research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Metaphoric assimilation of the place and its total functioning in scenario
التمثل الاستعاري للمكان واشتغاله الكلي في السيناريو

Author: Ihab yassin taha إيهاب ياسين طه
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2016 Issue: 79 Pages: 167-184
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract: The study of the place is hardly a concern for most researchers in the art generally. It is hardly devoid of any movie of some configuration elements that are essential to him about and place one of them, and we find an echo location consists ago to begin screenwriter put Sightseeing begins features emerge there will be functioning simple scenario what would soon receive a growing Cummings final picture film. Metaphoric place begins to emerge in the form of linguistic scenario is soon to be translated in another language, the language of the image. Which in turn complement the creative process of this art and have a significant impact in terms of content and curriculum and installation in and it even to seek the true meaning full and behind the central meaning and show the power of communication metaphoric image and the pursuit of disclosure of its structure and functions, and then the full knowledge of how to functioning within the hierarchy of the footage film. Based on this, the nature of the search warrant that the researcher by dividing the current study, five chapters, namely:1-Chapter I: stating the research problem, which was: What are the main points in which the spatial metaphor is gaining legitimacy and existence within the context of a completely different nature from any internal structure, and is it the absence of an actual place for the president?2- Chapter II: where the theoretical framework that was Includes: The first topic: the theory of interaction and metaphoric concept Film. The second topic: the spatial metaphor, functioning in the scenario.3-Chapter III: The Search procedures as adopted researcher descriptive analytical method.4- Chapter IV: analyzed a sample in which the researcher and his research was not (Shutter island) director (Martin Scorsese).5-Chapter V: Output researcher set of results from the analysis tool developed by his research. With a set of conclusions that explain the goals of his research. ملخص البحث: إِن دراسة المكان يكاد يكون الشغل الشاغل لمعظم الباحثين في الفن عموماً. إذ لا يكاد يخلو أي فيلم سينمائي من بعض عناصر التكوين التي لا غنى له عنها والمكان أحدها، ونجد صدى المكان يتكون منذ أن يبدأ كاتب السيناريو بوضع مشاهده فتبدأ ملامحه بالبروز فيكون هناك إشتغالات بسيطة في السيناريو ما تلبث أن تلقى نموا كمنجز نهائي في الصورة السينمائية. فيبدأ المكان الاستعاري بالظهور بصيغة لغوية في السيناريو ما تلبث أن تترجم بلغة أخرى وهي لغة الصورة. والتي بدورها تكمل العملية الإبداعية لهذا الفن ولها تأثير كبير من حيث المضمون والمنهج والتركيب فيها وعليه حتى نلتمس المعنى الحقيقي الكامل وراء المعنى الجوهري ونبين قوة التواصل الاستعاري للصورة والسعي وراء الكشف عن بنيتها ووظائفها ومن ثم المعرفة التامة في كيفية اشتغالها داخل تراتبية اللقطات الفلمية. وعلى هذا اقتضت طبيعة البحث أن يقوم الباحث بتقسيم الدراسة الحالية على خمسة فصول وهي:1-الفصل الأول: جاء فيه مشكلة البحث التي كانت: ما هي النقاط الرئيسة التي من خلالها تكتسب الاستعارة المكانية شرعية وجودها ضمن سياق مختلف تماما عن طبيعتها الداخلية أي بنيتها، وهل هي تغييب فعلي للمكان الرئيس؟2-الفصل الثاني: إذ الإطار النظري الذي كان يحوي:المبحث الأول: نظرية التفاعل الاستعاري والمفهوم السينمائيالمبحث الثاني: الاستعارة المكانية واشتغالها في السيناريو3-الفصل الثالث: إجراءات البحث إذ اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي4-الفصل الرابع: حلل فيها الباحث عينة بحثه وكانت فلم (Shutter island) للمخرج (مارتن سكورسيزي)5-الفصل الخامس: خرج الباحث بمجموعة من النتائج انطلاقا من تحليله وأداة بحثه التي وضعها. مع مجموعة من الاستنتاجات التي توضح أهداف بحثه.

Keywords


Article
The Suggestive Semantic of Paratexte in printed screenplay
الدلالة الإيحائية للنص الموازي في السيناريو السينمائي المطبوع

Author: Ihab yassin taha إيهاب ياسين طه
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2016 Issue: 80 Pages: 83-96
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Recent studies have tended to look at Mottagorat texts for seeking more of the information provided by the book for the reader, has been known by several terms Mottagorat texts, including thresholds, including the margins of the text and the parallel texts, and came this difference, according to researchers who ate the subject of research and investigation. Thus, the researchers assert that all these texts must be subjected to provide information even if propaganda of the text. Hence arose the importance of these texts in Informatics scientific material being wrapped body of the text as well as being propaganda material to evoke the recipient to read, and then to the importance of this topic, the search came on five chapters, the first chapter dealt with the researcher and the research problem, which was: What are the signs suggestive texts involved in parallel to the original text, a screenplay? The goal of the present study is to detect signs suggestive texts carried by parallel scenario surrounding the film. Chapter II also included a theoretical framework has been divided on the two themes: First, the parallel nature of the text. And second, sections and types of parallel texts. The third quarter was the search procedures, as was the research methodology is descriptive analytical method, and was the research sample is a scenario that did not (the trial). The fourth chapter is an analysis of the research sample also came fifth chapter of the findings and conclusions, the most important were:fundamental value to create meaning in the title is the font size, color, and location of the space of the interface cover, as it was the title of the research sample demonstrates the substance of the conflict through its sheer size, which, if anything, it shows the magnitude of the disaster suffered by the hero, as well as the font color was red which demonstrates the crime, murder, and others, such as the rise of so authoritarian regime will inevitably be at the expense of the fates of people and blood اتجهت الدراسات الحديثة إلى البحث في متجاورات النصوص من اجل الاستزادة من المعلومات التي يوفرها الكتاب للقارئ، وقد عرفت متجاورات النصوص بعدة مصطلحات منها العتبات ومنها هوامش النص والنصوص الموازية، وجاء هذا الاختلاف بحسب الباحثين الذين تناولوا هذا الموضوع بالبحث والتقصي. ومن ثم فان جميع الباحثين يؤكدون بان هذه النصوص لابد لها من أن تقدم معلومات حتى وان كانت دعائية للنص. ومن هنا نبعت أهمية هذه النصوص في كونها مادة معلوماتية علمية تغلف متن النص فضلا عن كونها مادة دعائية تستثير المتلقي لقرائتها، ومن ثم ولأهمية الموضوع فان البحث هذا جاء على خمسة فصول، الفصل الأول تناول فيه الباحث مشكلة البحث والتي كانت: ما هي الدلالات الإيحائية التي تنطوي عليها النصوص الموازية للنص الأصيل وهو السيناريو السينمائي؟ كما أن هدف الدراسة الحالية هي الكشف عن الدلالات الإيحائية التي تحملها النصوص الموازية المحيطة بالسيناريو السينمائي. كما تضمن الفصل الثاني على الإطار النظري وقد قسم على مبحثين: الأول، ماهية النص الموازي. والثاني، أقسام وأنواع النصوص الموازية. والفصل الثالث كان إجراءات البحث إذ كان منهج البحث هو المنهج الوصفي التحليلي، وكانت عينة البحث هو سيناريو فلم (المحاكمة). وكان الفصل الرابع هو تحليل لعينة البحث كما جاء الفصل الخامس بالنتائج والاستنتاجات واهمها كان:•القيمة الأساسية لخلق المعنى في العنوان هو حجم الخط ولونه وموقعه الفضائي من واجهة الغلاف، إذ كان عنوان عينة البحث يدلل على مضمون الصراع من خلال حجمه الكبير الذي إن دل على شيء فانه يدل على حجم الكارثة التي يعاني منها البطل وكذلك لون الخط فكان باللون الأحمر الذي يدلل على الجريمة والقتل وغيرها، فصعود مثل هكذا نظام استبدادي سيكون حتماً على حساب مصائر الشعب ودمه

Keywords


Article
The metaphoric problem of topography In the scenario of war films
الإشكالية الاستعارية للطبوغرافيا في سيناريو الأفلام الحربية فيلم Furyأنموذجا

Author: Ihab yassin taha إيهاب ياسين طه
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 123-138
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The study of topography most important studies and depth of any literary or artistic text and occupy the thinking of many who work in art at generally. There is hardly any film scenario from description in general of the indispensable elements of the composition and place one. So the place starts form since the scriptwriter begins to view the result of the description begins to feature the emergence of there are simple operations in the scenario soon to receive growth as a final achievement in the film. The description of the place begins to take on an allegorical character as a language version in the script, soon translated into another language, the language of the picture. Which in turn complement the creative ring of cinematic art and have a significant impact in terms of content and methodology and installation in it and so we know the real meaning of the full meaning behind the core and show the strength of description of the metaphorical place and seek to reveal the structure and functions and then full knowledge of how they operate within the context of the film footage. Accordingly the nature of the research required that the researcher divide the current study into five chapters:1-Methodological Framework for Research: stating the research problem, which was: How can spatial description (topography) bring metaphorical meanings outside the text of a script?2-Theoretical framework and previous studies: where the theoretical framework that was Includes: •The first topic: The metaphor and the cinematic concept•The second topic: Metaphor and topology in the scenario.3-Search procedures: The Search procedures as adopted researcher descriptive analytical method.4-Sample analysis: analyzed a sample in which the researcher and his research was not (Fury) director (David Ayer).5-Results and conclusions: Output researcher set of results from the analysis tool developed by his research. With a set of conclusions that explain the goals of his research تكاد تكون دراسة الطبوغرافيا من أهم الدراسات وأعمقها لأي نص أدبي أو فني ويشغل تفكير الكثير ممن يشتغلون في الفن عموماً. ولا يكاد يخلو أي سيناريو فيلم سينمائي من الوصف بصورة عامة لعناصر التكوين التي لا غنى له عنها والمكان أحدها، لذا فان المكان يبدأ بالتكون منذ أن يبدأ كاتب السيناريو بوضع مشاهده نتيجة الوصف فتبدأ ملامحه بالبروز فيكون هناك إشتغالات بسيطة في السيناريو ما تلبث أن تلقى نموا كمنجز نهائي في الصورة السينمائية. فيبدأ وصف المكان يأخذ طابع استعاري كصيغة لغوية في السيناريو ما تلبث أن تترجم بلغة أخرى وهي لغة الصورة. والتي بدورها تكمل الحلقة الإبداعية للفن السينمائي ولها تأثير كبير من حيث المضمون والمنهج والتركيب فيها. عليه حتى نعلم المعنى الحقيقي الكامل وراء المعنى الجوهري ونبين قوة وصف المكان الاستعاري والسعي وراء الكشف عن بنيته ووظائفه ومن ثم المعرفة التامة في كيفية اشتغالها داخل سياق اللقطات الفلمية. وعلى هذا اقتضت طبيعة البحث أن يقوم الباحث بتقسيم الدراسة الحالية على خمسة اقسام وهي:1-الإطار المنهجي للبحث جاء فيه مشكلة البحث التي كانت ما هي النقاط الرئيسة التي من خلالها تكتسب الاستعارة المكانية شرعية وجودها ضمن سياق مختلف تماما عن طبيعتها الداخلية أي بنيتها، وهل هي تغييب فعلي للمكان الرئيس؟2-الإطار النظري الذي كان يحوي:المبحث الأول: الاستعارة والمفهوم السينمائيالمبحث الثاني: الاستعارة والطبوغرافيا في السيناريو3- إجراءات البحث: إذ اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي4-تحليل العينة: حلل فيها الباحث عينة بحثه وكانت فلم (Fury) للمخرج (ديفيد آير)5-النتائج والاستنتاجات: خرج الباحث بمجموعة من النتائج انطلاقا من تحليله وأداة بحثه التي وضعها. مع مجموعة من الاستنتاجات التي توضح أهداف

Keywords

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (2)