research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
MULTILINEAGE DYSPLASIA IN IRAQI KURDS WITH ACUTE MYELOID LEUKEMIA: A RETROSPECTIVE STUDY ON 105 PATIENTS
خلل التنسج المتعدد في الكورد العراقيين المصابين بسرطان الدم النخاعي الحاد: دراسة أسترجاعية على 105 مريض

Authors: AMEER I. A. BADI --- NASIR A. S. AL-ALLAWI, --- KHAMLEEN M. HASAN
Journal: Duhok Medical Journal مجلة دهوك الطبية ISSN: ISSN: 20717334 (online)/ ISSN: 20717326 (Print) Year: 2017 Volume: 11 Issue: 2 Pages: 1-10
Publisher: University of Dohuk جامعة دهوك

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Acute Myeloid leukemia (AML) with multilineage dysplasia (MLD) is an important subcategory of acute myeloid leukemia, which has been reported to have prognostic importance. No studies have addressed this category of AML in Iraq Kurds, so this study was initiated. Subject and Methods: A total of 105 patients diagnosed as Acute Myeloid leukemia over 10 years were reassessed. They have a median age of 40 and a male: female ratio of 1.02:1. The reassessment included re-evaluation of their clinical and hematological records, as well as re-evaluation of their peripheral blood and marrow smears for multilineage dysplasia. The study also included assessing any correlations between various clinical and hematological parameters and the presence of MLD.Results: Multilineage dysplasia was documented in 35.3% of cases. The dysplasia was bilineage in 23.8% and trilineage in 11.4%. The most frequent dysplastic changes were hypogranular granulocytes, pseudo-pelger-hüet anomely, and mono-lobated megakaryocytes, seen in 46.6%, 29.5% and 20.9% respectively. The dysplasia was encountered in most frequently in M5 and M6 morphological subtypes, while it was absent in the M3 subtype, a finding which was significant (p =0.001). When the latter subtype was excluded from evaluation, it was found that patients with MLD were less likely to have organomegaly, more likely to have leukopenia, platelets < 20x109 /l, blast <20% in peripheral blood or <60% in bone marrow than those with no MLD, although none was significant.Conclusions: Multilineage dysplasia is frequently encountered in Iraqi Kurds with AML and seen in all morphological subtypes except M3, and its presence needs to be documented in bone marrow reports on new AML cases. Further prospective studies preferably including cytogenetics to evaluate outcome in AML-MLD versus AML without it, needs to be initiated.

الخلفية والأهداف: سرطان الدم النخاع النقياني الحاد ذو النمو الشاذ المتعدد الطبقات هو فئة فرعية هامة من سرطان الدم النقياني الحاد، وقد تم تسجيله لأهميته كنذير تكهني. لم تتم أي دراسة من هذا القبيل عن هذه الفئة في إقليم كردستان، لذا بدأت هذه الدراسة. طرق البحث: تم إعادة تقييم ما مجموعه 105 مريضا تم تشخيصهم على أنها سرطان الدم النقياني الحاد على مدى 10 سنوات. ويبلغ متوسط العمر 40 سنة، ونسبة الذكور: الإناث 1.02: 1. وشمل تقييم السجلات السريرية والدموية إعادة تقييم فحوصات الدم المحيطي ومسحات النخاع للبحث عن النمو الشاذ المتعدد الطبقات. وشملت الدراسة مقارنة الارتباطات بين اختلاف المعايير السريرية والدموية مع وجود النمو الشاذ المتعدد الطبقات. النتائج: تم توثيق النمو الشاذ المتعدد الطبقات في 35.3٪ من الحالات. وكان خلل النمو الشاذ الثنائي في 23.8٪ و الثلاثي في 11.4٪. كانت التغيرات المتضرره المتكررة هي الخلايا المحببة قليلة الفصوص، شذوذ بلكر هيو الكاذب ، و النَّوَّاء أحادي الفصوص، وجدت في 46.6٪، 29.5٪ و 20.9٪ على التوالي. وقد وجد النمو الشاذ في معظم الأنواع الفرعية ولكن على الأرجح في M5 و M6 ، في حين كان مفقودا في النوع الفرعي .M3 حيث كانت النتيجة كانت احصائيا كبيرة 0.001). (P =. عندما تم استبعاد النوع الفرعي الأخير من التقييم، وجد أن المرضى الذين يعانون من النمو الشاذ المتعدد الطبقات كانوا أقل احتمالا أن يكن لديهم تضخم عضوي، ولكن من المرجح أن يكون لديهم نقص الكريات البيض، الصفائح الدموية اقل من /20x109لتر، خلايا النخاع الاولية اقل من 20٪ في الدم المحيطي أو <60٪ في نخاع العظم مقارنة مع أولئك الذين ليس لديهم النمو الشاذ المتعدد الطبقات.الاستنتاجات: أن نسبة عالية من حالات سرطان الدم النفياني الحاد في دهوك تشهد وجود نمو شاذ متعدد الطبفات و يشمل هذا جميع الاصناف الشكلية باستثناء M3 . ويتعين توثيق وجود النمو الشاذ المتعدد الطبقات في تقارير سرطان الدم النقياني الحاد، ومن الأفضل أن تشمل الدراسات المرتقبة فحوص الوراثة الخلوية لتقييم نتائج هذا السرطان الحاد ذو النمو الشاذ المتعدد الطبقات مقابل نتائج سرطان الدم الحاد بدون هذا النمو.

Keywords

AML --- Multilineage Dysplasia --- Kurds --- Iraq.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)