نتائج البحث : يوجد 1

قائمة 1 - 1 من 1
فرز

مقالة
The Aesthetics of the Family-Oriented Poem A Reading in Selected Examples from Ma’ad Al-Jubouri’s Diwan (Makhtout Mosulli)
جماليّات القصيدة الأُسَرية قراءة في نماذجَ منتخبة من ديوان (مخطوط موصلّي) لمعد الجبوري

المؤلف: Jasim Mohammad Jasim جاسم محمد جاسم
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ISSN: 23043717 23128003 السنة: 2019 الاصدار: 43 الصفحات: 1075-1085
الجامعة: Babylon University جامعة بابل - جامعة بابل

Loading...
Loading...
الخلاصة

The family-oriented poem forms a creative content strongly linked to the area of the modern Arabic poem, and a considerable contributive element in shaping its features, by characterizing it with an autobiographical family stamp through which aspects of the characteristics of the poet appears in addition to the local nature of the family relations within the boundaries of a society.The poem forms an important content corner of the poetic of Ma’ad Al-Jubouri’s Diwan (Makhtout Mosulli) as it appeared in a remarkable presence in its area, whether through the penetration of the family stamp segmentally in the structure of some poems that deal with another content, or through the poet’s devotion of entire poems to the family concern. Thus, some poems comes as a pure family-oriented, like (Ruqqaya), (Hamamu-beit), and (Tahtal-Aqwas waheedan). These are poems that we will discuss in this critical view, as a variety of issues that express the family concern and cling to its characteristics. They draw the attention to study the manifestations of the aesthetics of the family-oriented poems, and the placements of its poetic in the abovementioned Diwan. We attempt in this choice to diversify the mode of treatment.

تشكّل القصيدة الأُسَرية اليوم مضموناً إبداعياً داخلا بقوة إلى مساحة القصيدة العربية الحديثة، وعنصراً مسهماً إسهاماً واضحاً في رسم ملامحها، طابعاً إيّاها ببصمةٍ سيرذاتية تظهر من خلالها جوانب من خصوصيات الشاعر، فضلاً عن الطابع المحلّي للعلاقات الأُسَرية في حدود مجتمعه.ولقد شكّلت هذه القصيدة ركناً متنيّا هامّا من أركان شعرية ديوان (مخطوط موصلّي) لمعد الجبوري، إذ حضرتْ حضوراً لافتاً على مساحته، سواء من خلال تغلغل الطابع الأُسَري مقطعياً في بناء بعض القصائد التي تعالج مضمونا آخر ؛ أم من خلال إفراد الشاعر قصائدَ كاملة مهتمة ومكرَّسة للهمّ الأُسَري، فجاءت بعض القصائد عند الشاعر قصائدَ أُسرةٍ خالصةً، كقصيدة (رُقْيَة)، وقصيدة (حمامة بيت) وقصيدة (تحت ألأقواس وحيداً). وهي قصائد سنستجليها في هذه الوقفة النقدية، بوصفها تنويعات تطرح الهمّ الأُسَري وتتلبس بلبوسه، وتغري بالوقوف على مظاهر جماليات القصيدة الأسرية، ومكامن شعريتها، في الديوان المذكور متوخين في هذا الاختيار التنويع في التناول، وانطلاقاً من قناعة مفادها أن دراسة هذه القصائد الثلاث يمكن أن تدلي بأحكام تتسم بالدقة والشمول إلى مدى بعيد في الكشف عن جماليات اشتغال هذا النمط الإبداعي عند الشاعر بعامة.

قائمة 1 - 1 من 1
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (1)


اللغة

Arabic (1)


السنة
من الى Submit

2019 (1)