research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Study of the Nature of Industrial Effluent From Hammam Al-Alil Cement Factory And Evaluate Its Reuse Ability
دراسة طبيعة المطروحات السائلة وتقييم إمكانية إعادة استخدام مياه التبريد في مصنع سمنت حمام العليل الجديد

Author: Kossay K. Al-Ahmady . قصي كمال الدين الأحمدي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2006 Volume: 14 Issue: 4 Pages: 20-33
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractCement industry consumes a big amount of water, which is used in both of the industrial processing and in the cooling system. In this paper, an industrial surveying was carried out to evaluate the condition of industrial wastewater produced in Hammam Al-Alil cement factory and to investigate the ability to reuse the cooling water, which was used one time in this factory, in other locations. The results of the study showed that industrial wastewater contain a high concentration of oil and grease (reached to 1800 mg/L) which caused a great concentration of COD (up to 10000 mg/L) in raw samples. The separation of the oil and grease was very effective in reducing the pollutants concentration. After separation, the COD value of the samples was about 50 mg/L. and the values of (SS) and the oil and grease concentration were about 110 and 80 mg/L respectively. The result of the study also showed that the cooling water can be reused in both of material mill and in the clay washing units. Both the quantity and quality of the cooling water are compatible to be reused in these units after separating the oil layer. An detention time of not less than 60 min. was necessary to adjust the SS concentration to be compatible with Iraqi water sources standards.

تستخدم الصناعات الإسمنتية كمية كبيرة من المياه يستهلك جزءا منها في العمليات الإنتاجية والجزء الآخر يستخدم لتبريد الأجزاء الميكانيكية في المصنع. في هذا البحث، وعلى مدى ستة أشهر، تم إجراء المسح الصناعي اللازم وأخذ العينات لغرض تقييم خصائص المطروحات السائلة الناتجة عن مصنع سمنت حمام العليل الجديد وتم بحث إمكانية معالجة وإعادة استخدام المياه الناتجة عن التبريد، والتي تستخدم لمرة واحدة في هذا المصنع ، في فعاليات أخرى في المصنع. أثبتت نتائج الفحوصات أن المياه المطروحة تحتوي على نسبة عالية جدا من الملوثات الدهنية والنفطية والتي يصل تركيزها لأكثر من 1800 ملغم/لتر والتي أدت بدورها إلى رفع قيمة الـ (COD) لأكثر من 10000 ملغم/لتر. كما بين البحث إن الفصل البسيط لهذه الطبقة له تأثير فعال على نتائج الفحوص حيث انخفضت قيم الـ(COD) إلى حدود 50 ملغم/لتر وتركيز الـ (SS) والزيوت والدهون إلى اقل من 110 و80 ملغم/لتر على التوالي. كذلك بينت نتائج المسح الصناعي أن جميع المياه الناتجة عن التبريد يمكن إعادة استخدامها، بعد فصل الطبقة الزيتية منها، في وحدتي طاحونة المواد الأولية وغسالة الطين اللتان لا تتعارض متطلبات تشغيلهما مع استخدام هذه المياه. كذلك بين التحليل الحسابي أن هذه الوحدات تحتاج يوميا لما يقارب من الـ 3000 م3 ضمن ظروف التشغيل الطبيعي للمصنع، وهذه الكمية اكبر أو تساوي كمية المياه المستخدمة في التبريد. كما بينت الدراسة أن وقت تعويق هيدروليكي (DT) مقداره 60 دقيقة سيكون كافيا لتخفيض كمية العوالق الموجودة في أي مياه فائضة سيتم طرحها إلى الخارج بحيث تكون ملائمة للطرح في الموارد المائية العراقية.


Article
Effect of Organic, Nitrogenous and Phosphorus Loads Variation onthe Removal Efficiency of Organic and Nutrients Pollutants In Duckweed Based Wastewater Stabilization Ponds
تأثير تغيير الأحمال العضوية وأحمال النتروجين والفسفورفي كفاءة إزالة الملوثات العضوية والمغذيات في برك الأكسدة المغطاة بنباتات عدس الماء

Authors: Kossay K. Al-Ahmady قصي كمال الدين الأحمدي --- ZenaA. AL-Shrefy زينة عامر إدريس أحمد الشريفي
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 1 Pages: 12-22
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

In this research, an experimental laboratory plant was constructed in order to evaluate the effect of organic, nitrogenous and phosphorus loads on the removal efficiency and behavior of duckweed based wastewater stabilization ponds. The results of the study showed that; covering the oxidation ponds with duckweed improve their ability to treat higher organic and nitrogenous loads. In addition, covering the oxidation ponds with duckweed improve their ability to treat higher organic and nitrogenous loads. Organic and nitrogen load can be increased from (65 kg/ ha. day) to (158 kg/ ha. day) and from (49 kg. ha. day) to (111 kg/ ha. day) by covering the ponds by duckweed. On the other hand, the results of research also showedthat; increasing nitrogen and phosphor load leads to decrease removal efficiency of nitrate, nitrite, and increases removal efficiency of ammonia and phosphate at the same hydraulic retention time.

تم في هذا البحث دراسة تأثير تغيير كل من الأحمال العضوية وأحمال النتروجين والفسفور على كفاءة إزالة الملوثات العضوية والمغذيات في برك الأكسدة المغطاة بنباتات عدس الماء.بينت نتائج البحث مساهمة تغطية برك الأكسدة بنباتات عدس الماء في زيادة قابليتها على تحمل أحمال عضوية ونتروجينية أعلى وعند درجات حرارية ثابتة، إذ من الممكن رفع قيمة الحمل العضوي المسلط على البركة من (65 كغم/ هكتار. يوم) إلى (158 كغم/ هكتار. يوم) ولتحقيق نفس كفاءة الإزالة, في حين يمكن رفع قيمة الحمل النتروجيني المسلط من (49 كغم/هكتار. يوم) إلى (111 كغم/ هكتار. يوم) وتحقيق نسبة الإزالة نفسها. من جانب آخر, أظهرت نتائج البحث انخفاض كفاءة إزالة كل من النترات والنتريت بارتفاع الحمل النتروجيني المسلط على الوحدات الاختبارية المغطاة بعدس الماء وغير المغطاة به, وبالمقابل ارتفاع كفاءة إزالة الأمونيا والفوسفات مع ارتفاع الحمل النتروجيني والفسفور المسلط وعند ثبوت وقت المكوث الهيدروليكي لكلا الحالتين.


Article
Effect of Intermittent Feeding on the Performance of Plug Flow Activated Sludge System under Different Hydraulic Retention Times
تأثير التغذية المتقطعة في كفاءة اداء وحدات الحمأة المنشطة ذات المزج القطاعي العاملة بأوقات مكوث هيدروليكية متغيرة

Loading...
Loading...
Abstract

In this research, the effect of intermittent feeding on the efficiency of plug flow activated sludge reactors has been studied. An experimental plant has been constructed and operated. The plant consists of five identical reactors with the volume of (15) liter working in parallel under the same operating conditions for each of discharge; sludge recycling ratio; hydraulic detention time and the organic load. Four of these reactors had been worked at the intermittent (ON/OFF) feeding mode with the ratios of (1/1), (2/2), (4/4) and (6/6) for the first, second, third, and fourth reactor respectively, while the fifth reactor worked at continuous feeding mode. The results showed that, removal efficiencies for each of ammonia (NH3) and phosphorus (PO4) were close in both of intermittent and continuous feeding system, while the concentrations of (COD) in effluent were less in the intermittent reactors. Removal efficiencies of (COD), (NH3), and (PO4) decreased with reducing the hydraulic retention, whereas nitrate removal efficiency increased with decreasing of hydraulic retention time.

تم في هذا البحث دراسة تأثير التغذية المتقطعة في كفاءة واستقرارية أنظمة الحمأة المنشطة ذات الجريان القطاعي، حيث تم إنشاء وتشغيل محطة اختبارية تتألف من خمسة مفاعلات بيولوجية متشابهة الشكل بسعة (15 لتر) لكل منها، صممت للعمل بشكل متوازي تحت نفس الظروف التشغيلية لكل من التصريف ونسبة ترجيع الحماة ووقت التعويق الهيدروليكي والحمل العضوي. وقد تم تهيئة اربعة من هذه المفاعلات لتعمل بنظام التغذية المتقطعة بنسب تساوي (1/1) للمفاعل الاول، (2/2) للمفاعل الثاني، (4/4) للثالث، و (6/6) للرابع، في حين عمل المفاعل البيولوجي الخامس بنظام التغذية المستمرة. بينت نتائج البحث ان تراكيز الامونيا (NH3) والفسفور (PO4) الخارجة من المحطات الاختبارية كانت متقاربة في كلا من نظام التغذية المتقطعة ونظام التغذية المستمرة، في حين ان تراكيز المواد العضوية المتمثلة بـ(COD) الخارجة من المحطات التي تعمل بنظام التغذية المتقطعة كانت اقل منها في المفاعل ذات التغذية المستمرة ولجميع المراحل التشغيلية. كما اظهرت النتائج ان كفاءة إزالة المواد العضوية والأمونيا والفسفور تنخفض مع انخفاض وقت المكوث الهيدروليكي (HRT) وفي كل من المفاعلات البيولوجية التي تعمل بنظام التغذية المتقطعة والمفاعل ذات التغذية المستمرة. بينما تزداد كفاءة ازالة النترات مع انخفاض وقت المكوث الهيدروليكي (HRT).

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2015 (2)

2006 (1)