research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Relation Between Serum Copper and Iron with Mercury Pollution in Dentists Used Amalgam Fillings
العلاقة بين العناصر الاساسية الحديد والنحاس والتلوث بالزئبق من خلال تعرض أطباء الاسنان للحشوات الزئبقية

Authors: Salah Alnuaimi صلاح الدين النعيمي --- Kawther Alzubaide كوثر عبدالرزاق الزبيدي --- Soud Turky Alazzawi سعاد تركي علي
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2018 Issue: 32 Pages: 341-355
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study is the investigation of copper and iron levels in blood serum of dentists exposed to mercury which was undertaken. from mercury dental amalgam preparation .The study includes (70) dentists divide into three groups according to the period of exposure (Group B exposed for (3-10) years), (Group C exposed for (10-15) years), (and Group D exposed for (15-30) years). Twenty healthy controls with no chance of exposure to mercury were chosen as control group (A). Mercury, copper and iron concentration were measured.The result revealed that copper level increased with duration of exposure compared to the control group. A decrease in iron level was noticed in all dentists group compared with the control. It’s concluded that mercury vapour from the dental amalgam could be a serious pollution poisoning source of dentists inhaling mercury vapor which inhibits some metabolic enzymes through their sulfhydryl (-SH) group. The alteration of essential and trace elements in the body could be due to damage the occur to the biological membranes and the imbalance of the ion transports across these membranes.

إن الهدف من هذه الدراسة هو قياس مستوى النحاس والحديد في مصل دم اطباء الاسنان الذين يستخدمون الزئبق في حشوة الاسنان الدائمية وذلك من خلال مزجه مع مسحوق السبيكة لتكوين مادة بلاستيكية تحشى في الحفرة المحضرة. كان عدد المتطوعين من اطباء الاسنان سبعين طبيباً وقد قسموا الى ثلاث مجاميع:(مجموعة (B) فترة التعرض (3 – 10) سنة)، (مجموعة (C) فترة التعرض ( 10- 15) سنة)، (مجموعة (D) فترة التعرض ( 15- 30) سنة). كما اخذت عينات من دم متطوعين اصحاء من غير العاملين في هذا المجال واعتبروا كمجموعة سيطرة (المجموعة A ) وعددهم (20) متطوعاً. اظهرت النتائج زيادة في تركيز النحاس وقلة في تركيز الحديد لدى العاملين بزيادة فترة التعرض مقارنة مع مجموعة السيطرة، مما يعطي دلالة على ان التعرض للزئبق من خلال تحضير الحشوة قد يؤدي الى التسمم بالزئبق نتيجة استنشاق الابخرة وقد يعزى ذلك الى ان ايون الزئبق يعمل على تثبيط بعض الانزيمات الايضية والحاوية على مجموعة الثايول (-SH) في الجسم كما ويعمل على عدم حصول موازنة في العناصر الاساسية والضئيلة نتيجة تضرر اغشية الخلايا الحية وعدم السيطرة على عمليات النقل خلال المضخات المختصة بعمليات نقل الايونات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)