research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
AI-Hawadith Al-Jami'a Wal-Tajarub Al-Nafi'a Fi Al-Mi'a Al-Sabi'a by Ibn al-Futi (d. 723 A.H./1323 A.D) a Source for Studying of the History of Mosul
الحوادث الجامعة والتجارب النافعة في المائة السابعة لابن الفوطي (ت723هـ/1323م) مصدراً لدراسة تاريخ الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The research of aims at studying some texts from the book of al-Futi(d. 723 A.H./l323 A.D.) that entitled “Al-Hawadith Al-Jami'a WalTajarub Al-Nafi'a Fi Al-Mia Al-Sabia”, which tackling the history of Mosul during the period (631-688 A.H./l233-1289 A.D.). This book may be regarded as one of the most important political local history that concerning the history of Iraq during the seventh hundred.The research comes to the conclusion that his historical Materialabout Mosul at that time, came within the context of events and deathsthat included in the above mentioned book. Moreover, the book contains valuable material, and Worthwhile that relate to the political, administrative, economic, and social conditions, in addition to mention biographies of famous characters in the city.

يهدف البحث إلى دراسة بعض النصوص التي تخص تاريخ مدينة الموصل في القرن (السابع للهجرة/الثالث عشر للميلاد) في الفترة ما بين سنة (631-688هـ/1233-1289م) التي أوردها ابن الفوطي (ت723هـ/1323م) في كتابه (الحوادث الجامعة والتجارب النافعة في المائة السابعة) والذي يعد من أهم كتب التاريخ المحلي السياسي الخاص بالعراق في المائة السابعة. وقد تبين لنا أن مادته التاريخية عن الموصل في تلك الفترة، والتي وردت في سياق حوادث ووفيات الكتاب مادة قيمة وجديرة بالاهتمام تخص الأوضاع السياسية، والإدارية، والاقتصادية، والاجتماعية، فضلاً عن ذكره لتراجم أعلام مشهورين في المدينة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)