research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
What is not said by my helmetAnalytic Study of Description in Faris Saadaldeen Narratives
ما لم تقله خوذتيدراسة تـحليلية للوصففي قصص فارس سعد الدين

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 27 Pages: 17-42
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Narrative description constructs a new world based on literary language rules and not symmetry rules. Description is a process of moving reality to the receiver mind from a material image to a literary one. This study examines description in Faris Saadaldeen through his narrative collection (what is not said by my helmet) as it is characterized by consistent artistic techniques and contained various descriptive passages and expressions describing characters, events, places and things. The study consists of an introduction and four sections. The introduction deals with the concept of description, its functions and relation with narration and brief review of the author life and his literary works are presented. Section one examines description restricted narration through descriptive narration and directive narration. Section two deals with free description through the description indicating an internal affection, description introducing the event and the description indicating the event. Sections three and four both deal with classified and expressive description through character, event, place and thing description. The study is based on an analytical study of the descriptive texts in Faris Saadaldeen narratives to reveal the aesthetic and artistic values and their significance.

يعمل الوصف القصصي على إنشاء واقع جديد على وفق قوانين اللغة الأدبية وليس على وفق قانون التماثل مع الواقع. وعليه فالوصف هو عملية نقل الواقع الى ذهن المتلقي من صورة مادية الى صورة أدبية ؛ لذا جاء هذا البحث ليدرس الوصف في قصص فارس سعد الدين باختيار مجموعته القصصية (ما لم تقله خوذتي) انموذجاً للتطبيق ؛ لما تميزت به من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن احتوائها مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير تصف الشخصيات والأحداث والأمكنة والأشياء.
قام البحث على مدخل وأربعة مباحث. تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف، ووظائفه وعلاقته بالسرد، ثم موجز عن حياة القاص ونتاجه الأدبي. وجاء المبحث الأول لدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة : الوصف البسيط، والوصف المركب، والوصف الانتشاري. وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على انفعال داخلي، والوصف الممهد للحدث، والوصف الدال على الحدث. في حين خص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية، ووصف الحدث، ووصف المكان، ووصف الشيء.
اعتمد البحث دراسة تحليلية للنصوص الوصفية في قصص فارس سعد الدين للكشف عن القيم الجمالية والفنية وبيان الدلالات التي تمخضت عنها.


Article
Description in Immad Al Deen Khaleel’s Minaretand Hurricane Analytical Study
الوصف في رواية الإعصار والمئذنة لعماد الدين خليل(دراسة تحليلية)

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2006 Issue: 13 Pages: 105-126
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Dr. Immad Al Deen Khaleel’s Minaret and Hurricane is selected as the main subject of the study for its artistic techniques concerning narration, space, dialogue, description, characters and events except the novelist interference by talking instead of the protagonists. Muslawi environment was used as place for the novel events where Mosul revolution in 1959 events are depicted through five days before and after the revolution. The main characters of the novel are: Hashim Abdul Salam, Salma and her suitor Asim Al Dabagh and her father Abdul Rahman and her husband friend Younis, and Hanna. Various descriptive passages are included in the novel. The study analyzes the descriptive texts and state their artistic and aesthetic dimensions and reveal their various significance. Thus the study consists of an introduction and four sections. Concept and functions of description and its relation with narration are stated in the introduction. Section one deals with description restricted narration through illustrating descriptive narration and description directed for description. Section two deals with free description through illustrating internal emotion, and event description, and event description. Sections three and four are concerned with classified and expressive descriptions through illustrating character, event, place and item description

تم اختيار الأديب الموصلي (الدكتور عماد الدين خليل: أستاذ التاريخ الإسلامي في كلية الآداب-جامعة الموصل)، ميداناً للبحث لما تحمل روايته (الإعصار والمئذنة) من تقنيات فنية متماسكة فيما يتعلق بالسرد والشخصية والفضاء والوصف والحوار باستثناء تدخل الراوي بين الحين والحين في الرواية بالتحدث نيابة عن الأبطال واختراق عالمهم الخاص. وقد اتخذت الرواية من البيئة الموصلية مكاناً للأحداث، ومن ثورة الموصل عام 1959 زماناً للأحداث لتقدم في ضوئها الأحداث التي جرت ما قبل الثورة وما بعدها في خمسة أيام من خلال شخصياتها: هاشم عبد السلام، وسلمى وخطيبها عاصم الدباغ ووالدها عبد الرحمن ويونس، وحنا.
حوت رواية (الإعصار والمئذنة) مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير لذا جاء هذا البحث ليجري دراسة عليها من خلال تحليل النصوص الوصفية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات المختلفة التي تمخضت عنها بمدخل وأربعة مباحث. تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف وبيان وظائفه وعلاقته بالسرد. واختص المبحث الأول بدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة: الوصف البسيط، والوصف المركب، والوصف الانتشاري. وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على انفعال داخلي، والوصف الممهد للحدث، والوصف الدال على الحدث، وأختص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية، ووصف الحدث، ووصف المكان، ووصف الشيء.


Article
Dialogue in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الحوار في قصص على الفهادي:دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 26 Pages: 37-56
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004). Ali Al Fahady stories included various examples of narrative dialogue showing the characters and present the events. This study examines the dialogue in Ali Al Fahady stories through analyzing the dialogue texts and show their artistic and aesthetic dimensions to reveal their significances.The study consists of an introduction and two sections. The introduction identifies the concept of dialogue while section one examines the external dialogue: the dual/ the convergence as related to the compound dialogue (the descriptive analytical), the symbolic dialogue and the dialogue without description, analysis and symbolization. Section two deals with the internal dialogue: individual/ mono dialogue as related to monologue, conscious dialogue, imagination and self–conversation.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي: سيدة النور والفرس الأصيل (1999)، صافات في سماء الأقصى (2000)، سيدة الأبراج (2001)، البائس والطريدة (2001)، حورية وادي ظهر (2001)، معلمة النهر (2001)، الجواد والراية (2003)، الثور والحلبة والمصارعة (2004).
حوت قصص علي الفهادي نصوصاً كثيرة ومتنوعة من الحوار القصصي أظهرت الشخصيات وعملت على تقديم الأحداث لذا جاء هذا البحث ليدرس الحوار في هذه القصص من خلال تحليل النصوص الحوارية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها.
قام البحث على مدخل ومبحثين: تضمن المدخل تحديد مفهوم الحوار، وخص المبحث الأول بدارسة (الحوار الخارجي: الثنائي/ التنأوبي) من حيث الحوار المركب (الوصفي التحليلي) والحوار الترميزي والحوار المجرد من الوصف والتحليل والترميز، أما المبحث الثاني فكان لدراسة (الحوار الداخلي: الفردي/ الأحادي) من حيث الإرتجاع أو المونولوج وحوار تيار الوعي والتخيل ومناجاة النفس.


Article
Description in the Muslawi Public NarrativeAnalytic Study
الوصف في الحكاية الشعبية الموصليةدراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 31 Pages: 37-56
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Mosul is characterized by their artistic wealth of the public narratives depicting Mosul days, traditions and customs in addition to animals narratives and fairy tales. Ahmed Al Soofi book contains twenty two tales characterized by various descriptive passages. The study examines the descriptive passages and artistic and aesthetic dimensions to reveal their different significance. Thus the study consists of an introduction and four sections. Concept and functions of description and its relation with narration are stated in the introduction. Section one deals with description restricted narration through illustrating descriptive narration and description directed for description. Section two deals with free description through illustrating internal emotion, and event description, and event description. Sections three and four are concerned with classified and expressive descriptions through illustrating character, event, place and item description

تتمتع الموصل بثروة فنية من الحكايات الشعبية التي تشيد بأيام الموصل الخالية ووقائع أناسها وعاداتها وتقاليدها فضلاً عن حكايات الحيوان والسعلاة، فقد احتوى كتاب أحمد الصوفي على اثنتين وعشرين حكاية تميزت بمقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير لذا جاء هذا البحث ليجري دراسته عليها من خلال تحليل المقاطع الوصفية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات المختلفة التي تمخضت عنها.
قام البحث على مدخل وأربعة مباحث. تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف وبيان وظائفه وعلاقته بالسرد. وخص المبحث الأول بدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة: الوصف البسيط، والوصف المركب، والوصف الانتشاري. وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على انفعال داخلي، والوصف الممهد للحدث والوصف الدال على الحدث، وخص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية ووصف الحدث ووصف المكان ووصف الشيء.


Article
Place in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
المكان في قصص علي الفهادي .. دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 29 Pages: 1-25
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004). Ali Al Fahady stories included various descriptive section and expressions showing place and its contents as a container for the event and personality in a distinctive framework. The study deals with the place in Ali Al Fahady stories through analyzing the narrative texts to show their artistic and aesthetic dimensions to reveal their significances. The study consists of an introduction and three sections where the introduction identifies the concept of place. Section one examines place description concerning general and private place. Section two deals with patterns of place concerning threshold space/ connecting space, tamed place/ usual place, historical place, spontaneous place, theatrical place/ universal place. Section three deals with vision to identify place through the portioning, scene and universal vision.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
حوت قصص علي الفهادي مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير أظهرت المكان ومحتوياته من حيث كونه وعاء للحدث وللشخصية بشكل تأطيري متميز ، لذا جاء هذا البحث ليدرس (المكان في قصص علي الفهادي) من خلال تحليل النصوص القصصية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل وثلاثة مباحث تضمن المدخل تحديد مفهوم المكان . وخص المبحث الأول بدراسة (وصف المكان) من حيث المكان العام والمكان الخاص ، أما المبحث الثاني فكان لدراسة (انماط المكان) من حيث فضاء العتبة / الفضاء الواصل ، والمكان الاليف / المكان المعادي ، والمكان التاريخي / المكان الآني ، والمكان المسرحي / المكان الكوني . أما المبحث الثالث فتنأول دراسة (الرؤية للتعرف على المكان) من خلال : الرؤية التجزيئية ، والرؤية المشهدية ، والرؤية الشمولية .


Article
Time in Ali Fahadi Stories: Analytical StudyDr. Nabhan Hasson Al SaadoonCollege of Basic Education/ Mosul University
الزمن في قصص علي الفهادي دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 28 Pages: 17-45
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).Time in Al Fahady stories is interwoven and interrelated where the story achieves its specific purposes through the narrative events. The study deals with this topic through analysis the narrative texts as related to time to show their artistic and aesthetic dimensions and significance. The study is divided into an introduction and four sections. The introduction deals with the concept of time. Section one deals with patterns of time; section two with types of time; section three with arrangement of time, while section four deals with acceleration of time.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستإذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
جاء الزمن في قصص علي الفهادي متداخلاً تكثر فيه المفارقات التي عن طريقها تحقق القصص أغراضها الخاصة بها من خلال الأحداث القصصية لذا جاء هذا البحث ليدرس هذا الموضوع من خلال تحليل النصوص القصصية الخاصة بالزمن وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل وأربعة مباحث : تضمن المدخل تحديد مفهوم الزمن . وجاء المبحث الأول لدراسة (أنماط الزمن) ، في حين خص المبحث الثاني بدراسة (أنساق الزمن) . أما المبحث الثالث فتضمن دراسة (ترتيب الزمن) ، في حين خص المبحث الرابع بدراسة (تسريع الزمن) .


Article
Description in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الوصف في قصص علي الفهادي :دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2009 Issue: 24 Pages: 141-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).Various descriptive passages are included in the stories. The study analyzes the descriptive texts and state their artistic and aesthetic dimensions and reveal their various significance. Thus the study consists of an introduction and four sections. Concept and functions of description and its relation with narration are stated in the introduction. Section one deals with description restricted narration through illustrating descriptive narration and description directed for description. Section two deals with free description through illustrating internal emotion, and event description, and event description. Sections three and four are concerned with classified and expressive descriptions through illustrating character, event, place and item description.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001)، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003)، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
حوت قصص علي الفهادي مقاطع وصفية متنوعة الأشكال والتعابير لذا جاء هذا البحث ليجري دراسته عليها من خلال تحليل النصوص الوصفية وبيان أبعادها الفنية والجمالية والكشف عن الدلالات المختلفة التي تمخضت عنها بمدخل وأربعة مباحث . تضمن المدخل تحديد مفهوم الوصف وبيان وظائفه وعلاقته بالسرد . وخص المبحث الأول بدراسة (الوصف المقيد بالسرد) من حيث السرد الوصفي ، والوصف الموجه من السرد بأنماطه الثلاثة : الوصف البسيط ، والوصف المركب ، والوصف الانتشاري . وخص المبحث الثاني بدراسة (الوصف الحر) من حيث الوصف الدال على إنفعال داخلي ، والوصف الممهد للحدث والوصف الدال على الحدث ، وخص المبحثان الثالث والرابع بدراسة (الوصف التصنيفي) و(الوصف التعبيري) من حيث وصف الشخصية ووصف الحدث ووصف المكان ووصف الشيء .


Article
Character in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الشخصية في قصص علي الفهادي .. دراسة تحليلية

Author: Nabhan Hasson Al-Sadoon نبهان حسون السعدون
Journal: Mosoliya studies دراسات موصلية ISSN: 18158854 Year: 2010 Issue: 30 Pages: 1-22
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004).Character in Ali Fahadi stories are various concerning their patterns and descriptions and their events. This study deals with the topic through analyzing the narrative texts indicating the characters to show their artistic and aesthetic dimensions in addition to the intellectual, psychological and social dimensions to show the character concerning the various dimensions and their significance. The study consist of an introduction and two sections. The introduction deals with the concept of the character. Section one deals with patterns of characters as related to the growing, fixed, symbolic and non human character. Section two deals with dimensions of character concerning external, intellectual, psychological and social dimensions.

تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
جاءت الشخصية في قصص علي الفهادي متعددة ومتنوعة من حيث أنماطها وأوصافها ، والأحداث التي قامت بها لذا جاء هذا البحث ليدرس هذا الموضوع من خلال تحليل النصوص القصصية التي تدل على الشخصية وبيان أبعادها الفنية والجمالية ، فضلاً عن الأبعاد الخارجية والفكرية والنفسية والاجتماعية لإبراز الشخصية من جوانبها المتعددة كافة ، ومن ثم الكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل ومبحثين . تضمن المدخل تحديد مفهوم الشخصية ، وخص المبحث الأول بدراسة (أنماط الشخصية) من حيث الشخصية النامية والشخصية الثابتة والشخصية الرمزية والشخصية غير البشرية في حين خص المبحث الثاني بدراسة (أبعاد الشخصية) من حيث البعد الخارجي والبعد الفكري والبعد النفسي والبعد الاجتماعي .

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic and English (8)


Year
From To Submit

2010 (4)

2009 (3)

2006 (1)