research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Verbal Succession: A Neglected Rhetorical Term
(الخلافةُ) اللفظيّةُ ... نظرة في اصطلاحه البلاغي

Loading...
Loading...
Abstract

Verbal succession is one of the concepts to be selected for terminological use, thought it did not receive the degree of propagation or publicity among researchers. The term is very rarely used not only in the field of rhetoric, but also in linguistic studies in general, and the concept is almost unknown to many scholars. What is more astonishing is that this term is used by Abdul Qahir Al-Jarjani (471 AH or 474 AH) – who is one of the pillars and founders of rhetoric – in his book "The Secrets of Rhetoric", referring to the rhetorical processes where the meaning of words is not understood directly, but indirectly through inferences via meanings of other words. These other words form terms that can be considered as the origin of other successive words. In other words, the words are created from meanings of other original words and replaced them.

يعدّ مفهوم الخلافة اللفظيّة واحداً من المفاهيم المرشّحة للاستعمال المصطلحيّ، ولكنّه مع ذلك لم يستحصل درجة الشيوع لدى الباحثين، فهو مصطلح نادر الاستعمال في مجال الدراسات البلاغيّة، لا بل في مجال الدراسات اللغويّة عامّة؛ إذ أنّ مفهومه يكاد يكون مجهولاً بالنسبة للدارسين، وقد نستغرب أكثر لو علمنا أنّ هذا المصطلح استعمله عبد القاهر الجرجانيّ (ت471ه أو 474ه)- أحد أعمدة علم البلاغة والمؤسّسين لها- في كتابه (أسرار البلاغة)، مشيراً به إلى الظواهر البلاغيّة التي لا يتأتّى استعمال الألفاظ فيها بشكل مباشر- من خلال الدلالة على معانيها- وإنّما من خلال الاستدلال على المعاني بمعانٍ أخر، تُوصل إلى تشكيل ألفاظ تكون بمثابة الأصل لمن سيؤدي دور (الخليفة) عنها لاحقاً، من خلال عمليّة استدلال عقليّة توصل إليها، أو بمعنى آخر: ألفاظٌ تُولد من رحم معانٍ دلّت عليها ألفاظ أصليّة، فنابت منابها في أداء المعنى.


Article
Rhetorical Controvesies: Motivcations and Objections
المسائل الخلافيّة البلاغيّة... باعثٌ ذاتيٌّ، واعتراضٌ مخفيٌّ

Author: Hana' Abdul-Ridha R. Al-Rubai'y هناء عبد الرضا رحيم الربيعي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2018 Issue: 84 Pages: 128-180
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Similar to the controversial issues in Arabic grammar which have been fueled by the spirit of competition among scholars to explain the grammatical phenomena, it is also found that rhetoricians have addressed these issues except that they did not take much attention and interest. This is because rhetoric did not deal with exactly what grammar has dealt with, such as the position of the word which appeared to be more consistent in the Arabic sentence. Besides, grammarians adopted the factor theory which attempted to give an acceptable explanation, to some extent, of the locational system of the sentence. Rhetoric, on the other hand, focused on meaning which was so hard to set or fix especially in the Quranic text being open to multiple readings. If we consider rhetoric as a brooder or a carrier of the Quranic text, we can feel the serious problem of the rhetorical controversies. Our task here is to investigate the most significant phenomena which have been dealt with during the eras of rhetorical composition, and then to categorize them according to groups to collect the subjective motives of the issues. This paper is intended to be an introduction to a later academic work that deals with all aspects of the topic, when time is right, because it is one of the most important rhetorical subjects which has been overlooked on behalf of other subjects.

على غرار ما ألفناه في النحو العربيّ من المسائل الخلافيّة التي أذكتها روح المنافسة بين العلماء لتفسير الظواهر النحويّة ممّا اعترض الجملة العربيّة نجد أنّ علم البلاغة ألف هذا النوع من المسائل أيضاً ولكنّها لم تأخذ العناية المطلوبة من العلماء؛ كونها تعلّقت بعكس ما تعلّقت به المسائل النحويّة من موقع اللفظ الذي كان يبدو أكثر ثباتاً في الجملة العربيّة، واعتماد نظريّة العامل التي حاولت أن تقدّم تفسيراً مقبولاً- إلى حدّ ما- للنظام الموقعيّ الذي تسير عليه الجملة- إفتراضاً-، في حين أنّ المسائل الخلافيّة البلاغيّة تعلّقت بالمعنى الذي كان أعصى ما يكون على الضبط ولا سيّما في النصّ القرآنيّ المنفتح على قراءات متعدّدة، فإذا ما نظرنا إلى البلاغة على أنّها علم خادم للنصّ القرآنيّ استشعرنا حجم المعاناة في قضيّة ضبط الخلافات البلاغيّة برمّتها. ومهمّتنا في هذا البحث محاولة استقصاء الظواهر اللافتة للانتباه التي أخذت حيّزها من النقاش العلميّ في عصور التأليف البلاغيّ، وتبويبها ضمن موضوعات تحاول أن تجمع البواعث الذاتيّة لهذه المسائل؛ ليكون عملنا في هذا البحث مقدّمة لعمل علميّ لاحق يجمع كلّ جزئيّات الموضوع بشكل أوسع- عند حدوث فُسحة من الوقت- كونه يمثّل واحداً من الموضوعات البلاغيّة المهمّة التي نُسيت في موجة الاهتمام بموضوعات أخرى.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (2)