research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Study of Land Use Changes for Marsh Region by using Landsat Images and by Calculate Normalize Difference Vegetation index (NDVI)
دراسة تغيرات الاستخدام الارضي لمنطقة الاهوار باستخدام صور لاندسات وبحساب دليل الخضرة (NDVI)

Authors: Salah Abed Al-HamedSaleh صلاح عبد الحميد صالح --- Eshtar Hussain Nasser عشتار حسين ناصر --- FatenGhanimAbed فاتن غانم عبد
Journal: Journal of College of Education مجلة كلية التربية ISSN: 18120380 Year: 2015 Issue: 5 Pages: 29-42
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Iraqi marshes were considered the largest wetland in the Middle East and characterized by varied environment (such as river, lakes and vegetation covers). During the last decades the Iraqi marshes subjected to many artificial and natural changes. These changes have impacts on its ecosystem (land cover, vegetation and aquatic environment).The aim of this paper is detect environmental changes in the Iraqi marsh for the period (1973-2004), by using multi-temporal and multispectral images with calculated, Normalized Difference Vegetation Index (NDVI).Series of Landsat images shows that the Iraqi marshes are desiccated vegetation cover and water decrease during the period 1990- 2003. While 2003 shows re-flooding the area. The results show that NDVI is good indicator for vegetation area.

تعتبر الاهوار من اكبر المسطحات المائية في الشرق الأوسط ، وان أهوار جنوب العراق من أهم هذه المسطحات ومن أغنى مناطق العالم بالحياة البرية. تتمثل الاهوار بالبحيرات الضحلة الكثيفة الإعشاب والمغطاة بالقصب والبردي. تعرضت هذه المنطقة إلى عدة تغيرات سواء كانت هذه التغيرات طبيعية أو اصطناعية وأثرت التغيرات الحاصلة على النظام البيئي لمنطقة الاهوار(الغطاء الأرضي و النباتي و البيئة المائية). يهدف البحث الحالي إلى كشف التغيرات البيئية الحاصلة في منطقة الاهوار للفترة(1973-2004) باستخدام صورالقمر الصناعي (لاندسات) متعددة الأطياف وبتواريخ مختلفة وباستخدام دليل الخضرة (NDVI) الذي يعتبر دليل لكشف التغيرات في المساحات الخضرية. لوحظ من خلال النتائج وصور لاندسات المستخدمة أن منطقة الاهوار قلت فيها مناطق الغطاء النباتي والمياه خلال الفترة (2003-1973) التي تؤثر على البيئة الطبيعية لمنطقة الاهوار, بالإضافة إلى ذلك نلاحظ رجوع المياه في سنة 2003 . ومن النتائج لوحظ أن دليل الخضرة يعد مؤشر جيد لوجود المساحات الخضراء.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2015 (1)