research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Taxonomy of Memory Usage in Swarm Intelligence-Based Metaheuristics
تصنيف استخدام الذاكرة في التجريبيات المرتكزة على فئة ذكاء السرب

Authors: Shaymah Akram Yasear شيماء أكرم ياسر --- Ku Ruhana Ku-Mahamud كو روحانا كو محمود
Journal: Baghdad Science Journal مجلة بغداد للعلوم ISSN: 20788665 24117986 Year: 2019 Volume: 16 Issue: 2 Special Issue(ICOCI2019) Pages: 445-452
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Metaheuristics under the swarm intelligence (SI) class have proven to be efficient and have become popular methods for solving different optimization problems. Based on the usage of memory, metaheuristics can be classified into algorithms with memory and without memory (memory-less). The absence of memory in some metaheuristics will lead to the loss of the information gained in previous iterations. The metaheuristics tend to divert from promising areas of solutions search spaces which will lead to non-optimal solutions. This paper aims to review memory usage and its effect on the performance of the main SI-based metaheuristics. Investigation has been performed on SI metaheuristics, memory usage and memory-less metaheuristics, memory characteristics and memory in SI-based metaheuristics. The latest information and references have been further analyzed to extract key information and mapped into respective subsections. A total of 50 references related to memory usage studies from 2003 to 2018 have been investigated and show that the usage of memory is extremely necessary to increase effectiveness of metaheuristics by taking the advantages from their previous successful experiences. Therefore, in advanced metaheuristics, memory is considered as one of the fundamental elements of an efficient metaheuristic. Issues in memory usage have also been highlighted. The results of this review are beneficial to the researchers in developing efficient metaheuristics, by taking into consideration the usage of memory.

التجريبيات (metaheuristics) تحت فئة ذكاء السرب (swarm intelligence) اثبتت فعاليتها وأصبحت أساليب شائعة لحل مشاكل التحسين المختلفة. يمكن تصنيف التجريبيات، بناءً على استخدام الذاكرة ، الى خوارزميات مع ذاكرة وتلك بدون ذاكرة. يؤدي عدم وجود ذاكرة في بعض التجريبيات إلى فقدان المعلومات التي تم الحصول عليها في التكرارات السابقة. تميل التجريبيات إلى الانحراف عن المجالات الواعدة لمساحات البحث التي ستؤدي إلى حلول غير مثالية. تهدف هذه الورقة إلى مراجعة استخدام الذاكرة وتأثيرها على أداء أهم التجريبيات المرتكزة على ذكاء السرب. تم إجراء التحقيق على التجريبيات المرتكزة على على ذكاء السرب ، واستخدام الذاكرة و التجريبيات بدون ذاكرة ، وخصائص الذاكرة والذاكرة في التجريبيات المرتكزة على ذكاء السرب. تم تحليل المعلومات والمراجع لاستخراج المعلومات الأساسية وتعيينها في الأقسام الفرعية ذات الصلة. تم فحص ما مجموعه 50 مرجعًا تتعلق بدراسات استخدام الذاكرة من عام 2003 إلى عام 2018 ، وتبين أن استخدام الذاكرة ضروري للغاية لزيادة فعالية التجريبيات من خلال الاستفادة من تجاربها السابقة الناجحة. لذلك تعتبر الذاكرة في التجريبيات واحدة من العناصر الأساسية الفعالة للتجريبيات المتقدمة. كما تم تسليط الضوء على مشاكل في استخدام الذاكرة. نتائج هذه المراجعة مفيدة للباحثين في تطوير تجريبيات فعالة ، من خلال الأخذ بنظر الاعتبار استخدام الذاكرة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)