research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Algeria and the Arab movements for change 2011
الجزائر وحركات التغيير العربية 2011

Author: Kifah Abbas Ramadan Al- Hamdani كفاح عباس رمضان الحمداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 28 Pages: 127-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The events of October / October 1988, made Algeria locked in a unique experience in the face of opposition, armed or unarmed, and gave the authority of the Algerian special force in the face of any emergency situation, and given the experience the ability to know whether the situation is appropriate to make some concessions, or is it allowed to take stance.And live the Algerian government is currently at a crossroads, especially in light of the great transformations that take place in the Arab world. Either verify that the demands of the Algerian people and succeed in the implementation of Five-Year Plan (2010-2014) and thus ensuring the survival. Or fail to meet the demands of the people and then to leave it in a peaceful way or the other way.

إن أحداث تشرين الأول/ أكتوبر عام 1988 جعلت الجزائر تخوض تجربة فريدة في مواجهة المعارضة، مسلحة أم غير مسلحة، وأعطت للسلطة الجزائرية قوة خاصة في مواجهة أي وضع طارئ، كما أعطتها التجربة القدرة على معرفة هل أن الوضع ملائم لتقديم بعض التنازلات أم أنه يسمح باتخاذ موقف صلب.وتعيش الحكومة الجزائرية حاليا على مفترق طرق، وخصوصا في ظل التحولات الكبيرة التي تجري في العالم العربي. فأما أن تحقق مطالب الشعب الجزائري وتنجح في تنفيذ الخطة الخمسية (2010-2014) وتضمن بذلك البقاء. أو تفشل في تحقيق مطالب الشعب وعليه آنذاك أن يرحل أما بطريقة سلمية أو بطريقة أخرى.


Article
Movement for Change in Tunisia Reasons challenges
حركة التغيير في تونس الأسباب والتحديات

Author: Kifah Abbas Ramadan Al- Hamdani كفاح عباس رمضان الحمداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 31 Pages: 57-110
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The objectives of the revolution. the Tunisian economic and social the first place. before it turns in its final days of the Revolution to the political goals calls for a democratic system based on political pluralism and respect for human rights. and to judge the Tunisian revolution and evaluate its course in the coming years. it will be through the achievement of its goals in the first place despite the success of the Tunisian model in the political transition to democratic rule. and the country's transition from the case of legitimate harmonic to the case of popular legitimacy after the elections of October 23/ October 2011. the most important success. which is still waiting for the Tunisian people who produced this revolution. is achieve economic and social demands. which sacrificed for them.

كانت أهداف الثورة التونسية اقتصادية واجتماعية بالدرجة الأولى، قبل أن تتحول في أيامها الأخيرة من الثورة إلى أهداف سياسية تطالب بنظام ديمقراطي قائم على التعددية السياسية واحترام حقوق الإنسان، وإن الحكم على الثورة التونسية وتقييم مسارها خلال السنوات القادمة، سيكون من خلال تحقيق أهدافها بالدرجة الأولى، فعلى الرغم من النجاح الذي حققه النموذج التونسي في الانتقال السياسي إلى الحكم الديمقراطي، وانتقال البلاد من حالة الشرعية التوافقية إلى حالة الشرعية الشعبية بعد انتخابات 23 تشرين الأول/ أكتوبر عام 2011، فإن النجاح الأهم الذي ما يزال ينتظره الشعب التونسي الذي أنتج هذه الثورة، هو تحقيق مطالبه الاقتصادية والاجتماعية التي ضحى من أجلها.


Article
Arab Maghreb Union in the light of the current Arab variables
اتحاد المغرب العربي في ظل المتغيرات العربية الراهنة

Author: Kifah Abbas Ramadan Al- Hamdani كفاح عباس رمضان الحمداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 33 Pages: 51-94
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Facing the countries of the Maghreb are currently a range of internal and external challenges in its political, economic, security and social and strategy that makes integration and agglomeration imperative, especially after the revolution witnessed by both Libya and Tunisia, in addition to that seen in some of the countries in the region for political reforms and the mobility of a community, in addition to threats the pressures and the political and military interventions faced by foreign countries of the Maghreb; this is in addition to the current international trend-oriented, we find regional blocs regional spread in all the logic of the world, in developed countries and developing countries alike. All of these challenges imposed on the countries of the Maghreb collective action in order to achieve integration and agglomeration and activating the role of the Arab Maghreb Union, regionally and internationally.

تواجه دول المغرب العربي حاليا مجموعة من التحديات الداخلية والخارجية في أبعادها السياسية والاقتصادية والأمنية والاجتماعية والإستراتيجية التي تجعل من الاندماج والتكتل ضرورة حتمية، وخصوصا بعد الثورة التي شهدتها كل من ليبيا وتونس فضلاً عن ما تشهده بعض دول المنطقة من إصلاحات سياسية وحراك مجتمعي، فضلاً عن التهديدات والضغوطات والتدخلات السياسية والعسكرية الخارجية التي تتعرض لها دول المغرب العربي، هذا فضلاً عن أن التوجه الدولي الحالي متجه نحو الإقليمية فنجد التكتلات الإقليمية منتشرة في كل منطق من العالم، في الدول المتقدمة وفي الدول النامية على حد سواء. كل هذه التحديات فرضت على دول المغرب العربي العمل الجماعي من أجل تحقيق الاندماج والتكتل وتفعيل دور اتحاد المغرب العربي إقليميا ودوليا.


Article
Movement Change in Libya
حركة التغيير في ليبيا

Author: Kifah Abbas Ramadan Al- Hamdani كفاح عباس رمضان الحمداني
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 34 Pages: 63-115
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Quickly spread the winds of change to Libya, having swept the movement of change in Tunisia and Egypt and these revolutions has been able to achieve the demands of the Tunisian and Egyptian people to dislodge the ruling system in them, and do a new national government seeks to achieve the demands of the people. And characterized by the Movement Change in Libya as violent and powerful analogy movements change other Arab predecessors, and that led to international intervention to topple the regime in Libya, and thanks to international intervention and insistence of the Libyan people to make a difference could the Libyan people to achieve their demands to dislodge the regime in Libya.The judgment of the Libyan revolution and evaluate its course in the coming years, it will be through the achievement of its objectives primarily, but more importantly it is a success, which is still waiting for the Libyan people who produced this revolution, is to achieve political and economic demands and social which they sacrificed.

سرعان ما امتدت رياح التغيير إلى ليبيا، بعد أن اجتاحت حركة التغيير في تونس ومصر واستطاعت هاتان الثورتان أن تحققان مطالب الشعب التونسي والمصري في إزاحة نظام الحاكم فيهما، وقيام حكومة وطنية جديدة تسعى إلى تحقيق مطالب الشعب. واتسمت حركة التغيير في ليبيا بأنها الأعنف والأقوى قياسا بحركات التغيير العربية الأخرى التي سبقتها، والتي أدت إلى التدخل الدولي لإزاحة النظام الحاكم في ليبيا، وبفضل التدخل الدولي وإصرار الشعب الليبي على أحداث التغيير استطاع الشعب الليبي أن يحقق مطالبه في إزاحة النظام الحاكم في ليبيا. إن الحكم على الثورة الليبية وتقييم مسارها خلال السنوات القادمة، سيكون من خلال تحقيق أهدافها بالدرجة الأولى، لكن الأهم من ذلك هو النجاح الذي ما يزال ينتظره الشعب الليبي الذي أنتج هذه الثورة المتمثل بتحقيق مطالبه السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي ضحى من أجلها.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2014 (2)

2013 (1)

2012 (1)