research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Placement of digital technology in the production of Scene graph Tarzan as a- symbol –
توظيف التقنية الرقمية في صناعة سينوغرافيا العرض المسرحي عرض مسرحية طرزان – انموذجاً -

Author: Lateef Idan Subuh لطيف عيدان صبح
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2019 Volume: 3 Issue: 34 Pages: 159-168
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

Digital technology has been widely and effectively applied in most areas of life so that it has become a necessity of life which is indispensable in science, literature and art, both theoretical and practical. In terms of art, digital technology has entered a very large and remarkable in the artistic productions of various kinds, visual, audio, and film.As theatrical art of the performing arts, which depends on the composition of the visual and audio was the ability of the theater to employ digital technology as a sophisticated arts and looking for new to be used in theatrical presentation so sought researcher in his research tagged:(Employment of digital technology in the production of theatrical play Sinography) Tarzan presented a model)Which divided into four chapters and agencies: -Chapter One:(The methodological framework), which included (the problem of research and the need for it) and focused on the question of whether digital technology the ability to substitute for the traditional cinematography in the theatrical presentation through the manufacture of digital cinemography and employment in the play?The importance of research is that it benefits students, actors in the field of theater and cinematography, technicians and technicians.The researcher sought to achieve (the objectives of the research) by learning how to employ digital technology in the industry of cinematography play.The "limits of research" deals with the presentation of a play (Tarzan) model produced in 2007 and at the end of the chapter were defined terms and definition.The second chapter:It included (the theoretical framework) and divided into two sections:The first topic :-The concept of digital technology and how it works in the cinematography industry for theaterThe second topic :-The aesthetics of digital technology in cinematography.The researcher came out with a number of (indicators) that were produced (theoretical framework) and the most important:1- The development of digital technology has an essential and important role in opening wide horizons of innovation and creativity to the director, designer, technician and technician in the implementation of the drawings and the creation of the art of digital cinemography.Digital technology can give a sense of reality in such a way that the viewer can be convinced by incorporating what is real and what is technically imaginary by computer.The fourth chapter (the results of the research and discussion), including:1 - Digital technology has been open to the production of several times and several places and the process of transition from scene to scene more professional and dazzling and different.2. Digital technology has achieved an important aspect through the sense and illusion of reality by incorporating real characters on the board with the supposed non-real characters that can create fun and persuasion at the same time. Then the researcher came out with conclusions.

دخلت التكنولوجيا الرقمية بشكل واسع وفعال في أغلب مجالات الحياة المختلفة حتى اصبحت من الضرورات الحياتية التي لايمكن الاستغناء عنها في العلم والادب والفن على حد سواء في الجانب النظري والعملي . أما في ما يخص الفن فقد دخلت التكنولوجيا الرقمية بشكل كبير جدا وملحوظ في النتاجات الفنية بمختلف انواعها صورية ,صوتية ,فلمية .وبوصف الفن المسرحي من الفنون الادائية التي تعتمد على التشكيل الصوري والصوتي فكانت القابلية للمسرح ان يوظف التكنلوجيا الرقمية كونه من الفنون المتطورة والتي تبحث عن الجديد لتوظيفه في العرض المسرحي لذلك سعى الباحث في بحثـه الموسوم :- (توظيف التقنية الرقمية في صناعة سينوغرافيا العرض المسرحي عرض طرزان انموذجاً) والذي اشتمل على اربعة فصول وكالاتي :-الفصل الاول :- (الاطار المنهجي) والذي تضمن (مشكلة البحث والحاجة اليه) والمتمركزة حول السؤال التالي س/هل للتقنية الرقمية القدرة بان تكون بديلاً عن السينوغرافيا التقليدية في العرض المسرحي من خلال صناعة سينوغرافيا رقمية وتوظيفها في العرض المسرحي ؟وتتجلى (أهمية البحث) بانه يفيد الدارسين والعاملين في مجال المعالجة الاخراجية المسرحية ومصممي السينوغرافيا من تقنيين وفنيين .وقد سعى الباحث الى تحقيق (اهداف البحث) من خلال التعرف على كيفية توظيف التقنية الرقمية في صناعة السينوغرافيا المسرحية .اما (حدود البحث) تتناول عرض مسرحية (طرزان) انموذجاً المنتجة عام 2007 وفي نهاية الفصل تم تحديد المصطلحات وتعريفها .اما الفصل الثاني :- فقد شمل (الاطار النظري) وقسم على مبحثين :المبحث الاول :- مفهوم التقنية الرقمية وآلية اشتغالها في صناعة السينوغرافيا للعرض المسرحيالمبحث الثاني :- جماليات اشتغال التقنية الرقمية في سينوغرافيا العرض المسرحي.وخرج الباحث بعدد من (المؤشرات) التي افرزها (الاطار النظري) وكان اهمها :-1-إن لتطور التقنية الرقمية دوراً أساسياً ومهماً في فتح آفاق واسعة من الابتكار والإبداع أمام المخرج والمصمم والفني والتقني في تنفيذ المخططات وايجاد فن السينوغرافيا الرقمية.يمكن للتقنية الرقمية أن تعطي الإحساس بالواقع بطريقة يمكن للمشاهد الاقتناع بها من خلال دمج ما هو حقيقي وما هو خيالي تقني بوساطة الحاسوب .اما الفصل الثالث :- فقد تناول (اجراءات البحث) ابتدأً (بمجتمع البحث) و(عينة) و(منهج البحث) و(أداته) وقد تم اختيار عينة البحث المنتخبة (قصدياً).وتضمن الفصل الرابع (نتائج البحث ومناقشتها) ومنها:-1-اسهمت التقنية الرقمية بالانفتاح على انتاج عدة أزمنة وعدة أمكنة وأصبح عملية الانتقال من مشهد الى مشهد أكثر احترافا وابهار واختلاف .2-حققت التقنية الرقمية جانباً مهما من الاحساس والايهام بالواقع بطريقة دمج الشخصيات الحية الحقيقية على الخشبة مع الشخصيات المفترضة غير الحقيقية التي يمكن ان تخلق المتعة والاقناع لدى المتلقي في الوقت نفسه .وخرج الباحثان بعدها باستنتاجات ثم جاءت التوصيات والمقترحات الباحثان كما شمل هذا الفصل في نهايته قائمة المصادر والمراجع وملخصا باللغة الانكليزية .


Article
The alter nans of sign transformation between local and universal in the Iraqi theatre,"Romeo and Juliet in Baghdad" as a symbol
تبادلية تحول العلامة بين العالمية والمحلية في المسرح العراقي عرض روميو وجولييت في بغداد –انموذجاً –

Authors: Haider Hassan Ubaid حيدر حسن عبيد --- Lateef Idan Subuh لطيف عيدان صبح
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 95-108
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The research deals with the exchange of the transformational mark from the universal to the local in the theatrical presentation through the processing of the output in the production of a message and a technical communication letter, thus making the process of reading the speech and recognizing it by taking into account the different cultural differences, customs and rituals in each country, region, The problem of the research focused on the following question: What are the requirements for the flag in terms of its transformation between the global and local in the read-out?And then the importance of research to determine the requirements and mechanisms used in the follow-up of the mark in terms of its interplay and transformation between global and local in the Iraqi theater.and stop at the limits of substantive research in the presentation of theatrical play, which employed the mark its transformations and reciprocity of these transformations as a presentation in (2012) and then the definition of terms and procedural definition.The second section deals with the concept of the mark, its essence, its transformation, the method of work and the symbolic exchange between one culture and another, and the second: the aesthetic preoccupation of the substitution of the mark in the exegative reading and the effect that the shifting mark leaves between the local and the local.Through the theoretical framework, the researcher reached a number of indicators that it applied to the selected sample through the research procedures. It included the research procedures on the research community and its boundaries and took a model for a selected sample from the research community to see the possibility of operating theoretical framework indicators on this sample, (Romeo and Juliet in Baghdad) and then move to the research tools in order to start the analysis of the sample based on the descriptive approach in the analysis process and test the theoretical framework indicators and their effectiveness in the aesthetic, technical and technical workAt the end of the research, the researcher reached the results, including that theatrical presentation is to employ what can be employed from the arts, cultures, sciences and modern international or local techniques in order to produce a speech based on the harmony of thought and form to produce a content of a unique nature, taking into account the local culture of each region, And the international presentations of the transformations and the symbolic exchanges that are appropriate to that culture in order to create the greatest possible impact on the recipient. Conclusions, recommendations and sources.

يتناول البحث التبادل في العلامة المتحولة من العالمية الى المحلية في العرض المسرحي من خلال المعالجة الاخراجية في انتاج رسالة وخطاب فني تواصلي واضعاً عملية قراءة الخطاب والتعرف عليه من خلال مراعاة الاختلاف الثقافي والعادات والطقوس المحلية الخاصة في كل بلد , منطقة او اقليم ويبداء البحث في تحديد ، مشكلة البحث وتمحورت في الإجابة عن التساؤل الآتي : ما الاشتراطات الخاصة بالعلامه من حيث تحولها بين العالمية والمحلية في القراءة الاخراجية ؟ومن ثم أهمية البحث لتحديد الاشتراطات والاليات المستخدمة في متابعة العلامة من حيث تبادليتها وتحولها بين العالمية والمحلية في العرض المسرحي العراقي.وبالتوقف عند حدود البحث الموضوعية في تناول عرض مسرحي والذي وظف العلامة وتحولاتها وتبادلية تلك التحولات كعرض في عام (2012) ومن ثم تعريف المصطلحات والتعريف الاجرائي.وبعدهاالإطار النظري ، وقسم الى مبحثين ، يستعرض المبحث الاول : مفهوم العلامة وماهيتها وتحولها . وطريقة الاشتغال والتبادل العلاماتي بين ثقافة واخرى وجاء المبحث الثاني : الاشتغال الجمالي لتبادلية تحول العلامة في القراءة الاخراجية. وما هو التأثير الذي تتركه العلامة المتحولة بين العالمية والمحلية على المتلقي. ومن خلال الاطار النظري توصل الباحث الى عدد من المؤشرات التي طبقها على العينة المختارة من خلال اجراءات البحث فقد اشتمل على اجراءات البحث على مجتمع البحث وحدوده واخذ نموذج لعينة منتخبة من مجتمع البحث ليرى امكانية اشتغال مؤشرات الاطار النظري على هذه العينة المتكونة من نموذج واحد هو مسرحية (روميو وجولييت في بغداد) وفي نهاية البحث توصل الباحثان الى النتائج ومنها ان العرض المسرحي عبارة عن توظيف ما يمكن توظيفه من فنون وثقافات وعلوم وتقنيات حديثة عالمية او محلية من اجل انتاج خطاب يعتمد على التناغم بين الفكر والشكل لانتاج مضمون ذات طابع متفرد مراعين فيه الثقافة المحلية لكل منطقة وكيفية تكييف النصوص والعروض العالمية للتحولات والتبادلات العلاماتية التي تلائم تلك الثقافة من اجل خلق اكبر تاثير ممكن على المتلقي وبعدها الاستنتاجات والتوصيات والمصادر

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)