research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
the effect of Hamatopeduncularia sp. and Caligus sp. on some blood parameters of Arius bilineatus (Val., 1840).
تأثير الطفيليين Hamatopeduncularia sp و Caligus sp على بعض قياسات دم اسماك الجري البحري (Arius bilineatus (Val., 1840.

Authors: Essa T. Mohamad عيسى طه محمد --- Muna M. Jori منى محمد جوري
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2008 Volume: 23 Issue: 2 Pages: 269-277
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The effect of two parasites Hamatopeduncularia sp. and Caligus sp. on some blood parameters of 121 marine catfish (Ariidae) Arius bilineatus were studied. The results showed that all blood parameters were higher in healthy fishes than those of infected ones, except W.B.C. counts. In all levels of infections there were a reduction in P.C.V., Hb. and R.B.C. counts and increased in W.B.C. counts. Male fishes have higher values than females either in healthy and infected status.

تمت دراسة التأثير المرضي للطفيليين Hamatopeduncularia sp. وCaligus sp. على بعض قياسات دم 121 سمكة جري بحري Arius bilineatus, أظهرت النتائج أن جميع قياسات الدم في الأسماك غير المصابة هي أعلى من مثيلاتها في الأسماك المصابة ماعدا عدد كريات الدم البيضاء. لوحظ وجود انخفاض في قيم كل من تركيز الهيموغلوبين, مكداس الدم وعدد كريات الدم الحمراء وزيادة في عدد كريات الدم البيضاء في جميع حالات الإصابة وأنواعها. كما لوحظ امتلاك ذكور الأسماك قيم دم أعلى من مثيلاتها في الإناث لكلا من الأسماك السليمة والأسماك المصابة.

Keywords


Article
Prevalence of Salmonella enteritidis in aquatic bird's eggs (Anas platyrhncha) from farmer's houses in Basrah marshes, Iraq.
تواجد جرثومة Salmonella enteritidis في بيض الطيور المائية (الخضيري) من بيوت الفلاحين في أهوار البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was performed to detect the incidence of Salmonella enteritidis contamination of water bird's eggs from farmer's houses in Basrah city marshes. 90 samples were collected from eggs. Bacteriological examination and antimicrobial susceptibility test was done and the results showed that the rate of contamination of eggs shells and contents was (4.4%,2.2% ) respectively.

أنجزت هذه الدراسة لتحديد تواجد التلوث بجرثومة السالمونيلا في بيض الطيور المائية المنتج من بيوت الفلاحين في أهوار مدينة البصرة أذ تم جمع 90 عينة من البيض وأجري عليها الفحص الجرثومي وكذلك أجريت اختبارات الحساسية الدوائية على العزلات الناتجة وقد أشارت النتائج بأن معدل التلوث كان بنسبة 4.4% في قشرة البيض و2.2% في محتويات البيض.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

2008 (1)