research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Cultural Barriers of Translating Multi- Meaning Words in some Selected Quranic Texts
العوائق الثقافية لترجمة الكلمات ذات المعاني المتعددة في نصوص قرآنية مختارة

Author: Qasim Obayes Al-Azzawi قاسم عبيس العزاوي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2017 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 1-14
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Possessing more than one meaning like, وَسَطً, أَخْذُ and أَبُ which are samples of the Multi-Meaning Words that necessitate radical alterations in translation. To keep pace with the fluency of the original text and close voids between the English and Arabic languages, translating these particular words require mastering the two languages and having profound knowledge of the various meaning of the present words especially in Arabic. The current study focuses on the importance of the cultural knowledge in order not to deprive the aesthetic function of the translated texts. It also sheds light on the style of translating the words: وَسَطً, أَخْذُ and أَبُ culturally.

تمتلك الكلمات المتعددة المعنى دلالات مختلفة. حيث تعد (وَسَطً، أَخْذُ و أَبُ) نماذج للكلمات ذات المعاني المتعددة. إذ تستلزم هذه الكلمات إدخال تعديلات جذرية في الترجمة. و كمحاولة للحفاظ على انسيابية النص الأصلي ولتضييق الفجوة بين اللغتين الإنكليزية و العربية، يتطلب ترجمة هذه الكلمات إتقان اللغتين الإنكليزية و العربية، ومعرفة متعمقة للمعاني المختلفة للكلمات الحالية و خاصة في اللغة العربية. إن الدراسة الحالية تركز على أهمية المعرفة الثقافية كي لا تجرد النصوص المترجمة من الوظيفة الجمالية. كما أنها تسلط الضوء على أسلوب ترجمة الكلمات ( وَسَطً، أَخْذُ و أَبُ ) ثقافياً.


Article
A Sociolinguistic Study of Iraqi Parliamentary Electoral Campaign Slogans
دراسة اجتماعية لغوية لشعارات الحملة الانتخابية البرلمانية العراقية

Author: Qasim Obayes Al-Azzawi قاسم عبيس العزاوي
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 1-22
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Political slogan is one of the most essential means that political parties and candidates adopt to communicate with electorate, especially when party identification is in decline. The practice of political advertising in Iraq started with the use of posters, handbills and printed materials. This study aims to shed some light on how candidates and political parties communicate with their audience in Iraq .The first aim of the current study is to investigate slogans used in Iraqi parliament election ( 2014) from a sociolinguistic perspective. The sample collected to the study comprises ninety slogans from different places in Iraqi provinces, to accomplish this objective approach. The investigation of the language functions that the slogans conveys is another aim of the study. Moreover, it shows the linguistic (semantic, phonological, and syntactical) characteristics that identify slogans. It also highlights the sociopolitical features that slogans represent.

يعتبر الشعار السياسي من أهم الوسائل التي تعتمدها الأحزاب السياسية والمرشحون للتواصل مع الناخبين خاصة عندما يكون تحديد الأحزاب في تراجع . و لقد بدأت ممارسة الدعاية السياسية في العراق باستخدام الملصقات والمطابع اليدوية والمواد المطبوعة. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على كيفية اتصال المرشحين والأحزاب السياسية مع جمهورهم في العراق.الهدف الأول من الدراسة الحالية هو التحقيق في الشعارات المستخدمة في انتخابات البرلمان العراقي (2014) من منظور اجتماعي لغوي. تضمنت العينة التي تم جمعها للدراسة تسعين شعارات من أماكن مختلفة في المحافظات العراقية لتحقيق هذا الهدف. إن التحقيق في وظائف اللغة التي تنقلها الشعارات هو هدف آخر للدراسة. اضافة الى ما يدل عليه من خصائص لغوية (دلالية وصوتية ونحوية) والتي تحدد مثل هذه الشعارات. كذلك يتم تسليط الضوء على السمات الاجتماعية والسياسية التي تمثل تلك الشعارات.


Article
Group Work Effectiveness in English Language Teaching
فاعلية العمل الجماعي في تعليم اللغة الانجليزية

Authors: Qasim Obayes Al-azzawi قاسم عبيس العزاوي --- . Alaa Baji Al-Khazali علاء باجي الخزعلي
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2019 Volume: ج1 Issue: 41 Pages: 529-544
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The paper presents a brief background about group work and its nature. The overall aim of the paper is to find out whether or not the group work is an effective method in English language teaching in the department of English in the College of Arts, University of Kufa, and also, why teachers use group work in the curriculum? A questionnaire is used to collect data. Ten questions are presented and the participated student has four answers to pick from, he can choose from answers such as agree, strongly agree, disagree, and strongly disagree. The results showed that female students prefer group work more than male students. The concept of group work is an effective method in the department of English language, in the College of Arts.

تتناول الدراسة الحالية خلفية مقتضبة عن فكرة العمل الجماعي و طبيعته. يهدف البحث بمجمله الى ايجاد امكانية ان يكون العمل الجماعي ذو فاعلية و تأثير في تعليم اللغة الانجليزية في قسم اللغة الانجليزية/كلية الاداب/جامعة الكوفة. كما ان البحث يهدف الى البحث عن الاسباب التي تكمن وراء استخدام العمل الجماعي في المنهج الدراسي المقرر للقسم. و قد استخدمت طريقة الاستبانة لجمع البيانات و قد تم تقديم عشرة اسئلة في هذه الاستبانة و على الطالب المشارك فيها الاجابة عن هذه الاسئلة و يكون لديه اربع خيارات للاجابة. و هذا و ان مفهوم العمل الجماعي يعد من الطرق الفعالة و الناجعة في قسم اللغة الانجليزية في كلية الاداب

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2017 (1)