring of Iraqi women with breast cancer.

يعتبر سرطان الثدي واحد من اهم السرطانات الشائعة لدى الاناث في العراق هناك زيادة واضحة في نسبة حدوث المرض ووصوله الى مراحل متطورة .الفرتيين هو البروتين المسؤول عن خزن الحديد موجود داخل الخلايا وايضا في الدورة الدموية. اهم تطبيقاته هو للتشخيص التميزي لانواع فقر الدم. مستوى الفرتيين الموجود في مصل الدم وجد انه يرتفع في حالات السرطان ومن ضمنها سرطان الثدي. الهدف من هذه الدراسة هو لتقييم فيما اذا كان مستوى الفرتيين في مصل الدم يتغير في النساء العراقيات المصابات بسرطان الثدي وهل ان مستواه في الدم له علاقة بتقدم الحالة المرضية (مراحل المرض).ثمانية وستون امراة شاركت في هذه الدراسة ومعدل اعمارهم 9,52 53,25 في هذه الدراسة تم قياس مستوى الفرتيين في مصل الدم لـ 24 امرأة عراقية مصابة بسرطان الثدي في المراحل الابتدائية (مراحل 1 و 2) وايضا تم قياسه في 24 امرأة عراقية مصابة بسرطان الثدي في المراحل المتقدمة (مراحل 3 و 4) وتم مقارنة النتائج مع الاصحاء باخذ عينات دم من 20 امرأة عراقية غير مصابة بالمرض.تم فياس مستوى الفرتيين في مصل الدم باستعمال طريقة فحص المناعي المرتبط بالانزيم .لقد وجد ان مستوى الفرتيين مرتفع في النساء المصابات بسرطان الثدي مقارنة من النساء الاصحاء وايضا وجد ان مستوى الفرتين في النساء المصابات بسرطان الثدي في المراحل المتقدمة اعلى من مثيلاتهم في المراحل الابتدائية من هذه النتائج نتوقع انه من الممكن الاستفادة من قياس مستوى الفرتيين. لمتابعة النساء المصابات بسرطان الثدي ومعرفة مدى تقدم الحالة وتطورها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)