research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
A New Adaptive Method for Extracting Header Words from Official Printed Arabic Documents
طريقة جديدة ومتكيفة لأستخراج كلمات الرأس من الوثائق العربية الرسمية المطبوعة

Authors: Matheel E. Abdulmunim --- Haithem K. Abass هيثم كريم عباس
Journal: AL-yarmouk Journall مجلة كلية اليرموك الجامعة ISSN: 20752954 Year: 2017 Volume: 9 Issue: 9 Pages: 114-121
Publisher: College Yarmouk University كلية اليرموك الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Words extraction techniques from documents have very significant and effective role in document image analysis and retrieval systems. In this paper, a new method has been proposed for detecting and extracting header words from official printed Arabic documents. In the proposed method line of Arabic words with various fonts, styles, and sizes have been extracted from printed Arabic documents with different shapes, colors and resolutions. The extraction of header words based on effective segmentation technique that will separate different objects in a document including text lines, graphics, signature, logo, and other objects. The segmentation operation depends on document analysis that will efficiently predict vertical and horizontal distances between objects in Arabic documents. After segmentation operation, header words detection will performed by using sequence of influential rules within decision tree that correctly detected header words in a document image. Finally, list of header words will extracted as separated text lines from document image. Extracted header words can be utilized in many applications like words matching, words spotting, documents classification, documents retrieval and other applications that depends on words extraction. In this paper, a dataset of different official printed Arabic documents has been constructed and tested by the proposed method. These Arabic documents dataset obtained and gathered from various official institutions websites and offices. The proposed Arabic header words extraction method obtained 96% for recall, 98% for precision and 97% for f-score.

أصبحت لتقنيات استخراج الكلمات من الوثائق دور مهم ومؤثر في انظمة تحليل واسترجاع الوثائق المصورة. تم في هذا البحث اقتراح طريقة جديدة لتحديد واستخراج كلمات الرأس من الوثائق العربية الرسمية المطبوعة. تم في هذه الطريقة استخراج عبارات من الكلمات العربية متنوعة الخطوط والانماط والاحجام من الوثائق العربية المطبوعة المختلفة الاشكال والالوان والدقة. عملية استخراج كلمات الراس تعتمد على تقنية تجزئة فعالة تعمل على فصل مكونات الوثائق المتضمنة النصوص والشعارات والرسومات والتواقيع وغيرها. عملية التجزئة تعتمد على تحليل الوثيقة والتي يمكن من خلالها استنتاج ابعاد المسافات الافقية والعمودية بين المكونات. بعد عملية التجزئة يتم تحديد كلمات الرأس من خلال سلسلة من القواعد المؤثرة مع شجرة اتخاذ القرار التي سوف تحدد يشكل صحيح كلمات الرأس في الوثيقة المصورة. الكلمات المستخلصة يمكن الانتفاع منها في الكثير من التطبيقات مثل مطابقة الكلمات، اكتشاف الكلمات، تصنيف واسترجع الوثائق وغيرها من التطبيقات التي تعتمد على استخراج الكلمات. تم في هذا البحث بناء مجموعة بيانات من وثائق عربية رسمية مطبوعة واختبارها في الطريقة المقترحة. هذه الوثائق العربية تم الحصول عليها وتجميعها من مختلف المواقع الالكترونية الرسمية ومن المكاتب. الطريقة المقترحة لاستخراج كلمات الرأس من الوثائق العرية حصلت على 96% لنسبة الاســتدعاء و98% لنسبة الدقة و97% لمعامل الهدف.


Article
Video Inpainting Using Seam Carving Method
طلاء الفيديو باستخدام طريقة نحت التماس

Authors: Matheel E.Abdulmunim مثيل عماد الدين عبدالمنعم --- Rana Mohamed .H. Zaki رنا محمد حسن زكي
Journal: Diyala Journal For Pure Science مجلة ديالى للعلوم الصرفة ISSN: 83732222 25189255 Year: 2017 Volume: 13 Issue: 1 - part 2 Pages: 95-114
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Video became something important of our daily lives and in many areas such as surveillance cameras and mobile cameras therefore it has attracted considerable attention in multimedia and computer vision researches in recent years. One such research is video inpainting.Videoinpainting aims to restore missing or tainted regions or remove objects present in a video sequence from neighboring scenes. The proposed method in video inpainting is object removal technique based on seam carving algorithm, where the static AVI video type and object dynamic are used and working video for different number of frames per-second with resolution (320 pixel by 240 pixel) and (640 pixel by 480 pixel) .The implementation in the proposed seam carving algorithm for object removal is obvious that discrete Laplacian edge detection filter gives the highest matching with four videos, which proves that its work is the best in detecting the energy of a video, and the best accuracy for whole system is (86.57516).

أصبح الفيديو شيء مهم في حياتنا اليومية وفي العديد من المجالات مثل كاميرات المراقبة والكاميرات المحمولة لذا فقد استقطب اهتماما كبيرا في مجال البحوث في الوسائط المتعددة والرؤية بالحاسوب في السنوات الأخيرة. وأحد هذه البحوث هو طلاء الفيديو الذي يهدف الى استعادة المناطق المفقودة أو الملوثة أو إزالة الأجسام الموجودة في تسلسل الفيديو من مشاهد المجاورة . ان الطريقة المقترحة في طلاء الفيديو هو تقنية إزالة الكائن بناءا على خوارزمية نحت التماس ، حيث يكون الفيديو ثابت من نوع AVI والكائن المستخدم متحرك ويعمل الفيديو على عدد مختلف من الاطارات في الثانية بحجم 240X320 و .480X680 تنفيذ خوارزمية نحت التماس المقترحة لإزالة كائن من الواضح أن مرشح الكشف عنحافة لابلاسين يعطي أعلى مطابقة مع أربعة أشرطة الفيديو، وهو ما يثبت أن عملها هو الأفضل في اكتشاف الطاقة من شريط فيديو . وأفضل دقة للنظام كله (86.57516).


Article
Logo Detection in Arabic Documents Using Multi Smearing Method and Decision Tree
الكشف عن الشعار في الوثائق العربية باستخدام طريقة التلطيخ المتعدد وشجرة اتخاذ القرار

Authors: Matheel E.Abdulmunim مثيل عماد الدين عبدالمنعم --- Haithem K. Abass هيثم كريم عباس
Journal: AL-MANSOUR JOURNAL مجلة المنصور ISSN: 18196489 Year: 2017 Issue: 27 Pages: 1-14
Publisher: Private Mansour college كلية المنصور الاهلية

Loading...
Loading...
Abstract

The detection of logo techniques play significant role for document image analysis and retrieval. In this paper, an effective logo detection method in Arabic document images has been proposed. In the proposed technique different logos can be detected based on extracting features that will distinguish logo from other non-logo parts of document like text, graph, table, and also stamp. This model is divided into three main stages. The first stage is smearing stage, where the document image has been smeared in multi directions to segment image to different blocks represent foreground objects of document. The second stage is to extract appropriate and significant features from these blocks by bounding blocks into rectangles. The third stage is performing decision tree that consist of a number of rules that will be applied to block features to correctly classify logo from non-logo objects. The proposed technique overcome many problem of logo detection like logos that contains separated parts, logos with text, and logo with noise. This technique has been tested and evaluated on dataset containing variety of Arabic document images of different colors, shapes and resolutions. Experimental results exhibit its performance in detecting logos with 96% for accuracy and 98% for precision.

تلعب تقنيات الكشف عن الشعار دورا مؤثرا في عملية تحليل واسترجاع الوثائق المصورة. في هذا البحث تم اقتراح تقنية فعالة في الكشف عن الشعار في الوثائق العربية. حيث يمكن في هّذا الطريقة المقترحة الكشف عن انواع مختلفة من الشعارات بالاعتماد على استخراج الصفات والتي من خلالها يمكن تمييز الشعار من الاجزاء الاخرى للوثيقة مثل النص والرسم والجدول والختم. هذه التقنية تتكون من ثلاثة مراحل اساسية. المرحلة الاولى هي مرحلة التلطيخ باتجاهات متعددة للوثيقة لاجل تجزئة الصورة الى كتل تمثل الاشياء الامامية من الوثيقة. المرحلة الثانية هي لاجل استخراج الملامح المناسبة والمؤثرة من هذه الكتل بواسطة ربط الكتل على شكل مستطيلات. المرحلة الثالثة هي تنفيذ شجرة اتخاذ القرار التي تتكون من عدد من القواعد التي يتم تطبيق صفات الكتل عليها ليتم تصنيف الشعارعن الاجزاء الاخرى التي لاتمثل الشعار. في تقنية الكشف هذه تم التغلب على عدة مشاكل في الكشف عن الشعار منها الشعارات التي تحتوي على اجزاء منفصلة والشعارات التي تحتوي على نص وكذالك الشعارات المشوشة. تم اختبار وتقييم الطريقة المقترحة على مجموعة من البيانات التي تحتوي انواع مختلفة من الوثائق العربية المصورة بمختلف الالوان والاشكال والدقة. من خلال النتائج المستخلصة من التجارب لقياس كفائة التقنية فأن نسبة الصحة في الكشف عن الشعار كانت 96% بينما نسبة الدقة كانت 98%.


Article
Header-Words Based for Printed Arabic Document Images Retrieval System
نظام لاسترجاع الوثائق العربية المطبوعة بالاعتماد على كلمات الرأس

Authors: Matheel E. Abdulmunim مثيل عماد الدين عبد المنعم --- Haithem K. Abass هيثم كريم عباس
Journal: Iraqi Journal of Science المجلة العراقية للعلوم ISSN: 00672904/23121637 Year: 2017 Volume: 58 Issue: 3C Pages: 1751-1759
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Printed Arabic document image retrieval is a very important and needed system for many companies, governments and various users. In this paper, a printed Arabic document images retrieval system based on spotting the header words of official Arabic documents is proposed. The proposed system uses an efficient segmentation, preprocessing methods and an accurate proposed feature extraction method in order to prepare the document for classification process. Besides that, Support Vector Machine (SVM) is used for classification. The experiments show the system achieved best results of accuracy that is 96.8% by using polynomial kernel of SVM classifier.

أنظمة استرجاع الوثائق العربية المطوعة لها دور مهم وضروري في الشركات والحكومات ومختلف الاستخدامات. تم في هذا البحث اقتراح نظام الاسترجاع الوثائق العربية الرسمية المصورة بالاعتماد على اكتشاف كلمات الراس. النظام المقترح يستخدم طريقة كفؤة في تجزئة الوثاق والمعالجة الأولية لها وطريقة دقيقة في استخراج الملامح منها لغرض تهيئتها لعملية التصنيف باستخدام Support Vector Machine (SVM) اثبتت التجارب ان النظام المقترح حقق أفضل النتائج في الصحة التي كانت %96.8 باستخدام polynomial kernel.

Keywords

DIR --- Segmentation --- Header-words --- Words spotting --- SVM.


Article
New Watermark Algorithm support Based on Watermark Designing
خوارزمية علامة مائية جديدة تعتمد على تصميم العلامة المائية

Loading...
Loading...
Abstract

In this research, embedding process is done on RGB image by comparing pixel by pixel to embed watermark. This algorithm depends on embedding style that are less effect on RGB image through analyzing watermark and finding the most dominant bit and with using new techniques depends on probability principle for embedding process to ensure less change ratio on original image to provide high quality image. Image watermark are added to all parts of image to make watermark more robust. This algorithm give an excellent result when watermark with less thickness edge and it provides high security because of several reasons first it depends on probability embedding style; second, it uses keys to select compared pixels; third it gives less effect on original image. Therefore, the attacker didn’t notice that there is watermark.

في هذا البحث، عملية التضمين تتم باستخدام صورة (RGB) من خلال مقارنة نقطة مع نقطة اخرى. هذه الخوارزمية تعتمد اسلوب تضمين يكون اقل تاثيرا على صورة ال (RGB) من خلال تحليل العلامة المائية وايجاد البت الاكثر سيادة ،حيث انها تستخدم تقنية جديدة تعتمد مبدا الاحتمالية في عملية الاخفاء لضمان اقل نسبة تاثير على الصورة الاصلية لاعطاء صورة ذات نقاوة عالية . العلامة المائية اضيفت لكل اجزاء الصورة لجعل هذه العلامة اكثر قوة. هذه الخوارزمية تعطي نتائج ممتازة عندما تحوي العلامة المائية حافات حادة وتقدم امنية عالية لعدة اسباب اولا تعتمد اسلوب التضمين باستخدام الاحتمالية، ثانيا انها تستخدم المفاتيح في تحديد النقاط التي تتم مقارنتها، ثالثا انها اقل تأثير على الصورة الاصلية ، لذلك المهاجم لن يلاحظ وجود علامة مائية.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

English (4)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (4)

2016 (1)