research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The impact of natural determinants in activating the use of river transport and the development of future prospects in Iraq
اثر المحددات الطبيعية في تفعيل استخدام النـقل النهري وتطور آفاقهِ المستقبلية في العراق

Author: Husham S. Muhsin هشام صلاح محسن
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2012 Issue: 20 Pages: 113-129
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Natural controllers have a clear effect in determining the course of transportation traffic within one region or within other neighboring regions.Natural controllers or determinants , exemplified by spatial characteristics have gained supreme importance in geographical research in general , and transportation geography in particular. These determinants are reflections of the geographical location in all its dimensions, thus their persistence and relative stability .This disparity enables us to study the relation between the river course ( of river transportation under study) and the natural determinants , single or combined , and the latter's effect in determining the failure or success of this type of transportation . This sector of transportation is included within the economic , service and productive projects. Thus , the study is divided as follows:1-Natural controllers or determinants , represented by the phenomena that determine the validity of the river for navigation .2-The topography of the river course and its relation to river transportation.3-Studying the hindrance imposed by natural determinants on river navigation.4-The potentials of using the river Tigris to solve the transportation problem in Baghdad.

للضوابط الطبيعية تأثير واضح في تحديد حركة النقل وتوجيه مساراته سواء في داخل الإقليم الواحد أو مع ما يجاوره من أقاليم اخرى. هذا وتحظى المحددات الطبيعية والمتمثلة بالخصائص المكانية والسمات الفيزيوغيغرافية بأهمية كبيرة في عموم البحوث الجغرافية ولاسيما فيما تؤديه من اثر في بحوث جغرافية النقل. وما تلك المحددات الا انعكاس للموقع الجغرافي بكل ما يحمله من ابعاد وعليه فانها تتسم بالثبات والاستقرار النسبي. ومن هذا التباين يمكن دراسة علاقة الارتباط بين كل من امتداد مجرى النهر (النقل النهري موضوع الدراسة) مع ما ترسمه المحددات الطبيعة والتي قد تأتي منفردة أو مجتمعة في بيان مدى قوتها وأهميتها (سلباً أو ايجاباً) على نجاح امتداد هذا النوع من قطاعات النقل او فشله لأن هذا القطاع يدخل ضمن المشاريع الاقتصادية الخدمية والانتاجية وعلى هذا الاساس يمكن تقسيم دراسة موسومية البحث وفقاً للمحاور الاتية:المحور الاول: الضوابط الطبيعية: وتتمثل بالظواهر التي تحدد مدى صلاحية النهر للملاحة المحور الثاني: طبوغرافية مجرى النهر وعلاقته بحركة النقل النهري. المحور الثالث: دراسة معوقات المحددات الطبيعية على الملاحة النهرية.المحور الرابع: الصورة المستقبلية عن امكانيات تطور استخدام نهر دجلة في حل مشكلة النقل في داخل مدينة بغداد.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)