نتائج البحث : يوجد 5

قائمة 1 - 5 من 5
فرز

مقالة
A Progmatic Study Person Deixis In Milton's Lycidas

المؤلف: Hadi S. Sultan
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 السنة: 2006 المجلد: 4 الاصدار: 4 الصفحات: 7-22/عدد16
الجامعة: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة - كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
الخلاصة

AbstractThis study aims at shedding light on the role of person deixis in expressing one of the main themes of Milton's "Lycidas", which is death. It is built on a supposition that Milton deliberately uses certain person deixis in certain situations to show his two states of mind concerning the presence and absence of his friend. The use of person deixis "we" serves the two opposite states, now it shows the referent as alive now as dead. "He" and "Thou" are also used- when the poet addresses Lycidas to show the controversy of presence and absence in so far as they are used equally. Furthermore, the poet's use of "thou" when he refers to Lycidas and "ye" when he addresses other referents, participates in showing the sanctity of Lycidas a matter which totally depends on the poet's knowledge of Latin and his awareness of the use of T/V distinction.

الملخص تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على دور بعض الضمائر في توضيح إحدى أهم الثيمات في قصيدة جون ملتون "ليسيداس" والتي هي الموت. وتتضمن توطئة تضم بعض تعريفات الضمائر وتفسيراتها والتي تعتمد على السياق الذي ترد فيه. كما تضمن مبحثاً عن جدلية الحضور والغياب والتي تتوضح من خلال استخدام بعض الضمائر مثل: نحن و هو، وأنت (بشكليها القديم والحديث)، حيث تلعب هذه الضمائر دوراً بارزاً في إظهار ليسيداس حياً وحاضراً تارة وميتاً وغائباً تارة أخرى، المسألة التي تبنى عليها الثيمة الأساس لهذه القصيدة.

الكلمات المفتاحية


مقالة
Image of Childhood in Some of Blake's Poems

المؤلف: Hadi S. Sultan
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 السنة: 2007 المجلد: 4 الاصدار: 1 الصفحات: 19-40/عدد18
الجامعة: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة - كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
الخلاصة

AbstractOne of the Romantic poets who devotes a notable area for childhood in his poetry is William Blake. He does not look at childhood as a golden period of his life like other Romantic poets. Instead, he tests this period through other children whom he sees and observes. In this sense, he looks at this subject objectively. As a result, he depicts children in different moods and conditions. He also attributes the different moods of children to different situations, persons, and institutions. He, sometimes, identifies himself with the children's life, now as a victim now as a saviour. Hence, Blake is sincere in this field. He glorifies the children's happiness and gives indirect solutions for their sufferings.

الملخصتهدف هذه الدراسة إلى إظهار الصور المتضادة للطفولة في بعض أغاني البراءة وأغاني الخبرة لوليم بليك وقد تناولت أهمية الطفولة في الرومانتيكية الإنكليزية بصورة عامة وفي شعر بليك بصورة خاصة. ويقسم البحث إلى مقدمة تسلط الضوء على الأسباب التي تقع وراء إهتمام الرومانتيكيين بالطفولة وإلى مبحثين آخرين. حيث تركز الدراسة في المبحث الأول على صورة البراءة والفرح كما يظهران في أغاني البراءة بينما يبين الثاني بعض صور الألم والضياع اللذين يظهران في بعض أغاني الخبرة.

الكلمات المفتاحية


مقالة
Pragmatic Study of Deixis in Some Elegies

المؤلفون: Umayya I. Younis --- Hadi S. Sultan
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Journal of Tikrit University for the Humanities مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية ISSN: 18176798 السنة: 2010 المجلد: 17 الاصدار: 3 الصفحات: 432-446
الجامعة: Tikrit University جامعة تكريت - جامعة تكريت

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT
This study offers justifications for some poet's use of deixis in their elegies. It is divided into an introduction which provides definitions for dsixis and its types. It studies the role of personal deixis in some elegies. It explains how the person deixis "you" and "he" are used interchangeably where proximity and distancy, presence and absence are directed by the world of illusion and reality. It also tackles the roles of other deixis in this field: place, time and social and how they participate in formation of the poet's movements between illusion and reality where again proximity and distancy, presence and and absence form the movements.

الكلمات المفتاحية


مقالة
The Riddle of Truth and Illusion in Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf?

المؤلفون: Shayma' Abdul Ali Jasim --- Hadi S. Sultan
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: JOURNAL OF EDUCATION AND SCIENCE مجلة التربية والعلم ISSN: 1812125X السنة: 2008 المجلد: 15 الاصدار: 28 الصفحات: 11-21
الجامعة: Mosul University جامعة الموصل - جامعة الموصل

Loading...
Loading...
الخلاصة

AbstractThis study deals with the analysis of Edward Albee's Who's Afraid of Virginia Woolf? In search for illusion. It stops at certain incidents in the play where we find out how Albee has set certain traps of truth and illusion without giving a solution. He leaves the reader/ audience with a riddle of "what" and "why". For instance, what is the illusion of the phantom, why did George and Martha create it? Why did they destroy it? What happened to Honey's pregnancies? Why are they afraid? What is the cause of their fear? Is it the Big Bad Woolf? Their own lives? Or reality in general? The study shows how Albee has made it impossible to distinguish reality from fantasy. He presents us with both reality and illusion, yet they are entwined in such a way that they cannot be separated.

الملخــص تقوم هذه الدراسة بتحليل لمسرحية ادوارد ألبي "من يخاف فرجينيا وولف" هادفة البحث عن الوهم. وتتوقف عند أحداث معينة في المسرحية حيث نجد كيف أن ألبي قد دمج الوهم بالحقيقة بطريقة ذكية ولم يعطي أية حلول لهما. إنه يترك القارئ أو المشاهد وسط دوامة لغز "ما" و "لماذا". فعلى سبيل المثال ما هو وهم الشبح ولماذا قام جورج ومارثا بابتداعه؟ لماذا دمراه؟ ما الذي حدث لحمل هوني؟ لماذا يخافان؟ ما سبب مخاوفهما؟ أهو بك باد وولف؟ أهي حياتهما الخاصة أم الواقع عموما؟. تظهر هذه الدراسة كيف أن ألبي جعل من المستحيل التفريق بين الحقيقة والفنطازية. إنه يقدم لنا كلا من الحقيقة والوهم غير منفصلين بل مجتمعين بطريقة لا يمكن فصلهما.

الكلمات المفتاحية


مقالة
Intertextuality: The Themes of Death, Sterility and Aridity in Eliot's The Waste Land As A Case Study

المؤلفون: Hadi S. Sultan --- Rai'a A. Abdul Aziz
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 السنة: 2007 المجلد: 4 الاصدار: 1 الصفحات: 7-32/عدد19
الجامعة: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة - كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
الخلاصة

AbstractIntertextuality is one of the literary terms which has recently received a special interest by literary critics all over the world. The present study tries to provide some definitions of this term and trace its origin and development. It also tries to draw a distinctive line between this term and some other terms and concepts, like influence, which, sometimes, overlap with it. It tackles its forms and mechanisms as they appear and work in themes of death, sterility and aridity in Eliot's The Waste Land. This study, however, concentrates on mythical, religious and literary intertextuality, for the poet absorbs, transforms, parallels and contrasts with some stories, situations and ideas in these sources. Accordingly, this paper is arranged.

الملخص يعد التناص أحد من المصطلحات الأدبية التي شهدت اهتماما واسعا لدى نقاد الأدب في جميع أنحاء العالم في الفترة الأخيرة من القرن العشرين وفي السنوات الأولى من القرن الحالي. وتحاول هذه الدراسة أن تعرض بعض تعريفات هذا المصطلح وتتبع أصله وتطوره. كما تحاول أن تميز بينه وبين بعض المصطلحات الأخرى التي تتداخل معه. أنها تعرض لأشكاله وآلياته كما تظهر وتعمل في مفاهيم الموت والعقم والجدب في قصيدة اليوت "الأرض الخراب" وهي تركز على أشكال التناص الأسطوري والديني والأدبي ثم تقسم هذه الدراسة تبعاً لها.

الكلمات المفتاحية

قائمة 1 - 5 من 5
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (5)


اللغة

English (5)


السنة
من الى Submit

2010 (1)

2008 (1)

2007 (2)

2006 (1)