research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Open Price Contract Compertive Study
البيع على اساس الثمن المفتوح دراسة مقارنة

Author: Haider Felaih Hassan حيدر فليح حسن
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2018 Volume: 33 Issue: 2 Pages: 129-164
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The ultimate goal of any sale contract is to maximize the combined returns of the parties, knowing that these returns are not realized (in long-term contracts) except in the final stages of the contract. Therefore, this requires the parties to the contract to leave some elements open, including the price, because the adoption of a fixed price and inflexible will not be appropriate to meet their desires when contracting, especially with ignorance of matters beyond their will and may affect the market conditions, and the possibility of modifying the fixed price through The elimination is very limited, especially when the parties to the contract are equally in terms of economic strength. Hence, in order to respond to market uncertainties, the parties have been allowed to combine the fixed and open conditions of the contract. They are accurate, allowing flexible conditions to cope with unexpected market fluctuations. In this combination of conditions, the seller and the buyer leave a set of elements in the contract open, for example (price, time, quantity) to maintain the functional nature of the business.

ان الهدف النهائي لاي عقد بيع هو تعظيم العوائد المشتركة لطرفيه، علما ن هذه العوائد لا تتحقق (في العقود طويلة الاجل) الا في المراحل الاخيرة من العقد. وبالتالي فان هذا الامر يفرض على اطراف عقد البيع ترك بعض عناصره مفتوحة ومنها الثمن، لان اعتماد ثمن ثابت وغير مرن لن يكون ملائما لتلبية رغباتهم عند التعاقد لاسيما مع جهلهم بالمسائل الخارجة عن ارادتهم والتي قد تؤثر على ظروف السوق، كما ان امكانية تعديل الثمن الثابت عن طريق القضاء محدودة جدا لاسيما عندما يكون اطراف العقد على قدم المساواة من حيث القوة الاقتصادية، من هنا وبغية الاستجابة لظروف عدم اليقين في السوق فانه قد اتيح للاطراف المزاوجة بين الشروط الثابتة والشروط المفتوحة في العقد، ففي الوقت الذي توفر فيه الشروط الثابتة لاطراف العقد معرفة التزاماتهم بشكل دقيق، تسمح الشروط المرنة بمواجهة تقلبات السوق غير المتوقعة. ومن خلال هذه المزاوجة بين الشروط يترك البائع والمشتري مجموعة من العناصر في العقد مفتوحة ومنها على سبيل المثال (الثمن، الوقت، الكمية) للحفاظ على الطابع العملي للنشاط التجاري.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)