research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Legal protection of private life in the area of ​​taxation
الحماية القانونية للحياة الخاصة في مجال الضرائب

Author: Moataz A. Sabaar معتز علي صبار
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2013 Volume: 2 Issue: 5 Pages: 219-253
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The legal texts undertake the protection of the private life of the tax payer in the field of the tax laws . It Sustains in this field between two conviences , one of them is the public Convenience which deals with the public treasure of the state, in guaranteeing the continuation of the tax resources . The second is the private convenience of life which is embodied in the privaty of the tax payer in preserving all what is kept under secrecy . The tax rules impose on the tax directory to keep the secrets of the tax payer and the imper missibility of revealing them publicly, such as, the necessity of practising the rules of tax law, depending on the vocational privaty . from other side, the tax law gives the finance directory some allowances in order to reach the read incomes that come under the taxs, such as the right of checking, investigation on the condition, the use of such there right should not violate the private life of tax payer . But, they should be practised in the conditions that are legally permitted . According to another angle, the tax payer has no right not to supply the tax directory with the reports, documents and information that are required in order to evaluate the income due to tax, or stop the tax directory from checking his documentations or visiting his work place due to his privaty .

تتكفل النصوص القانونية بحماية الحياة الخاصة للمكلف في إطار القوانين الضريبية وهي توازن في هذا الإطار بين مصلحتين ، أحداهما مصلحة عامة تتمثل بمصلحة الخزينة العامة للدولة في ضمان تدفق الإيرادات الضريبية ، ومصلحة خاصة تتجسد بحق الخصوصية للمكلف والتي تتمثل بالمحافظة على كل ما يدخل ضمن مفهوم السرية ، فنجد أن نصوص القانون الضريبي توجب على الإدارة الضريبية المحافظة على أسرار المكلف ، وعدم جواز إفشائها إلا في الأحوال التي يجيزها القانون والتي تكون عادة ضرورية لتنفيذ أحكام القانون الضريبي تمسكاً بمبدأ السر المهني ، من جانب أخر نجد أن القانون الضريبي يمنح السلطة المالية بعض الامتيازات في سبيل الوصول إلى حقيقة الدخول الخاضعة للضريبة كحق الاطلاع والتحري والتفتيش على أن لا يؤدي استعمال هذه الامتيازات إلى انتهاك حرمة الحياة الخاصة للمكلف وإنما ينبغي أن تمارس في الإطار المسموح به قانوناً . بالمقابل لا يجوز للمكلف الامتناع عن تزويد الإدارة الضريبية بالتقارير والمستندات والوثائق التي تطلبها من أجل تقدير دخله الخاضع للضريبة أو منعها من الاطلاع على سجلاته أو زيارة مقر عمله متذرعاً بمبدأ الخصوصية .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2013 (1)