research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Post-Tonsillectomy Bleeding: Incidence and Risk Factors Running Title: PTB: Incidence and Risk Factors
نزف ما بعد استئصال اللوزتين: نسبة الحدوث وعوامل الخطورة

Author: Raid M. Al-Ani رائد محمد العاني
Journal: IRAQI JOURNALOF COMMUNITY MEDICINE المجلة العراقية لطب المجتمع ISSN: 16845382 Year: 2012 Volume: 25 Issue: 3 Pages: 261-264
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACTBackground: The most serious complication of tonsillectomy is hemorrhage. Primary post-tonsillectomy bleeding (PTB) occurs during the first 24 hours following the procedure. Secondary PTB occurs most frequently between the 5th-8th postoperative days.Aims: To evaluate the incidence of PTB and to elucidate any risk factors for such complication. Materials and methods: This retrospective cohort study reviewed the medical records of all patients who underwent tonsillectomy with or without adenoidectomy between 1/1/2008 and 12/31/2009 at the AL-Ramadi Teaching Hospital in AL-Ramadi, Iraq. Data on patient age, gender, reason for tonsillectomy, occurrence and timing of PTB were recorded. Results: Data were available for 2795 patients who underwent tonsillectomy or tonsillectomy and adenoidectomy during the study period. The incidence of PTB was1.2%. Seventy six point five percent was secondary bleeding while 23.5% was primary bleeding. The males were (61.8%), age group > 18 (64.7%) year and tonsillectomy for recurrent tonsillitis (44.1%) were more affected by bleeding. Seventy five percent of patients with primary and one patient (3.9%) with secondary bleeding have their bleeding controlled under general anesthesia (GA). Patients operated on by resident physicians were not more likely to have PTB than those operated on by attending surgeons. (P < 0.05)Conclusion: The overall incidence of PTB was 1.2%. Secondary bleeding was more common than primary bleeding. Significant risk factors for PTB included male gender, age older than 18 years, and tonsillectomy indicated for recurrent infection.

الملخّصالخلفية: إنّ التعقيد الأكثر جديّة من استئصال اللوزتين هو النزف. نزف ما بعد استئصال اللوزتين الأولي يحدث أثناء الساعات الـ24 الأولى بعد إجراء العملية. النزف الثانوي غالباً ما يحدث بين الأيام الخامسة إلى الثامنة ما بعد العملية.الأهداف: لتقييم نسبة حدوث نزف ما بعد استئصال اللوزتين ولتوضيح عوامل الخطورة التي تؤدي إلى النزف.المواد والطرق: راجعت هذه الدراسة ذات الطابع الرجعي السجلات الطبية لكلّ المرضى الذين مرّوا باستئصال اللوزتين مع أو بدون استئصال الغدانية بين 1/1/2008 و12/31/2009 في مستشفى الرمادي التعليمي في الرمادي، العراق. بيانات على عمر و جنس المريض ، سبب استئصال اللوزتين وحدوث وتوقيت نزف ما بعد استئصال اللوزتين قد سجلت.النتائج: البيانات كانت متوفرة ل2795 مريض التي مرّت باستئصال اللوزتين أو استئصال اللوزتين و استئصال الغدانية أثناء فترة الدراسة. نسبة حدوث نزف ما بعد استئصال اللوزتين كانت 1.2 %. ستّة وسبعون و نصف بالمائة كان نزفا ثانويا بينما 23.5 % كان نزفا أولياً. الذكور كانوا (61.8 %)، مجموعة عمرية> 18 سنة (64.7 %) واستئصال اللوزتين لالتهاب اللوزتين المتكرّر (44.1 %) كانت أكثر تأثّرا بالنزف. خمسة وسبعون بالمائة من المرضى مع النزف الأولي ومريض واحد (3.9 %) بالنزف الثانوي, سيطر على نزفهم تحت التخدير العامّ. ليس هناك فرق في نسبة حدوث النزف ما بعد استئصال اللوزتين التي أجروها الجراحين الاختصاصين و العمليات التي أجريت من قبل المقيمين (p <0.05).الخاتمة: نسبة حدوث النزف ما بعد استئصال اللوزتين كانت 1.2 %. النزف الثانوي كان أكثر شيوعا من النزف الأولي. عوامل الخطورة الهامّة للنزف ما بعد استئصال اللوزتين تتضمّن: الجنس الذكري، العمر أكثر من 18 سنة، واستئصال اللوزتين بسبب الالتهابات المتكرّرة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)