research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
Study the obesity effect and its associated diseases on the lipid profile and albumin levels in obese individual

Author: Narjis Hadi Mansoor Al-Saadi
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2010 Volume: 8 Issue: 1 Pages: 80-89
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Obesity refers to body mass index (BMI) greater than 30 kg/ m2. This study was conducted on the 44 obese subjects their biomass index over than 30 and 27 non-obese healthy control. Parameter assessed were (BMI) weight in kg / hight2 in meter, lipid profile, and albumin. The results revealed that there are highly significant increase (p<0.001) in concentration of cholesterol, triglycerides, LDL and VLDL and significantly increased (p<0.01) in concentration of HDL comparing with the control. In addition albumin concentration was non significant difference (p>0.05) comparing with the control. The statistical analysis demonstrated that there wasn’t significant difference (p>0.05) in lipid profile and albumin concentration between male and female but there was highly significant increase (p< 0.001) in female BMI comparing with male. When the subjects were classified into two groups depending on associated diseases, the result showed that there was highly significant increased (p<0.0001) in concentration of cholesterol, triglycerides and VLDL in obese subjects with diseases (57%) comparing with healthy obese subjects (43%). Also there was significant increase (p<0.05) in concentration of HDL and albumin in obese subjects with diseases when comparing with healthy obese, Whereas LDL concentration was significantly increased (p<0.01). In contrast when classified the subjects according to their age, group1 (18-40) year and group2 (41-80) year. The results appear that there were no significant differences (p>0.05) in concentration of lipid profile and albumin between these groups. Significant correlations were found between BMI and LDL in obese female (p<0.05) whereas there were significant correlation between BMI and HDL (p<0.01) and significant correlation between BMI with each VLDL and triglycerides (p<0.05) in obese male. In addition there wasn’t significant correlation between age and lipid profile according to Pearson's coefficient. The objective of this study was to validate the relationship of lipid profile with many diseases, such as diabetes mellitus, atherosclerosis, and coronary heart diseases in obese subjects comparing with healthy non-obese.

السمنة تشير الى دليل كتلة الجسم عندما تكون اكثر من 30 كغم م٢. اجريت الدراسة على 44 شخصا دليل كتلتهم الحيوية اكثر من 30 و 27 شخصا من الاصحاء غير المصابين بالسمنة كسيطرة. العوامل التي تم قياسها كانت الكتلة الحيوية للجسم , مستوى الدهون والالبومين. أظهرت النتائج عن وجود زيادة معنوية عالية (p<0.001) في تركيز كل من الكوليسترول , الكليسيريدات الثلاثية, LDL, و VLDL وزيادة معنوية عالية (p<0.01) في تركيز HDL مفارنة مع السيطرة. بالاضافة الى ذلك لم تكن هناك فروقات معنوية (p>0.05) في تركيز الالبومين مقارنة مع السيطرة. اظهر التحليل الاحصائي عدم وجود فروقات معنوية (p>0.05) في تراكيز مستوى الدهون والالبومين بين جنس الاناث والذكور لكن وجود زيادة معنوية عالية (p< 0.001) في الكتلة الحيوية للاناث مقارنة بالذكور. عندما صنفت العينات الى مجموعتين اعتمادا على الامراض المرافقة مع السمنة, اظهرت النتائج عن وجود زيادة معنوية عالية (p<0.0001) في تركيز الكوليسترول والكليسيريدات الثلاثية و VLDL في عينة المصابين بارتفاع الوزن مع حالات مرضية مرافقة لهم (57%) مقارنة مع عينة المصابين بارتفاع الوزن الاصحاء (43%).. كذلك وجود زيادة معنوية (p<0.05) في تركيز كل من HDL و الالبومين للمصابين بارتفاع الوزن مع حالات مرضية مقارنة مع الذين عندهم ارتفاع وزن اصحاء بينما تركيز ال LDL كان في زيادة معنوية (p<0.01). على النقيض من ذلك عندما قسمت العينات حسب العمر الى مجموعتين, مجموعة 1 تراوحت اعمارهم من (18-40) سنة والمجموعة 2 تراوحت اعمارهم (41-80) سنة. اظهرت النتائج عدم وجود فروق معنوية (p>0.05) في تركيز الدهون والالبومين بين المجموعتين. ووجد ان هناك ارتباط معنوي بين ال BMI و LDL (p<0.05) عند الاناث اللواتي لديهن زيادة في الوزن بينما كان هناك ارتباط معنوي (p<0.01) بين BMI و HDL وارتباط معنوي (p<0.05) بين BMI مع كل من VLDL والكليسيريدات الثلاثية لجنس الذكور الذين لديهم ارتفاع في الوزن. بالاضافة الى ذلك لم يكن هناك ارتباط معنوي بين العمر مع مستوى الدهون والالبومين وفقا لمعامل بيرسون.


Article
Determinations of lead, zinc, cobalt, and iron concentrations in sera of industrial workers (Occupational exposure)

Author: Narjis Hadi Mansoor Al-Saadi
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2011 Volume: 9 Issue: 3 Pages: 134-140
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

All metals are potentially toxic, but, some metals are essential for life. Heavy metals become toxic when they are not metabolized by the body and accumulate in the soft tissues. Heavy metals may enter the human body through food, water, air, or absorption through the skin when they come in contact with humans in agriculture and in manufacturing, pharmaceutical, industrial, or residential settings. Industrial exposure accounts for a common route of exposure for adults [1]. We get exposed to these metals from our surroundings whether our immediate environment or our place of work. This study focused on the workers that worked in industrial field and they are always keeping touch with minerals like Fe, Pb, Zn and Co. These minerals may be poising if they were overdose and causes many healthy problem if the concentration of these elements increased in human body more than body requirement. The occupational exposures for these elements by inhalation or touching or orally are very risk on the healthy. So the present study included twenty four tinkers, and mechanic subjects that work in tin, solder and car repaired and fifteen subjects that were non-worker as control group. The elements, lead, zinc, iron and cobalt were determined in serum of each subject. The results revealed highly significant increase (p<0.0001) in concentration of Pb, Zn, Fe and Co comparing with the control. The worker subjects were classified into groups according to age, smoking, period of working, and obesity depending on body mass index (BMI) then studies their effect on the concentration of these elements. The results showed no any significant differences between each group. There is no significant differences between subjects their age (18-40)year and those (41-60) year in addition no significant differences between smokers and non-smoker groups, obese and non-obese group and no significant differences between workers that works within the period (1-5) year and (6- 15) year. The aim of this object was investigated the association between the elements, Pb, Zn, Fe, Co as a risk factors and workers that work in industrial field and they are always touching with these element.

جميع المعادن تكون سامة ولكن البعض منها يكون ضروري للحياة. العناصر الثقيلة تكون سامة عندما لا يتم ايضها بواسطة الجسم وتتجمع في الأنسجة الرخوة. العناصر الثقيلة قد تدخل إلى جسم الإنسان من خلال الطعام, الماء, الهواء, أو من خلال امتصاصها عبر الجلد عندما تكون بتماس مع الإنسان في مجال الزراعة, المصانع, الصيدلة, الصناعة او نفايات المساكن. يعد التعرض الصناعي الأكثر شيوعا عند البالغين. إذ ان تعرضنا إلى تلك العناصر يكون من البيئة المحيطة بنا او من أماكن عملنا.هذه الدراسة ركزت على العاملين في المجال الصناعي والذين يكونون دائما في تماس مع المعادن مثل الرصاص, الحديد, الخارصين, والكوبلت. إذ إن هذه المعادن تكون سامة إذا كانت بجرعات عالية وتسبب مشاكل صحية إذا كان تركيزها أكثر من حاجة الجسم إليها. إن التعرض المهني لهذه العناصر عن طريق الاستنشاق أو الملامسة أو عن طريق الفم يعد خطرا جدا على صحة الإنسان.لذلك تضمنت الدراسة الحالية 24 سمكري وميكانيكي من العاملين في مجال اللحيم وتصليح السيارات في محافظة كربلاء و 15 عينة من غير العاملين في هذا المجال كمجموعة سيطرة. وتم جمع عينات الدم في شهر نيسان 2010. العناصر التي تم تقديرها في مصل العاملين هي الرصاص, الخارصين, الحديد, والكوبلت. اظهرت النتائج وجود زيادة معنوية عالية (p<0.0001) في تركيز كل من الرصاص والخارصين والحديد والكوبلت مقارنة بمجموعة السيطرة. وعند تقسيم عينات العاملين إلى مجاميع وفقا لــ العمر, التدخين, فترة العمل, والسمنة تم دراسة تأثيرها على تركيز العناصر التي تم تقديرها. أظهرت النتائج عدم وجود فروق معنوية بين تلك المجاميع(p>0.05) اذ ليس هناك فرق معنوي بين العينات التي أعمارهم (18-40) سنة و(41-60) سنة بالإضافة الى ذلك لايوجد فرق معنوي بين العاملين المدخنين وغير المدخنين, كذلك بين أصحاب الوزن الزائد والذين ليس لديهم وزن زائد. كذلك اظهرت النتائج عدم وجود فروق معنوية بين العاملين للفترة من (1-5) سنة والفترة من (6-15) سنة. الهدف من الدراسة هو للتحري عن تركيز عنصر الرصاص, الخارصين, الحديد, والكوبلت كعوامل خطورة للعاملين في المجال الصناعي والذين يكونون دائما في تماس مباشر مع تلك المعادن.

Keywords

metal toxicity --- elements --- poising --- lead --- zinc --- cobalt --- iron.


Article
Progressive renal failure in patients with diabetes mellitus

Author: Narjis Hadi Mansoor Al-Saadi نرجس هادي
Journal: Iraqi National Journal Of Chemistry المجلة العراقية الوطنية لعلوم الكيمياء ISSN: 22236686 Year: 2010 Issue: 39 Pages: 557-564
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe present study included 56 diabetic patients and 39 healthy subjects as control group. The diabetic patients were classified according to sex and age. A 32 diabetic were female and 17 healthy as control, whereas males were 24 diabetic patients and 22 as healthy control. The clinical investigations include albumin and creatinine in serum. The results revealed that there is a significant increase (p<0.0001) in creatinine serum compared with control whereas albumin decrease significantly (p<0.0001) in diabetic patient compared with the control. In addition, this study showed that there isn’t any significant difference in concentration of creatinine and albumin between male and female (p>0.05).The patients were classified into two group according to their age. Group A (30-40) year and group B (41-60) year. The comparison revealed that there isn’t significant difference between these groups when determined the concentration of albumin and creatinine in patients with diabetes mellitus. To investigate the relation of progressive renal failure and diabetes mellitus disease, the object was carried out and albumin and creatinine were determined in patients with diabetes mellitus.

الخلاصةتضمنت الدراسة 56 مريض مصاب بالسكري و 39 من الاصحاء كمجموعة سيطرة. تم تصنيفهم حسب العمر والجنس. اذ كانوا 32 من النساء المصابات بالسكري و 17 من الغير مصابات كمجموعة سيطرة بينما الرجال كانوا 24 من المصابين بالسكري و 22 من الاصحاء كمجموعة سيطرة. الفحوصات السريرية تضمنت قياس كل من الكرياتنين والالبومين في المصل. النتائج اظهرت وجود زيادة معنوية (p<0.0001) في كرياتنين المصل مقارنة بالاصحاء بينما الالبومين قل معنويا (p<0.0001) في مرضى السكري مقارنة بالاصحاء. بالاضافة الى ذلك هذه الدراسة اظهرت عدم وجود فروق معنوية في تركيز الكرياتنين والالبومين بين النساء والرجال (p>0.05). بعدها تم تصنيف المرضى الى مجموعتين وفقا لأعمارهم, مجموعة A (30-40) سنة ومجموعة B (41-60) سنة. نتيجة المقارنة أظهرت عدم وجود فرق معنوي في تركيز الكرياتنين والالبومين في مرضى السكري بين المجموعتين. للتحري عن العلاقة بين تطور الفشل الكلوي ومرض السكري , تم تنفيذ البحث وقدر كل من الكرياتنين والالبومين في مصل مرضى داء السكري.


Article
Determination of some chemical compounds and the effect of oil extract from orange peel on some pathogens
تقدير بعض المكونات الكيميائية وتأثير الزيت المستخلص من قشرة البرتقال على بعض الممرضات المجهرية

Authors: Narjis Hadi Mansoor Al-Saadi --- Najwa Shihab Ahmad --- Shaima Ebraheem Sa´eed
Journal: journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء ISSN: 18130410 Year: 2009 Volume: 7 Issue: 2 Pages: 33-39
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

This research involves detection of the chemical constituents of orange peel; it contains alkaloids, saponins, terpenes, resins, flavonoids, phenols, tannins, and sugars but not contains coumarins and steroids. In addition sugar, proteins, moisture and ash were determined and their percentage were (23.8%, 4%, 11.86%, 5.34%) respectively. Oil of orange peels was extracted and its percentage was 13.12% then its anti-microbial activity was tested against micropathogen that include Aeromonas hydrophila, Klebsiella pneumonia, Psdumonas aeruginosa, Ecsherichia coli, Psudomonas fluorescenes, Proteus spp. Enterococcus feacalis, Staphylococcus aureus, Candidia albicans and Listeria spp. using agar diffusion wells. Different concentrations of oil were prepared (12.5, 25, 50 and 100,) mg/ml and the diameter of inhibition zone were measured. Oil extract was more effective against Aeromonas hydrophil and Klebsiella pneumonia than other pathogens were tested. In addition some elements were determined such as (Fe, Mn, Zn, Ni, Cu, Cr, Pb, Cd and P). The results demonstrated that orange peels contain these elements at concentrations (125, 88, 13, 1.6, 1.3, 1.2, 0.25, and 0.11) µg/ml. and 0.2% of phosphorus.

تضمن البحث الكشف عن المكونات الكيميائية لقشور البرتقال ووجد بأنها تحوي على الالكلويدات, السابونينات, التربينات, الراتنجات, الفلافونويدات, الفينولات ,التانينات والسكريات لكنها لاتحوي على الكومارينات والستيرويدات. اضافة الى ذلك تم تقدير السكريات, البروتينات, الرطوبة والرماد وكانت نسبهما 23.8% و 4% 11.86% و 5.34% على التوالي. تم استخلاص وتقدير زيت قشور البرتقال وكانت نسبته 13.12% بعدها تم اختبار الفعالية البايلوجية له على بعض الممرضات المجهرية والتي تضمنت Aeromonas hydrophila, Klebsiella pneumonia Psdumonas aerogenosa, Eschericia coli, Psudomonas florescense, Proteus spp. Enterococcus feacialis, Staphylococcus aureus, candida albicans and Listeria spp ) باستخدام طريقة الانتشار بالحفر. اذ حضرت تراكيز مختلفة من الزيت (100, 50, 25, 12.5) ملغم مل وتم قياس قطر منطقة التثبيط اذ وجد ان مستخلص الزيت كان اكثر تاثيرا على بكتريا Aeromonas hydrophila و Klebsiella pneumonia مقارنة بباقي الممرضات المستخدمة في الدراسة. اضافة الى ذلك تم تقدير بعض العناصر المعدنية مثل ( P ,Cd ,Pb ,Cr ,Cu ,Ni ,Zn ,Mn ,Fe) وقد وجد ان قشور البرتقال تحوي حوي هذه العناصر بتركيز (125 , 88, 13, 1.6, 1.3, 1.2 , 0.25, 0.11) مايكروغرام مل على التوالي و 0.2% بالنسبة للفسفور

Keywords

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

English (4)


Year
From To Submit

2011 (1)

2010 (2)

2009 (1)