research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The role of aerobic and anaerobic bacteria innon gonococcal urethritis (NGU) in men

Authors: Haitham B. Fathi هيثم بدر فتحي --- Haitham M. Al-Habib هيثم محمد الحبيب
Journal: Annals of the College of Medicine Mosul مجلة طب الموصل ISSN: 00271446 23096217 Year: 2010 Volume: 36 Issue: 1&2 Pages: 99-105
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT
Objectives: To identify causative microorganisms of nongonococcal (NGU) urethritis in men.
Methods: A descriptive comparative study included 240 male patients with urethritis and 40 age-matched males free from urethritis was carried out. The urethral swabs were inoculated on different culture media and incubated both aerobically and anaerobically.
Results: A 153 patients were considered as NGU cases. From them, 18 genera of aerobic and anaerobic microorganisms were isolated. Aerobic bacterial isolates were two times the anaerobic bacterial isolates. The type of growth was heavy among patients in comparison to scanty growth among controls. The most common microorganism in each group were Staph. epidermidis, Gardnerella vaginalis, and Bacteroides species.
Conclusion: Aerobic and anaerobic microorganisms are associated with urethritis in men. The confluent growth and dramatic response after treatment by appropriate antibiotics confirm the roles of the isolated bacteria in development of NGU in men.
Key words: Urethritis, nongonococcal urethritis, aerobic & anaerobic bacteria.

الأهداف: تشخيص أنواع الجراثيم المسببة لخمج الاحليل غير السيلاني وغير الكلاميدي عند الرجال.طريقة البحث: أجري البحث بالطريقة المسحية المقارنة على عينة مكونة من 240 مريضا مصابا بخمج الاحليل. قورنت النتائج مع نتائج الفحص لـ 40 متطوعا مطابقين للمرضى في العمر ولا يعانون من خمج الاحليل. أخذت مسحات من الاحليل وزرعت على أوساط مختلفة لزرع الجراثيم تحت ظروف هوائية ولا هوائية.النتائج: أظهرت نتائج الدراسة الحالية أن 106 مريضا كانوا يعانون من خمج الاحليل غير السيلاني وغير كلاميدي. تم عزل 18 جنسا مختلفا من الجراثيم الهوائية واللاهوائية وكانت الجراثيم من النوع الهوائي ضعف الجراثيم من النوع اللاهوائي. كان النمو الجرثومي كثيفا في عينة المرضى مقارنة مع النمو المتفرق والشحيح عند الأصحاء من العينة الضابطة. أن أكثر أنواع الجراثيم شيوعا في كل مجموعة هي المكورات العنقودية الجلدية، الكاردنيريلا المهبلية وجراثيم الباكتيرويدس.الخلاصة: أن الجراثيم الهوائية واللاهوائية التي عزلت من مسحة الاحليل في الدراسة الحالية لها علاقة سببية وثيقة مع الإصابة بخمج الاحليل عند الرجال ويدعم هذا الرأي نتائج النمو الجرثومي الكثيف للجراثيم المعزولة من المرضى وكذالك الاستجابة الجيدة للمرضى بعد إعطائهم المضاد الحيوي المناسب.


Article
Measurement of total serum IgE antibody in patients with atopic dermatitis

Authors: Haitham B. Fathi هيثم بدر فتحي --- Amir A. Al-Hafedh امير الحافظ
Journal: Annals of the College of Medicine Mosul مجلة طب الموصل ISSN: 00271446 23096217 Year: 2011 Volume: 37 Issue: 1&2 Pages: 66-70
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Objectives: To estimate the difference in total serum IgE level between patients with atopic dermatitis (AD) and healthy control subjects and to correlate age and gender of patients, and severity of AD with total serum IgE level. Patients and methods: This is a case-series study on 52 patients with AD, recruited from dermatology clinic at Al-Jumhoori teaching hospital in Mosul, during the first half of 2010. Twenty five healthy non-atopic subjects were recruited from same clinic as a control group.Results: The total serum IgE level in patients with AD was 286.0 (SD 83.1) IU/ml; corresponding value in control group was 47.8 (SD 38.1) IU/ml. Thus, total serum IgE level was significantly higher in patients with AD than in control group (p = 0.007). The highest concentration of total serum IgE level was found among females (p = 0.04), age group 11-15 year (p = 0.09), and severe cases of AD (p = 0.007).Conclusion: Majority of patients with AD have a raised total serum IgE level, which in turn correlates well with female gender, age group 11-15 year, and severity of disease.

الأهداف :لقياس الفرق في قدر الكلوبين المناعي الكلي نوع (إي) بين المرضى المصابين بالتهاب الجلد الاستشرائي والأصحاء ولتحديد العلاقة بين جنس المرضى وعمرهم وشدة إصابتهم بالتهاب الجلد الاستشرائي مع قدر الكلوبين المناعي الكلي نوع )إي).العينة وطريقة البحث: أجري البحث على سلسلة مكونة من 52 مريضا بداء التهاب الجلد الاستشرائي تم اختيارهم من بين مراجعي عيادة الأمراض الجلدية في مستشفى الزهراوي التعليمي في مدينة الموصل في النصف الأول من عام 2010 وقورنت النتائج مع النتائج المستخلصة من دراسة 25 شخصا سليما أختيروا كعينة ضابطة من نفس العيادة.النتائج: أظهرت النتائج أن قدر الكلوبين المناعي الكلي نوع (إي) في دم المرضى المصابين بالتهاب الجلد الاستشرائي كان 286 وبانحراف معياري قدره 83,1 وحدة دولية لكل مل بينما قدره عند الأصحاء كان 47,8 وبانحراف معياري قدره 38,1 وحدة دولية لكل مل والفرق كان معنويا دلالة معنوية (0,007 (سجل أعلى قدر للكلوبين المناعي الكلي نوع )إي) (بين النساء( دلالة معنوية (0,04) وأيضا في الفئة العمرية) 11-15 سنة( دلالة معنوية (0,09) وكذلك في الحالات الشديدة من التهاب الجلد الاستشرائي دلالة معنوية (0,007).الخلاصة: عانى معظم مرضى التهاب الجلد الاستشرائى من فرط أنتاج الكلوبين المناعي من نوع )إي (والذي إرتبط بشكل واضح مع الجنس النسوي والفئة العمرية 11- 15 سنة وشدة المرض.

Keywords

IgE --- atopic --- dermatitis

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (2)


Year
From To Submit

2011 (1)

2010 (1)