research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The EXCLUSION CLAUSEOF CONTRCATUAL LIABILITY UNDER BOTH THE ENGLISH AND IRAQI LAW
شرط الإعفاء من المسؤولية العقدية في القانونين الانكليزي و العراقي

Authors: رؤى عبد الستار صالح --- Kadhim Kareem .كاظم كريم علي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2017 Volume: 32 Issue: 1 Pages: ج1 - 257-286
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Under Iraqi law and English law, the rules of contractual liability are not of public order. As a resul, the parties of contract can agree to amend these rules by including the contract an exclusion clause of contractual liability in favor of one of contractors in specific cases. Such this clause often involves a balancing of the competing interests of consumer protection and freedom of contract.The exclustion of contractual liability, under the Iraqi law and English law, can be totally or limited. However, the conditions of validity of exclusion clauses of contractual liability are not identical under the Iraqi law and English Law.

إن قواعد المسؤولية العقدية بموجب القانون العراقي والقانون الإنكليزيليست من النظام العام،ونتيجة لذلك، يمكن لأطراف العقد الاتفاق على تعديل هذه القواعد بما في ذلك أن يضعوا شرطاً للإعفاء من هذه المسؤولية لصالح أحد المتعاقدين،وبما يحقق التوازن بين المصالح المتعارضة المتمثلة بحماية المستهلك من جهة وحرية التعاقد من جهة أخرى.وان الإعفاء من المسؤولية العقدية، وفقا للقانون العراقي والقانون الإنكليزي، يمكن أن يكون كليا، وذلك بالإعفاء منها تماماً، أو يقتصر هذا الشرط على التخفيف من المسؤولية فحسب، ومع ذلك فإن شرط الاعفاء من المسؤولية العقدية ليس مطلقاً، بل ترد عليه قيود معينة تختلف في القانون العراقي عنها في القانون الانكليزي.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2017 (1)