research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Morphological Transformation to the Present Participle in the Qur'an
التحوّلُّ الصرفيُّ إلى صيغةِ اسم المَفْعُوْل في القرآن الكريم

Authors: Qadha JarAllah Sadham كاطع جار الله سطام --- Jinan Nadhim Hameed جنان ناظم حميد
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 8 Pages: 35-70
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Morphological transformation is a phenomenon that has gained a wide attention by Arab scholars who refer to it through the use of different terms. One team of Quran interpreters have not given any attention to the range of morphological and semantic structures strictly used in the Quran .The other group uphold the idea that the Quranic constructions have certain meanings rather than having morphological transformation.

التحولُ الصرفيُّ ظاهرة نالت اهتماماً واسعاً في مصنّفات علماء العربية فعبّروا عنه بمصطلحات مختلفة ، وإذا كان فريق من مفسري القرآن الكريم قد وهنوا وتقاعسوا عن تلمس دلالات طائفة من الأبنية الصرفية القرآنية على نحو دقيق ، فركنوا إلى القول بالتحول تارة وإلى القول بتقدير محذوف تارة أخرى ، نجد التماعات دلالية لدى فريق آخر تنبئ عن التمسك بدلالة البناء القرآني دون القول بالتحول الصرفي من دلالة بناء آخر قيل إنها نابت عنه أو حولت منه . ومن هنا كان لزاما على ذوي الصنعة أن يعيدوا تأويل طائفة من الأمثلة القرآنية التي عدت شواهد على التحول الصرفي تأويلا مبنيا على الوصف المباشر الذي يحفظ للتعبير القرآني هيبته ودلالته المستقاة من ظاهره لا من تحوّله من بناء آخر . وهذا البحث ضمن سلسلة من البحوث تنقض هذه الظاهرة برمتها لاسيما في ألفاظ القرآن الكريم ، إذ هي ضرب من الافتراضات الذاتية التي أدّت إلى تشويه معنى اللفظ الظاهر ، وتحريف الكلم عن مواضعه . ولا يتحقق الإعجاز القرآني بالمعنى العميق الذي اقتُرح بل بمعنى اللفظ الظاهر كما هو في المصحف. وقد كثُرت ألفاظ القرآن الكريم التي فُسِّرت بالتحول الصرفي كثرة بالغة ومع كثرتها تعدّدت أقوال اللغويين والمفسرين في تلمّس دلالتها سواء على مستوى اللفظ المفرد أو البناء العام ، ومع ذلك التعدد في الأقوال برز القول بتحوّل الأمثلة التي على بناء اسم المفعول من أمثلة تؤُول إلى أبنية أخرى هي الصفات المشبهة أو أسماء الفاعلين أو صيغ المبالغة أو المصادر أو الجموع أو صيغ النسب أو تراكيب نحوية حذف جزء منها أو غير ذلك. من أنماط التحول الصرفي المزعوم إلى اسم المفعول . إذ فسر الصرفيون طائفة من أمثلة المفعول في العربيّة بالدلالة على معان أخرى منها دلالة مفعول على المصدر كالمعقول بمعنى العقل والميسور بمعنى اليسر والمجلود بمعنى الجلد لكنّ منع سيبويه مجيء مصادر الثلاثي على وزن (مفعول) وتأوّل ما ورد على هذا البناء وفيه حدث يجري على فعله بأنّه باقٍ دالا على المفعول. وأقرّ علماء العربية دلالة (مفعول) على (فاعل) كميمون ومشؤوم بمعنى يامن وشائم وبهذا فسرت جملة من أسماء المفاعيل في التنزيل العزيز منها الحجاب المستور بمعنى الساتر والجزاء الموفور بمعنى الوافر لكن البحث نقض هذا التحول الصيغي وأقرّ المفسّرون طائفة من أمثلة (مفعول) دالة على النسب بمعنى (ذو شيء) ، وبهذا فسّر بعضُهم المسحور بذي السحر وذكر أصحاب المعجمات: ثغرٌ ملعوبٌ ، أي: ذو لُعاب ، ورجل مَنسوب ، أي: ذو نسب ، وجرح مَندوب ، أي: ذو نُدَب . وسعى البحث إلى نقض هذا التحول في جميع أمثلته بناء على تلمس الإعجاز اللغوي لألفاظ القرآن الكريم .

Keywords


Article
Subjective formula in Holy Quran Morphological study
صيغة (فاعلة) في القرآن الكريم بين الاحتمال الصرفيّ والإعجاز البياني

Authors: Jinan Nadhim Hameed جنان ناظم حميد --- Hussein Abdul Mahdi حسين عبد المهديّ
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2017 Issue: 121 Pages: 19-56
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The research topic is summarized in to two subjects : the first revocation of the possibility and multiples in finding out the vocalization content of holy Quran, for holy Quran is one book conveys by one God and descended one angel to the heart of one prophet and its pronunciations are one and integrated for each one meaning illustrating not suspicious multiples from where the possible and licit instruction? And the matter of revocation set out from three morphological phenomena( morphological transformation, arbitrated direction and the linguistic Ejaz-ul-Quran) , revocation of the morphological transformation of all its types and examples in holy Quran and Arabic in general in the state revocation of morphological possibility structure roof, because the interpretational aspects are not multiples for the single interpreter unless depending on the transformational phenomenon in the morphological formulas which the researcher opines that they are type of deviation of the saying from its content , then revocation of the arbitrated direction represented by presumption of omissions in Quran vocabulary structure and its general context in the place of revocation of possible interpretation walls, because saying with omission, mentioning, estimation, dissimilation, increase , decrease and putting first and at last all represented approvals of the arbitrated interpretation which observe the integrity of Ejaz-ul-Quran text related with its pronunciation preserved in its content as it is without presumption - during its interpretation- without decrease or increase of it. As for the another matter in which the research deals with construction to replace the decisive morphology by morphological possibility and the licit direction( the intentional direction) depending on the linguistic Ejaz-ul-Quran represented by maintain the vocalization structure as in the holy Quran without saying it is transformed from one syntax including pronunciation without saying: it is structure from which one pronunciation or more. And for the multiples of holy Quran pronunciations which are possibly morphological interpreted , the research elected ten of them for the morphological analysis come in the objective form of where he opines that they are sufficient for the clarity of the main thought which is revocation of possible interpretation of holy Quran interpretation according to content of holy Quran in illustrated Ejaz-ul-Quran which is not realized in the interpretation aspects as whole but in one of them and these pronunciations are( Baqiya, Al-Haqaa,Kheina, Khataia,Khalisaa, Shakilaa,Aqibaa ,Kashifaa, Kafaa, Nadhiraa).

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2016 (1)