research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Checklists of Monogeneans of Freshwater and Marine Fishes of Basrah Province, Iraq
قوائم مرجعية للديدان المسطحة أحادية المنشأ المتطفلة على أسماك المياه العذبة والبحرية في محافظة البصرة، العراق

Authors: Furhan T. Mhaisen فرحان ضمد محيسن --- Atheer H. Ali أثير حسين علي --- Najim R. Khamees نجم لرجب خميس
Journal: Basrah Journal of Agricultural Sciences مجلة البصرة للعلوم الزراعية ISSN: 18175868 Year: 2013 Volume: Special Issue: 1 Pages: 26-49
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The literature review on monogeneans of freshwater and marine fishes of Basrah province, Iraq indicated the presence of 54 monogenean taxa from 18 freshwater fish species, 11 marine fish species and five marine fish species entering fresh waters. Among these parasites, the monopisthocotyleans are represented with 26 valid species as well as eight parasites which were identified to the generic level only, while the polyopisthocotyleans are represented with 14 valid species as well as six parasites which were identified to the generic level only. The total number of monogenean species for each fish species ranged from a minimum of one parasite species in 11 fish hosts to a maximum of 14 parasite species in only one host (Silurus triostegus). The monogenean species richness ranged from their infection of one host in case of 33 monogenean species to the infection of 16 hosts in the case of the infection with Dactylogyrus vastator.

أظهر العرض المرجعي للديدان المسطحة أحادية المنشأ المتطفلة على أسماك المياه العذبة والبحرية في محافظة البصرة، العراق وجود54 نوعا من هذه الديدان على 18 نوعا من أسماك المياه العذبة، 11 نوعا من الأسماك البحرية وخمسة أنواع من الأسماك البحرية الداخلة إلىالمياه العذبة. من بين هذه الديدان، تمثلت مجموعة أحادية المحاجم الخلفية ب 26 نوعا شرعيا مع ثمانية طفيليات مشخصة لمرتبة الجنس فقط، فيحين تمثلت مجموعة متعددة المحاجم الخلفية ب 11 نوعا شرعيا مع ستة طفيليات مشخصة لمرتبة الجنس فقط. تراوح عدد أنواع هذه الديدان لكلنوع سمكي من نوع واحد من الطفيليات في 11 مضيّفا من الأسماك إلى 11 نوعا في أحد المضيّفات )الجري الآسيوي(. تراوح غنى أنواعالمونوجينيا من خلال إصابتها لمضيّف واحد في حالة 33 نوعا من تلك الطفيليات إلى إصابة 11 مضيّفا في حالة الإصابة بالطفيليDactylogyrus vastator .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2013 (1)