research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Effect of Late Pregnancy, Parturition and Early Lactation on T3, T4and Cortisol Level of Heifers and Cows
تأثير الفترة المتأخرة من الحمل ,وعند الولادة والمرحلة المبكرة من أنتاج الحليب على مستوى هورمونات الثايرونين ثلاثي اليود والدرقين والكورتيزول في الأباكير والأبقار

Authors: Atheer Qassim Mohammad أثير قاسم محمد --- Jassim .M.A.ALkalby جاسم محمد أحمد الكلبي
Journal: JOURNAL OF THI-QAR SCIENCE مجلة علوم ذي قار ISSN: 19918690 Year: 2013 Volume: 3 Issue: 4 Pages: 34-40
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was carried out in the Al-Dujalah Cows Station which is located in Wasit governorate, Iraq. From 305 crossbred cows (Holstein x Friesian breeds), thirty six heifers (2.5-3.5) years old and thirty six multiparous cows (5-7) years old at different physiological conditions. The heifers and cows were divided into six equal groups depending on their physiological conditions as follows, group 1: Non-pregnant heifers (control), group 2: (Heifers in 7th month of pregnancy), group 3: (Heifers in 8th month of pregnancy), group 4: (Heifers in 9th month of pregnancy), group 5: (Heifers at 1-4 hours of parturition), group 6: (Heifers in first month of lactation). The multiparous cows were divided as that of heifers. The blood samples (5ml) were collected from Jugular vein at 2 weeks interval during pregnancy, at parturition (1-4 hours after parturition) and first month of lactation and deposited into plastic tube without anticoagulant to obtaining the serum samples for hormonal analysis.The study revealed the following results: A significant increase (p≤0.05) in serum (T4) level was recorded in last month of pregnancy in both heifers and cows compared with control and other studied groups and a significant decrease in T3 level was observed in 7th month of pregnancy, at parturition and first month of lactation in cows while there was a significant increase in T3 level was recorded in 9th month of pregnancy in heifers compared with control and other studied groups. A significant increase (p≤0.05) in serum cortisol level was recorded in first month lactating animals compared with control and other studied groups in both heifers and cows, and a significant increase in serum cortisol level was observed in control, 8th and 9th month of pregnancy and at parturition in cows compared with that of heifers.

أجريت الدراسة الحالية في محطة أبقار الدجيل الواقعة في محافظة واسط ومن مجموع 305 من الأبقار المضربة (هولشتاين +فريزيان) اختيرت 36 من الأباكير بعمر 2.5-3.5 سنة و36 من الأبقار متعددة الولادات بعمر 5-7 سنة.قسمت كل من الأباكير والأبقار إلى ست مجاميع متساوية اعتمادا على الحالة الفسلجية وكالأتي المجموعة الأولى (السيطرة) أباكير غير حوامل, المجموعة الثانية أباكيرحوامل في الشهر السابع من الحمل المجموعة الثالثة أباكير حوامل في الشهر الثامن من الحمل المجموعة ساعة بعد الرابعة أباكير في الشهر التاسع من الحمل المجوعة الخامسة أباكير حوامل عند الولادة(1-4) ساعة بعد الولادة المجوعة السادسة أباكير في الشهر الأول من أنتاج الحليب.وقسمت الأبقار متعددة الولادات كما هو الحال في الأباكير.جمعت عينات الدم بواقع 5مل من كل حيوان من الوريد الوداجي كل أسبوعين خلال الحمل و(1-4) ساعة بعد الولادة وخلال الشهر الأول من أنتاج الحليب في أنابيب اختبار بلاستيكية خالية من مانع التخثر للحصول على مصل الدم لغرض قياس مستوى هرمونات الدراسة. أظهرت الدراسة الحالية ارتفاع معنوي(0.05≥P) في مستوى هورمون الدرقين (T4) في الشهر الأخير من الحمل في كل من الأباكير ولأبقار مقارنة بمجموعة السيطرة وبقية مجاميع الدراسة كما لوحظ انخفاض معنوي (0.05≥P)بمستوى هرمون الثايرونين ثلاثي اليود (T3) في الشهر السابع من الحمل وعند الولادة وفي الشهر الأول من أنتاج الحليب في ألأبقار متعددة الولادات بينما سجل انخفاض معنوي(0.05≥P) بمستوى الثايرونين ثلاثي اليود في الشهر التاسع من الحمل في الأباكير مقارنة بمجموعة السيطرة وبقية مجاميع الدرسة. سجل ارتفاع معنوي (0.05≥P) بمستوى الكورتيزول في الشهر الأول من انتاج الحليب في كل من الأبقار والاباكير مقارنة بمجموعة السيطرة وبقية مجاميع الدراسة.كما لوحظ ارتفاع معنوي (0.05≥P) بمستوى الكورتيزول في مصل دم مجموعة السيطرة والحوامل في الشهر الثامن والتاسع وعند الولادة في الأبقار مقارنة بالأباكير.


Article
Ameliorative Effect of Fenugreek on sex hormones in Polycystic Ovary Syndrome Female Rats Induced by Letrozole
التأثير المحسن للحلبة على الهرمونات الجنسية في إناث الجرذان المستحدث فيها متلازمة تكيس المبايض المتعدد بوساطة اليتروزول

Loading...
Loading...
Abstract

The present study was carried out in the animal house of the College of Veterinary Medicine/ University of Basrah to investigate the role of the treatment with metformin (Met), ethanolic extract of fenugreek (FN) each alone and their combination on the sex hormones changes in polycystic ovary syndrome induced in female rats. For this purpose, the study included two experiment. First experiment aimed to determine the changes in the hormones concentration of pituitary ovarian axis associated with PCOS, induced by letrozole in rats. Fifty six adult female rats randomly divided in to two group, first group (n=16) administrated 0.5% carboxy Methyl Cellulose (CMC) 0.2ml/rat/orally by gavage and served as control group and second group (n=40) administered Letrozole (1mg/kg B.W/day) dissolved in 1ml of 0.5% carboxymethylcellulose (CMC) orally by gavage for 21 days to induced PCOS. Vaginal smear examination of all female rats was done to ensure the occurrence of PCOS. At the end of the experiment eight rats of each group were sacrificed. Blood samples were collected and serum were separated for hormonal assay. The results revealed a significant increase in serum concentration of luteinizing hormone (LH) and testosterone (T) in PCOS group compared with control group. On other hand a significant decrease in serum concentration of estrogen (E2), and progesterone (P4) in PCOS group compared with control.Second experiment: This experiment was designed to evaluate the role of metformin, fenugreek and their combination therapy in amelioration effect of sex hormones changes of induced PCOS in female rats. The remainder animals from 1st experiment (8 rats from control group and 32 rats from PCOS group) were divided into five equal subgroups including eight rats in each group as follows, First group (Negative control): Rats from the control group of first experiment were administrated of 0.2 ml/rat distilled water (D.W) / daily by oral gavage. Second group (PCOS): PCOS-induced rats administrated 0.2ml/rat D.W daily by oral gavage. Third group (PCOS+Met): PCOS-induced rats were administrated 50mg/kg B.W Met daily by oral gavage. Fourth group,(PCOS+FN): PCOS-induced rats were administrated 15mg/kg B.W FN daily by oral gavage. Fifth group (PCOS+Met+FN): PCOS-induced rats were administrated both Met and FN (50mg and 15 mg)/kg B.W respectively daily by oral gavage. The treatments were extended for 21 days.. Blood samples were collected and serum were separated for hormonal assay. The results revealed that serum concentration of LH and T still significantly higher and serum concentrations of E2 and P4 significantly lower in -Ve PCOS group compared with control after 21 days of treatment. A significant degrees of improvement were recorded in above cited parameters in all treatment groups compared with -Ve PCOS and control groups.

أجريت الدراسة الحالية في البيت الحيواني لكلية الطب البيطري / جامعة البصرة للتحري في دور العلاج بالميتفورمين (Met) والمستخلص الإيثانولي للحلبة (FN) كل بمفرده وكلاهما معا على التغيرات بتركيز الهرمونات الجنسية في متلازمة تكيس المبايض المتعدد المستحدثة في إناث الجرذان. لهذا الغرض، شملت الدراسة تجربتين.التجربة الأولى: هدفت هذه التجربة للتعرف على بعض التغيرات الكيموحيوية والنسجية المرتبطة بمتلازمة تكيس المبايض المستحدثة بوساطة اليتروزول في إناث الجرذان. استخدم في هذه الدراسة ستة وخمسين من إناث الجرذان البالغة قسمت عشوائيا إلى مجموعتين، المجموعة الأولى (n=16) أعطيت كربوكسي ميثيل السليلوز (CMC)0.2 ml /جرذ بتركيز 0.5% عن طريق الفم واعدت مجموعة سيطرة والمجموعة الثانية ( n=40) أعطيت ليتروزول (1mg/kg B.W/day) مذاب في 1ml من 0.5%كاربوكسي ميثيل السيلولوز (CMC) عن طريق الفم. استمرت المعاملة لمدة 21 يوما لاستحداث متلازمة تكيس المبايض. تم إجراء فحص لمسحات من المهبل لجميع إناث الجرذان خلال هذه الفترة للتأكد من حدوث متلازمة تكيس المبايض. في نهاية التجربة تم التضحية ب ثمانية جرذان من كل مجموعة. جمعت عينات الدم وتم فصل مصل الدم لقياس مستوى الهرمونات. وقد أظهرت النتائج ما يلي:. أظهرت النتائج وجود زيادة معنوية في تركيز مصل الهرمون اللوتيني (LH) وهرمون الشحمون الخصوي (T) في مجموعة تكيس المبايض مقارنة مع مجموعة السيطرة. من ناحية أخرى لوحظ انخفاض معنوي بتركيز هرمون الاستروجين (E2)، والبروجسترون (P4) في مجموعة تكيس المبايض مقارنة مع السيطرة.التجربة الثانية: تم تصميم هذه التجربة لتقييم دور الميتفورمين (Met) والمستخلص الكحولي للحلبة (FN) كل لوحده أوكلاهما في تحسين التغيرات في تركيز مستوى الهرمونات الجنسية الناتجة من متلازمة تكيس المبايض في إناث الجرذان . تم تقسيم الحيوانات المتبقية من التجربة الأولى 8 جرذان من مجموعة السيطرة و 32 جرذان من مجموعة تكيس المبايض إلى خمس مجموعات فرعية متساوية بواقع ثمانية جرذان في كل مجموعة على النحو التالي، المجموعة الأولى (السيطرة السلبية): (n=8)جرذان من مجموعة السيطرة المتبقية من التجربة الأولى اعطيت 0.2ml/ جرذ ماء مقطر يوميا عن طريق الفم. المجموعة الثانية (تكيس مبايض): ثمانية جرذان أعطيت 0.2ml/ جرذ ماء مقطر يوميا عن طريق الفم. المجموعة الثالثة (تكيس مبايض + ميتفورمين): أعطيت 50mg/kg من وزن الجسم ميتفورمين عن طريق الفم . المجموعة الرابعة، (تكيس مبايض + مستخلص الحلبة): أعطيت 15mg/kgمن وزن الجسم مستخلص الحلبة يوميا عن طريق الفم. المجموعة الخامسة (تكيس مبايض + ميتفورمين + مستخلص الحلبة): تم إعطاؤها ميتفورمين( 50mg/kg) + مستخلص الحلبة (15mg/kg) من وزن الجسم يوميا عن طريق الفم. واستمرت المعاملة لمدة 21 يوما.تم جمع عينات الدم وتم فصل مصل الدم لاجراء الفحص الهرموني. أظهرت النتائج أن تركيز الهرمون اللوتيني (LH) وهرمون الشحمون الخصوي ( T ) لا يزال أعلى معنويا وتراكيز الايستروجين E2 و والبروجسترون P4 أقل معنويا في مجموعة تكيس المبايض السالبة مقارنة مع مجموعة السيطرة بعد 21 يوما من العلاج. وسجلت درجات معنوية من التحسن في مستوى الهرمونات المذكورة أعلاه في جميع مجموعات المعاملة مقارنة بمجموعتي تكيس المبايض السالبة والسيطرة

Keywords

Fenugreek --- sex hormones --- PCOS --- Letrozole.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2013 (1)