research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Portrayal of the French Revolution in Charles Dickens’s A Tale of Two Cities
تصوير الثورة الفرنسية في رواية قصة مدينتين لتشارلز ديكنز

Author: Isra Hasan Jassim إسراء حسن جاسم
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 126 Pages: 57-72
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Literature is the record by which human feelings, political incidents, geographical sites, and historical events are preserved. Thus, readers may resort to a book written by a historian as well as a historical novel in order to gain more knowledge about history. Despite the fact that many novels incorporate a sense of history, historical novels are read for their themes, settings, and historical events. Such novels represent societies in the past and make use of history to juxtapose factual and fictional characters in a historical situation. What chiefly distinguishes history are the revolutions that break out and lead to change such as the French Revolution. The French Revolution was an inspiring, unimaginable, horrific, appalling, and threatening event that took the world largely by surprise. Charles Dickens’s A Tale of Two Cities (1859) is a novel that is set in France and England. Its characters, plot, and events belong to the period of the French Revolution. The aim of this study is to explore the British portrayal of the French Revolution in Dickens’s A Tale of Two Cities. It also discusses the author’s portrayal of the Revolution, its causes, and its consequences.

الأدب هو السجل الذي تحفظ فيه مشاعر الإنسان والأحداث السياسية والمواقع الجغرافية والأحداث التاريخية.لذا قد يلجا القارئ الى رواية تاريخية أو الى كتاب ألفه مؤرخ كي يكتسب المزيد من المعرفة عن التاريخ. بالرغم من ان الكثير من الروايات تتضمن بعض الأحداث التاريخية الا أن الروايات التاريخية تُقرا لموضوعاتها وأحداثها التاريخية وتمثل هذه الروايات المجتمعات في الماضي وتمزج بين الشخصيات التاريخية والقصصية في فترة معينة من التاريخ.تعد الثورات التي تندلع وتؤدي الى التغيير من أهم ما يميز التاريخ , فالثورة الفرنسية على سبيل المثال هي حدث ملهم ومروع ومثير للتهديد وغير قابل للتصديق إذ أذهلت هذه الثورة العالم بشكل واسع. تدور أحداث رواية) قصة مدينتين ( لتشارلز ديكنز في فرنسا وانكلترا وتمثل الثورة الفرنسية موقعا لأحداث و حبكة و شخصيات هذه الرواية.إن هدف هذه الدراسة هو بحث التصوير البريطاني للثورة الفرنسية في رواية) قصة مدينتين( لتشارلز ديكنز ,وتهدف أيضا الى مناقشة وتصوير المؤلف للثورة الفرنسية وأسبابها و نتائجها.

Keywords


Article
The Influence of Fathers on Family and Society : A Study in Harper Lee’s To Kill a Mockingbird and Charles Dickens’s Dombey and Son
تأثير الآباء على العائلة و المجتمع: دراسة في رواية (أن تقتل طائراً محاكياً ) لهاربر لي و رواية (دومبي و ابنه) لتشارلز ديكنز

Author: Isra Hasan Jassim إسراء حسن جاسم
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Issue: 130 Pages: 151-166
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Fatherhood is a theme that recurs in literature. It motivated many poets, novelists, and dramatists. Whereas some of poets wrote elegies for their fathers, others wrote novels and plays in which absent fathers were the cause of the difficulties confronted by the characters in these literary works. In addition, there are plays and novels where fathers are an inspiring force guiding their offspring. Significantly, fathers whether absent or present do influence their children. Their influence may be positive as well as negative affecting the family in particular and the society in general. In some of the novels, the father figure represents a moral guide, such as Harper Lee’s To Kill a Mockingbird (1960). In this novel, which won the Pulitzer Prize, a father of two children influences his son and daughter positively. Besides, he is an example to be followed by his children and his community. Conversely, in Charles Dickens’s Dombey and Son (1848), a father of two children negatively influences his daughter and his family. The aim of this study is to investigate the familial ties in two novels and explore the role of fathers in constructing healthy children which will lead to a healthy texture of the society in general.

يعد موضوع الأبوة من الموضوعات التي تتكرر في الأدب إذ حفز الكثير من الشعراء و الروائيين و الكُتاب المسرحيين الى الكتابة عن هذا الموضوع ففي الحين الذي كتب فيه بعض الشعراء مراثٍ عن آباءهم الغائبين، كتب البعض الأخر روايات و مسرحيات كان فيها الأب الغائب سببا في الصعوبات التي واجهها الشخصيات في هذه الأعمال، بالإضافة ثمة أعمال أدبية لروائيين و مسرحيات يلعب فيها الآباء دور قوة ملهمة توجه أولادهم. يؤثر الآباء على أولادهم سواءً كانوا حاضرين أم غائبين و قد يكون تأثيرهم ايجابياً أو سلبياً على العائلة بشكل خاص و المجتمع بشكل عام.في بعض الأعمال الروائية ، تمثل صورة الأب مرشداً أخلاقيا مثل رواية (أن تقتل طائراً محاكياً ) لهاربر لي ، ففي هذه الرواية التي فازت بجائزة البوليتزر يؤثر الأب على طفليه و المجتمع تأثيرا ايجابياً كما يمثل هذا الأب مثلاً أعلى لطفليه و مجتمعه. على العكس من ذلك في رواية (دومبي و أبنه) لتشارلز ديكنز إذ يؤثر الأب تأثيرا سلبياً على ابنته و عائلته. تهدف هذه الدراسة الى تسليط الضوء على الروابط العائلية في روايتين و تبحث الدراسة أيضا دور الآباء في تشكيل أطفال أصحاء مما يؤدي إلى بنية صحيحة للمجتمع بشكل عام.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)