research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Settlement Reduction Underneath Surface Circular Footing Resting on Reinforced Soils.

Author: Hayder M. Mekkiyah
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2007 Volume: 13 Issue: 4 Pages: 1920-1933
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

An analytical approach, adopted to find the settlement of foundations resting on reinforced soil based on the test results on a model surface circular footing resting on reinforced soil, is summarized. The soil was reinforced using biaxial geomesh. The settlement was determined by considering the compatibility of strain (settlement) between soil and reinforcement element underneath the foundation. Theoretical equations were used to estimate the settlement either from the superstructure loads or from in-situ plate load tests on the reinforced soil system. The type of geomesh used in this study has been determined based on the grain size distribution of the soil. The investigation in this study used two different types of geomesh. Uniformly graded sand was used to make it easier to control the density and fabric in different tests. It was found that initial horizontal and vertical movement of the reinforcement is needed to mobilize the reinforcing strength. Further, the initial settlement at small loads could be avoided when the reinforcement was placed closer to the base of the footing and there was an improvement in the bearing capacity value of the footing. When the reinforcement is placed away from the base of the footing(greater than B), the initial settlement decreased with a slight improvement in the bearing capacity compared with that of unreinforced soil. Non-dimensional factors were developed for settlement calculations based on the experimental test results from a series of laboratory tests on the model footing. Additional tests were performed on the model footing to evaluate the effect of the number of reinforcement layers and the depth of the top most reinforcement layer on the settlement and the improvement in the bearing capacity of the footing-reinforced soil system.

اقترح في هذه الدراسة تحليل الهبوط تحت الاسس المسلحة ترابيا مبنيا على تجارب الفحوص المختبرية لهذه الأسس الجالسة على التربة المسلحة حيث أن التربة تم تسليحها بواسطة قطع ( شبكة) تسليح بلاستيكية. كان مبدأ التحليل مستندا إلى التوافق في الانفعال الحاصل تحت الأسس لكل من التربة وقطع التسليح.أن المعادلات المقترحة لحساب الهبوط تحت هذا النوع من الأسس يمكن استخدامها لكل من نتائج الفحوصات الحقلية أو أية أحمال متوقعة من المنشأ يراد حساب الهبوط تحتها ،تم استخدام رمل منتظم متدرج في هذه الفحوص .لوحظ من أجل حصول حركة (رأسية / أو أفقية) تحت الأسس المسلحة فلابد من وجود أحمال أكبر من تلك المقارنة بالأسس غير المسلحة ، وأكثر من ذلك أن هذا الهبوط الأولي تحت هذه الأسس يمكن إهماله عندما قيم الأحمال الأولية المسلطة قليلة وشرائح قطع التسليح قريبة من قاعدة الأسس كما لوحظ أيضا تحسن كبيرفي تحمل الأسس لهذه الحالة من التحميل ، في حين أن هناك تحسن أقل سعة التحمل عندما تكون هذه الشرائح بعيدة عن الأسس وفي المقابل الهبوط المتوقع يكون أكبر ،أن مثل هذا التباين في مقدار الهبوط لمثل هذه الحالات من التحميل تم أخذه بعين الاعتبار حينما تم وضع المعاملات اللابعدية من أجل حساب الهبوط المتوقع تحت الأسس في المعادلات المقترحة في هذه الدراسة.تم حساب الهبوط لحالات فحص أخرى غير تلك التي أجريت في البحث للتأكد من مقدار الهبوط المتوقع فكان مقدار هذا الهبوط يتناسب وطبيعة التربة ومقدار الأحمال المسلطة على هذه الحالة.

Keywords

Settlement --- Circular --- Footing --- reinforced --- Soil --- Reduction


Article
Frictional Pullout Resistance and Settlement Criteria ofReinforced soil system
مقاومة السحب والهبوط للترب الجبسية

Author: Hayder. M. Mekkiyah حيدر محمد مكية
Journal: Journal of Engineering and Sustainable Development مجلة الهندسة والتنمية المستدامة ISSN: 25200917 Year: 2009 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 70-85
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

An analytical approach, adopted to find the frictional pullout resistance and
settlement of foundations resting on reinforced soil based on the test results of circular
footing and site data from plate bearing tests (PLT) for in-situ testing of (PLT) with a
diameter of ( 0.75m) , is summarized. The soil was reinforced using biaxial geomesh. The
settlement was determined by considering the compatibility of strain (settlement) between
soil and reinforcement element underneath the foundation. Empirical equations were used
to estimate the settlement either from the superstructure loads or from in-situ plate load
tests on the reinforced soil system, while the frictional pullout resistance of reinforcement
calculated and compared with test results based on the new empirical equation. The study
concerned two different types of geomesh(CE111 and CE121). It was found that initial
horizontal and vertical movement of the reinforcement is needed to mobilize the reinforcing
strength. Further, the initial settlement at small loads could be avoided when the
reinforcement was placed closer to the base of the footing (U<< B/2) and there was an
improvement in the bearing capacity value of the footing. When the reinforcement is placed
away from the base of the footing, the initial settlement decreased with a slight
improvement in the bearing capacity compared with that of un-reinforced soil. Nondimensional
factors were developed for the settlement and frictional pullout resistance
based on the experimental site test results.

أقترح في هذه الدراسة تحليل لحساب قوة مقاومة السحب لشرائح التسليح أسفل الأسس المسلحة ترابيا وكذلك الهبوط المتوقع مبنيا على التجارب المختبرية ونتائج فحص تحميل الصفيحة (PLT) لفحوصات عديدة لفحص تحميل الصفيحة بنفس مواصفات نموذج الموديل المختبري ولصفيحة قطر75 ,. متر ،حيث تم تسليح التربة بواسطة قطع(شبكة) تسليح بلاستيكية. كان مبدأ التحليل قد استند إلى التوافق في الانفعال الحاصل تحت الأسس لكل من التربة وقطع التسليح. أن المعادلات التطبيقية المقترحة هي لحساب الهبوط تحت هذا النوع الأسس سواء بسبب أحمال المنشأ أو من فحص تحميل الصفيحة، في حين قوة مقاومة السحب لشرائح التسليح تم اقتراحها في معادلات أيضا، استخدم نوعين من شرائح التسليح في هذه الدراسة. لوحظ من أجل الحصول على حركة(رأسية/ أفقية) تحت الأسس المسلحة ترابيا، فلابد من وجود أحمال أكبر من تلك المقارنة بالأسس غير المسلحة ترابيا،وأكثر من ذلك أن هذا الهبوط الأولي يمكن تجنبه عندما توضع هذه الشرائح قريبة من الأسس حيث كان تحسن في سعة التحمل لهذه الأسس وكذلك لقرب شرائح التسليح من الأساس ويقل هذا التحسن عند وضع هذه الشرائح بعيدة من الأسس.معاملات لابعدية اقترحت لحساب مقاومة السحب لشرائح التسليح وكذلك الهبوط المتوقع تحت هذه الأسس من النتائج الحقلية.

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2009 (1)

2007 (1)