research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Effect of Ivermectin on Pulmonary Aspergillosis in Racing Pigeons
تأثير الأيفرمكتين على داء الرشاشيات الرئوي في الحمام الزاجل

Author: Rafah Oday Hussain رفاه عدي حسين
Journal: Diyala Journal For Pure Science مجلة ديالى للعلوم الصرفة ISSN: 83732222 25189255 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 83-93
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Aspergillosis is considered one of the most common, causes of respiratory disease in pet birds. It is caused by infection with a fungus of the genus Aspergillus. The species of this organism that most frequently causes respiratory disease in pet birds is Aspergillusfumigatus.Two aqueous solutions contain 0.04% and 0.08% ivermectin which supplied commercially by VAPCO company for pharmaceutical production are used in treatment of fourty birds infected by aspergillosis orally.Results reveals that presence of significant correlation (p<0.05) in time of clearance of the lesion between the treated group by 0.08% concentration and control group which is treated by 1% clotrimazole were be 8-10 days and more 45 days respectively.Also there is significant elevation in monocyte rates result in immunepotentiation for all treated group by ivermectin share in killing the causative agents.The rate of cure was 100% in all treated birds which were treated by ivermectin but in different periods.

يعتبر الأسبرجيلوسس واحدا" من أكثر الأسباب لأمراض الجهاز التنفسي في الطيور الأليفة سببها اصابة فطرية بجنس Aspergillus وأن المسبب الأكثر تكرارا" لألتهابات الجهاز التنفسي هو نوع Aspergillusfumigates . يعتبر داء الرشاشيات الأكثر شيوعا، ويسبب أمراض الجهاز التنفسي الشائعة في الطيور الاليفة. وهو ناتج عن الإصابة بنوع من الفطريات من جنس Aspergillus. الأنواع من هذه الكائنات التي تسبب أمراض الجهاز التنفسي الأكثر شيوعا في الطيور والحيوانات الأليفة هي Aspergillusfumigatusتم استخدام اثنين من المحاليل المائية تحتوي على 0.04٪ و 0.08٪ الإيفرميكتين التي زودت تجاريا من قبل شركة VAPCOلإنتاج الأدوية المستخدمة في علاج أربعين طيرا" مصابة بالرشاشيات فمويا". أظهرت النتائج وجود ارتباط معنوي (p <0.05) في زمن التخلص من الآفة بين المجموعة التي تلقت العلاج بواسطة تركيز 0.08٪ والمجموعة الضابطة التي تعامل بنسبة 1٪ كلوتريمازول كان 8-10 أيام وأكثر من 45 يوما على التوالي. كما تبين انه هناك ارتفاع كبير في معدلات monocytesيؤدي إلى immunepotentiationلكافة المجموعة التي عولجت بواسطة الإيفرميكتين في قتل العامل المسبب. وكانت نسب شفاء الطيور المعاملة بالأيفرمكتين 100٪ في جميع الطيور وعلى فترات مختلفة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)