research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Attitude of the USA Towards Arab Revolutions in 2011: Egypt and Libya as an Example
موقف الولايات المتحدة الأمريكية من الثورات العربية عام 2011 مصر وليبيا أنموذجان

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 221-246
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The year 2011 was the decisive time between the silence and submission of Arab people toward deteriorating situations and their uprisings to regain their looted rights. Tunisia was the first as its young people revolted against Zein AL-Abdeen Bin Ali who wanted to stay until the day of death. Then, the revolution of Egypt come which may be considered the most important since Egypt was always the inspirer for Arab people in all fields. As for Libyan uprising, the harsh response by Muwamar AL-Qaddafi was the reason to change the revolution from peaceful to armed one, beside that it was with an international intervention. While, the result of the Syrian revolution is still not definite, but history would not go backwards. The Yemen revolution was alittle different, especially after Saudi-Gulf intervention which safed a way out for the former president Ali Abdullah Salih due to the Yemeni direct impact on Gulf states. With regards to the attitude of the USA toward Arab revolution, the American administration interacted with the developments but could not direct them.

كان العام 2011 التاريخ الفاصل بين صمت الجماهير العربية واستكانتها لأوضاع متردية، وبين انتفاضتها لاسترداد حقوقها المسلوبة. وقد سجلت تونس السبق فثار شبابها على زين العابدين بن علي الذي أراد البقاء في الحكم جتى وفاته، ومن ثم جاءت الثورة المصرية والتي من الممكن أن نعدها الأهم وذلك لان مصر كانت دوما الملهم للجماهير العربية في عدة مجالات، أما الثورة الليبية فقد كان الرد القاسي من العقيد معمر القذافي على الثوار سببا في تحول الثورة من سلمية إلى مسلحة فضلا عن أنها جرت تدخلا دوليا، أما سوريا فمازالت نتيجة ثورتها لم تحسم بعد إلا أن عجلة التاريخ لاتعود إلى الوراء، وقد كانت ثورة اليمن مختلفة قليلا وبخاصة بعد التدخل السعودي الخليجي الذي امن مخرجا للرئيس السابق علي عبدالله صالح وذلك للتأثير اليمني المباشر على دول الخليج. وفيما يخص الموقف الأمريكي من الثورات العربية فقد تفاعلت الإدارة الأمريكية مع الأحداث إلا أنها لم تستطع توجيهها.


Article
Ship Building In Arab Gulf And The Effect of Oil exploration In Its Collapse
صناعة السفن في الخليج العربي واثر اكتشاف النفط في تدهورها

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 31 Pages: 267-287
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Ship building was the most economic a activities of Arab Gulf before exploring oil and the 4th and 5th decades of 20th century Separated between two economic ages in the region. They are the age of diving looking for pearls and the oil age being considered the main resource for economy at present. This is true for ship building which began to collapse after changes taken place upon the Gulf society. People in Arab Gulf were famous in crafts connected with Sea and these crafts represent a cultural heritage and families in the Gulf took its names. Their products express the art of ship building for years and it is necessary in keeping this sort of craft

كانت حرفة صناعة السفن، احد اكبر الأنشطة الاقتصادية لأبناء الخليج العربي قبل اكتشاف النفط، إذ يفصل العقد الرابع والخامس من القرن العشرين بين عصرين اقتصاديين مهمين في منطقة الخليج العربي، هما عصر الغوص على اللؤلؤ بامتداده الزمني البعيد، وعصر النفط الذي يعد مصدر الاقتصاد الرئيس لدول الخليج العربي في الوقت الحاضر، وهذا الأمر ينطبق على صناعة السفن أيضاً التي أخذت بالتدهور بعد التحولات التي طرأت على المجتمع الخليجي.لقد برع أبناء الخليج العربي في المهن والحرف المتصلة بالبحر مثل صناعة السفن والمراكب والغوص على اللؤلؤ، وبهذا فان هذه المهن تمثل تراثا حضاريا لسكان منطقة الخليج العربي استمدت منها أسماء عائلات بعد أن اشتهر فيها حرفيون مهرة، فكانت نتاجاتهم تنم عن صنعة متقنة لسفن بقيت تستخدم لعشرات السنين، ومن الضروري المحافظة على هذه الحرفة المميزة وتطوريها.


Article
South Iraq Tribes Uprisings In Ottoman Rule
انتفاضات عشائر جنوب العراق في العهد العثماني

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 34 Pages: 257-281
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Ottomans rule South Iraq in an unsuitable way composed from difficult alliances unfamiliar with political authority (Al-muntafik, Khzael, Zubyid….) it was natural that those tribes would face the ruler in Basrah and Baghdad and those rulers were interested in collecting taxes to fill the treasure of the Porte to stay in their posts. They also interfered in isolate or a point the shyikhs of the some family. During four centuries, South of Iraq was a stage for armed operations between the state and the Arab tribes.There fore, these tribes did not like the Ottoman state participating its wealth. Both parties in these wars lost money and men in which they might be invested in other places especially Arab Gulf Region which stayed for from the active ottoman control except Al-Ahsaa. These tribes made more then 50 revolts and took part in more then one hundred battles.

أدار العثمانيون جنوب العراق، بطريقة غير مناسبة، إذ من المعروف أنه يتكون من تحالفات صعبة المراس لم تألف الخضوع لسلطة سياسية (المنتفق، الخزاعل، زبيد...)، وبالتالي كان من الطبيعي أن تصطدم بولاة الدولة العثمانية في البصرة وبغداد، خاصة وأن هم هؤلاء الولاة كان جمع الضرائب الباهضة ليملئوا خزائنهم ويرضوا الباب العالي حتى يبقوا في مناصبهم، فضلا عن تدخلهم في عزل وتنصيب الشيوخ من نفس الأسرة. فكان جنوب العراق طلية أربعة قرون مسرحا لعمليات مسلحة بين الدولة العثمانية والقبائل العربية، التي كانت تعد ديرتها ملكا لها لذلك لم تستسغ أن تشاركها الدولة العثمانية في خيراتها. خسر الطرفين في هذه الحروب أموالاً ورجالا كان من الممكن أن تستثمر في مواطن أخرى ولاسيما منطقة الخليج العربي الذي بقي بعيدا عن السيطرة العثمانية الفعلية باستثناء الإحساء. وقد قامت العشائر في جنوب العراق خلال العهد العثماني بأكثر من خمسين تمردا وخاضت أكثر من مئة معركة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (2)