research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Maternal serum Alpha-fetoprotein Level at 12, 22 and 32weeks’ gestation in screening for pre-eclampsia
مستوى (الفا فيتوبروتين) في مصل الام للأسابيع 12, 22 و 32 من الحمل للتحري عن مرض ما قبل الارجاج الحاد

Authors: Arwa M. Ahmed اروى مجيد احمد --- Israa' H. Abid Al-Kareem اسراء هاشم عبد الكريم
Journal: Tikrit Journal of Pure Science مجلة تكريت للعلوم الصرفة ISSN: 18131662 Year: 2018 Volume: 23 Issue: 8 Pages: 1-9
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Pre-eclampsia is a major cause of maternal and perinatal morbidity and mortality. Alpha_fetoprotein is measured in pregnant women, as a screening test for pre-eclampsia.This study aimed to examine the maternal serum alpha-fetoprotein at 12, 22 and 32 weeks ’gestation in singleton pregnancies and its performance as a screening test for Pre eclampsia. The study designed as prospective (Cohort) study, it was conducted in Obstetrics department in Salah AL Din Teaching Hospital, from the period of the 15th of December 2016 to the 1st of July 2017. Ninety six pregnant women at first trimester participated in the study, followed up prospectively sixty three of them was attended a second test in second trimester and seventy five of them was attended a third test in a third trimester. The mean age of the studied group was 27.1 ± 5.8 (range: 17-30) years .It had been observed that the mean level of Alphafetoprotein was increased and the mean Multi of Median( MoM) was significantly reduced with advanced gestational age., there are highly significant differences at the different check-points in both mean and MoM, of the maternal alpha-fetoprotein. The mean alpha-fetoprotein level was higher in pre-eclampsia group compared to non-preeclampsia in all of the three testing points. The Comparison of mean alpha-fetoprotein levels of pre-eclampsia vs. non-preeclampsia women revealed that the mean, alpha-fetoprotein level was higher in pre-eclampsia group compared to non-preeclampsia in all of the three testing points, alpha-fetoprotein level at the second test was the better than the first and third test.

يعد مرض ما قبل الارجاج الحاد هو سبب رئيسي لاعتلال ووفيات الأمهات يصيب 2-3% من جميع حالات الحمل. يتم تقدير تركيز هورمون الفا فيتو بروتين في النساء الحوامل من خلال دم الام او السائل الامنيوسي ويستخدم للتحري عن مرض ما قبل الارجاج الحاد والتشوهات الخلقية الولادية. جاءت هذه الدراسة لاختبار توزيع نسبة (الفا فيتو بروتين) في مصل الام للاسابيع 12, 22 و 32 من الحمل المفرد اللواتي تعانين من مرض ما قبل الارجاج الحاد واستخدام هذه العلامة البايلوجية للتحري عن مرض ما قبل الارجاج الحاد.تم اجراء الدراسة في قسم النسائية والتوليد في مستشفى صلاح الدين التعليمي للفترة من 15 كانون الاول 2016 ولغاية 1 تموز 2017. كان عدد النساء الحوامل 96 امراة في الثلث الاول من الحمل في الفحص الاول: وتمت متابعتها بشكل محتمل و63 في الفحص الثاني في الثلث الثاني و 75 الفحص الثالث في الثلث الاخير من الحمل اللواتي شاركن في الدراسة. بينت الدراسة ان متوسط اعمار المجموعة المدروسة في بداية الدراسة كان بحدود 27,1 ± 5,8 (المدى: 17-30 سنة), تم ملاحظه متوسط مستوى (AFP) وكان مرتفعاً بصورة كبيرة في مجموعة مرضى ما قبل الارجاج الحاد مقارنة بالنساء الخاليات من المرض على مدى الفحوصات الثلاثة. ومن خلال المقارنة بين مستوى (AFP) لمرضى ما قبل الارجاج الحاد والنساء الخاليات من المرض تبين ان مستوى (AFP) كان عاليا في مجموعة مرضى ما قبل الارجاج الحاد مقارنة بالنساء الخاليات من المرض على مدى الفحوصات الثلاثة, كان مستوى (AFP) في الثلث الثاني افضل من الثلثين الاول والثالث, والفحص الاول افضل من الثالث.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)