research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
MEASUREMENTS OF MINERAL WATERS POLLUTION IN ADSORPTION THERMODYNAMIC STUDY 0F BERLENT GREEN DYE ON SURFACE BENTONITE CLAY
قياس تلوث المياه المعدنية بدراسة ثرمودينميك الامتزاز لصبغة البرلنت الأخضر على سطح طين البنتونايتClay Bentonite

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT: It was found in this research that the mineral waters contain high concentrationsof TDS which was confirmed by high values of their conductivities which were directlyproportional to their TDS. The levels of TDS in Found waters were not controlled in time ofpreparation of these waters. The adsorption of Berlent Green dye on Bentonite Clay surfacedecreased with increasing temperature which was confirmed by negative values of enthalpies andfree energies in addition to negative valves of entropies which rendered the system mostregulation. The adsorption follows Frendlich isotherm and the adsorption increased withdecreasing pH which reached its maximum value at pH=1.There fore, these waters should bedefected from time to insure their suitability for drinking and their contents within the waterHealth Organization specifications and using(U.V-visible) Instrument, (pH-meter) formeasurements.

لوحظ في هذا البحث وجود تراكيز عالية من المجموع الكلي للأملاح الذائبة في المياه المعدنية المستعملة في البحث أكثر مما في ماء المختبر وخاصة مياه الفؤاد .ويؤكد ذلك النسب العالية لقيم التوصيلية الكهربائية المتناسبة طرديا مع المجموع الكلي للأملاح . لذا كانت تراكيز الأملاح الذائبة في مياه الفؤاد غير مسيطر عليها عند إعداد هذه المياه .ولوحظ إن امتزاز صبغة البرلنت على سطح البنتونايت يقل بزيادة درجة الحرارة ويؤكد ذلك القيم السالبة لانثالبي الامتزاز والقيم السالبة للطاقة الحرة إضافة إلى القيم السالبة للانتروبي التي تجعل الامتزاز أكثر انتظاما.وكان الامتزاز مطابقا لايزوثيرم فريندلش. كما لوحظ إن امتزاز الصبغة البرلنت الخضراء على سطح البنتونايت يزداد بانخفاض pH ويصل الامتزاز أقصاه في pH=1. لذا يجب مراجعة هذه المياه وفحصها من حين لأخر للتأكد من صلاحيتها للشرب وإنها مطابقة لمواصفات منظمة الصحة العالمــية .واستخــدم في البحث جهـاز visible) ـــ , (U.V وجهـــاز pH-Meter) ).

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)