research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The phenomenon of abandonment of children
ظاهرة التخلي عن الأطفال حديثي الولادة وقتلهم

Author: Raba.S.Kaleefahy رباح سليمان خليفة
Journal: Journal of college of Law for Legal and Political Sciences مجلة كلية القانون للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 22264582 Year: 2019 Volume: 8 Issue: 29/part 1 Pages: 1-14
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that the attention to the childhood has a great influence to the society, The present children are the man of the future, Stemming from this point the international, regional and internal efforts try to dedicate the criminal protection to this weakened class. One of these efforts have been exerted by the Iraqi legislation. The Iraqi legislator has issued many laws which aim to provide protection and safety to the children such these laws are the Juvenile Welfare Act and Child Care Act as well as the other texts that found in the Iraq punishments law. Although these laws assure and abide to ensure the safety and protect this stratum, what is disseminated at present, that there is a phenomenon needs an attention especially from the legislation point of view which is the abandon of the child and kill them. We hear many news that a new baby was found on the road, in front of the mosque or on the rubbish place whatever the baby is dead or still alive. The researcher attempts to know to what extend the Iraqi legislation texts have dealt with this topic. This study adopts the analytic approach by studying the texts and analyse them in order to reach to practical solution for this issue.

لا شك أن الاهتمام بالطفولة له بالغ الاثر على المجتمع، فأطفال اليوم هم رجال الغدـ، ومن هذا المنطلق سعت الجهود الدولية والاقليمية والداخلية على تكريس الحماية الجنائية لهذه الشريحة الضعيفة من افراد المجتمع، ومنها التشريع العراقي، فالمشرع العراقي قد اصدر العديد من القوانين التي تستهدف توفير الحماية وتحقيق السلامة لصغار السن، منها قانون رعاية الاحداث وقانون رعاية القاصرين فضلاً عن النصوص التي جاء بها قانون العقوبات العراقي، وعلى الرغم من إن هذه القوانين تتضمن التأكيد على الالتزام بضمان السلامة والحماية لهذه الشريحة، غير أن الذي شاع في الأونة الأخيرة ظاهرة تستوجب الوقوف عندها لاسيما من حيث المعالجة التشريعية لها، إلا وهي: ظاهر التخلي عن الأطفال حديثي الولادة وقتلهم، فكثيرا ما نسمع عن العثور على طفل حديث الولادة في احد الطرقات أو عند ابواب المساجد أو في اماكن القمامة سواء اكان حيا أم ميتا، وبغية التعرف على مدى فاعلية النصوص الجنائية التي تضمنها التشريع العراقي بهذا الشأن، إرتىء الباحث أن يكون محوراً لدراسته من خلال اتباع منهج تحليلي قائم على استقراء النصوص وتحليلها بغية الوصول لحلول عملية لاشكالية الدراسة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2019 (1)