research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Assessment of Antibiotics Misuse among People in Erbil City
تقيم شيوع استعمال المضادات الحيوية و تأثيراتها السلبية على الاشخاص في مدينة اربيل

Authors: Ismail Bilal Ismail --- Kazhal Hassan Hama --- Aza Bahadeen Taha
Journal: kufa Journal for Nursing sciences مجلة الكوفة لعلوم التمريض ISSN: 22234055 Year: 2014 Volume: 4 Issue: 3 Pages: 23-35
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Antibiotics are only useful for treating bacterial infections. Inadequate use of antibiotics includes overuse, inappropriate type, dose, duration and/or frequency of administration had been a major problem. Antibiotic use has been identified as a major contributor to the development and spread of antibiotic resistance. Objectives: Assessment self-medication and inappropriate of antibiotics were used among people in Erbil city. To find out the associations between the antibiotic use and knowledge related antibiotic consumption.Methods: The study was used a cross-sectional study, which conducted on 500 randomly, selected adult residents in Erbil by using a face-to-face questionnaire. Results: About half of the study samples (52.40%) did not know that antibiotics has adverse effect on humans body, 37.80% were agree to used antibiotic for headache treatment, 65.80% of them did not know that antibiotics kill normal flora, and 57.20% were did not know that bacteria become resistant to antibiotics. In addition, 46.00% were used antibiotics on advice of someone other than a physician or pharmacist, 46.20% of peoples were some time used antibiotics against colds and flu, 52.40% of peoples were some time used antibiotics as injection, and 57.20% of peoples were some time used antibiotic as one capsule when needed.Conclusion: Self-medication and inappropriate use of antibiotics were problems among people in the community.Recommendation: Strict precautions should be taken about antibiotics use and sale without prescriptions.

خلفية البحث : تعد المضادات الحيوية واحدة من اكثر الادوية استخداما من قبل الاشخاص للقضاء على للالتهابات البكترية. ان استعمال المضادات الحيوية تحتاج الى دقة في الاستخدام النوعي والكمي و تحديد المدة الزمنية اللازمة لاخذ المضادات الحيوية, فهذه المضادات الحيوية تسبب مشاكل عدة للمرضى والاهم من ذلك تولد مقاومة للمضادات الحيوية و انتشار هذه المقاومة . الهدف : ان الهدف من هذه الدراسة تقيم ظاهرة استخدام المضادات الحيوية من قبل الاشخاص بشكل عام ومعرفة مدى دقة استخدامها ومعلومات المستخدم حول المضادات الحيوية بدون استشارة الاطباء. المنهجية: في هذه الدراسة تم اخذ 500 عينة بشكل عشوائى عن عن طريق اجراء مقابلات مع الاشخاص البالغين من مختلف المناطق في اربيل .النتائج: نتائج هذه الدراسة اظهرت ان مايقارب نصف المستخدمين (52.4%) للمضادات الحيوية لم يكن لديهم ايه معلومات عن الاعراض الجانبية و ان 37.8% من المشاركين في البحث كانت لديهم فكرة خاطئة عن استخدام المضادات الحيوية لعلاج الصداع. ان 65.8% من المشاركين لم يكن لديهم فكرة على ان المضادات الحيوية قد تقضي و تساعد في قتل البكتيريا المفيدة للجسم. وان 57.2% من المشاركين لم يكن لديهم اي فكرة حول ازدياد مقاومة البكتريا للمضادات الحيوية عنده كثرة استخدامها. اظهرت هذه الدراسة ان 46% من المشاركين كانوا يستخدمون المضادات الحيوية بدون استشارة الاطباء او الصيادلة وان 46.2% منهم يستخدمونها لعلاج الانفلونزا وان 52.4% من المستخدمين يفضلون استخدام المضادات الحيوية عن شكل حبوب اوالكبسولات . الاستنتاجات : أظهرت هذه الدراسة مدى انتشار استخدام المضادات الحيوية وبشكل غير علمي ودقيق مما يسبب مشاكل عديدة واعراض جانبية لدى المستخدمين .التوصيات: توصى هذه الدراسة على عدم صرف المضاداة الحيوية من بدون استشارة الاطباء من قبل الصيدليات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2014 (1)