research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The possibility of using Glycyrrhiza glabra L. Callus extracts as an alternative to plant growth regulators in plant tissue culture experiments
امكانية استعمال مستخلص كالس نبات عرق السوس Glycyrrhiza glabra L. بديلأ لمنظمات النمو النباتية في المزارع النسيجية

Loading...
Loading...
Abstract

Liquorice plant is considered one of the important medicinal and economical plants. It is rich with many compounds, minerals, vitamins, and even plant hormones. This research is aimed to study the possibility of using callus tissue extracts as an alternative to plant growth regulators added to the culture media. A factorial experiment was implemented to find out the appropriate combination between 2, 4-D and BA for callus induction on Liquoricenode explants. It was found that a combination of 2 mg/l 2, 4-D with 2.5 mg/l BA is the best one for callus induction and maintenance using MS medium. Water and alcoholic extracts were prepared from callus tissue at concentrations (0, 2, 4, 6, 8 or 10) ml/l then added to culture medium as an alternative to plant growth regulators. The effect of these concentrations on growth and development of tissues and organs for some plants was studied using soya bean, potato and wheat plants for this purpose. Results showed that water extract induced shoot proliferation from potato single nodes. Both types of extracts increased soya bean callus fresh weight significantly. It was found also that water extract was more effective than alcoholic one in increasing vegetative and root parts in germinating wheat seeds.

يعد نبات عرق السوس من النباتات المهــمة على المستوى الطبي والاقتصـــادي،كونه غنيا بالمركبات والفيتامينات والمعادن، فضلا عن ذلك فقد اشارت بعض المصادر الحديثة الى احتواء هذا النبات على نسبة من منظمات النمو النباتية، لذا تم وضعه قيد الدراسة المختبرية لمعرفة مدى امكانية استعمال مستخلصات الكالس كبديل عن منظمات النمو المستخدمة في الاوسلط الزرعية الخاصة بزراعة الانسجة النباتية . اجريت تجربة عاملية تداخل فيها الاوكسين 2,4-D مع السايتوكاينين BA لايجاد افضل توليفة منهما في استحثاث الكالس على الاجزاء النباتية لعرق السوس، وقد وجد بان التوليفة (2) ملغم/لتر من 2,4-D مع 2.5)) ملغم/لترمن BA افضلها من حيث كمية الكالس المنتجة، لذا اعتمدت هذه التوليفة في انتاج الكالس في التجارب اللاحقة. اجري الاستخلاص المائي والكحولي على كميات الكالس المتكونة من زراعة العقد الساقية المفردة لنبات عرق السوس على الوسط الزرعي MS لغرض استخدام تراكيز مختلفة من هذين المستخلصين0)، 2،4 ، 6، 8 أو 10) مل/لتر كبديل لمنظمات النمو، في تاثيرها في نمو وتطور انسجة واعضاء عدد من النباتات كفول الصويا و البطاطا والحنطة خارج الجسم الحي . اظهرت النتائج التاثير الايجابي للمستخلص المائي على نشوء الافرع من العقد المفردة للبطاطا، لا سيما عند التراكيز العالية منه. فيما اعطى كلا المستخلصين زيادة معنوية واضحة في وزن الكالس لنبات فول الصويا، اما التاثير على النمو الخضري و الجذري للحنطة، فقد وجد ان تاثير المستخلص المائي كان ذو فعالية اكثر من المستخلص الكحولي في زيادة اطوال المجموعين الخضري والجذري لبادرات الحنطة .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2008 (1)