research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Aesthetics receive in fabrics designed according to the Op Art movement
جماليات التلقي في الاقمشة المصممة على وفق حركة الاوب آرت

Author: Roaya Hameed Yaseen رؤيا حميد ياسين
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2013 Issue: 66 Pages: 19-34
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The theme of aesthetics Receive puts us in front of an important phenomenon which is the use of art Op Art design fabrics, that played a big role in the development of public taste and the dictates us the era of the progress and development necessities of community and civilization, this matter pushed the researcher to look deeply in these variables aesthetic that highlighted art Op Art at the head of modern productions, as well as searching in the aesthetics of receipt of the intellectual and philosophical perspectives and Modernism. The research has included three chapters, first chapter of the research problem and its significance, purpose and borders also determine its terms, the research problem has been identified in the fact that design fabrics shroud autonomous and has distinctive characteristics between other art worthwhile and tracking in order to attain goals Supreme Aesthetics receive while looking in particular about the design fabrics The importance of research From here came to confirm the intellectual necessities to the aesthetics of reception and its impact on the evolution of the design and fabrics as well as deepening the level of cultural perception of the theories and concepts related to conception to combine all the driving potential mental development. The research aims to reveal the aesthetics of reception in fabrics designed according to movement ops Art. The research identifies objectively the study of the aesthetics of receiving designs fabrics designed according ops Art movement, and particularly for the period from 1960 to spatially and from its own place of designs of fabrics which is Europe , The second chapter included two sections: Eat First research aesthetics receiving and the dealing of the necessities of exchange sensory and cognitive and cultural cooperation between product design and the receiver, either the second topic addressed the aesthetics of reception in fabrics designed according to the movement of Op Art, as the researcher showed the basic features art Op Art and it was trying to achieve during the past few decades. The researcher has chosen the through a number of fabrics designed in European countries according to the Op Art movement and then has to analyze , Then the researcher came to the most important results of the analysis which was including the use of visual illusion add new aesthetic to fabrics design, also highlighted the distance aesthetic that lies between product design and gustatory reception the recipient, and also raised fabrics designed applied concept for approved expectation through use of many new technologies the discretion of the interaction between product design and the uses expected in the mind of the recipient اصبحت جماليات التلقي في يومنا هذا محط اهتمام الكثيرين من الاوساط الفنية والثقافية على انه الموضوع الذي سيساعد على ادراك الحقائق المفيدة المتعلقة بعملية الابداع ، وبشكل خاص في تصميم الاقمشة الذي يمس حياة المجتمع بكل صنوفها في مجال الازياء وغيرها من الاستخدامات العديدة للاقمشة . وموضوع جماليات التلقي يضعنا امام ظاهرة مهمة هي استخدام فن الاوب آرت في تصميم الاقمشة الذي اصبح يؤدي دورا كبيرا في تنمية الذوق العام ، وما يمليه علينا العصر من ضرورات التقدم والتطور المدني والحضاري ، مما أوجب على الباحثة ان تخوض في غمار تلك المتغيرات الجمالية التي ابرزت فن الاوب آرت على رأس النتاجات الحديثة ، وكذلك البحث في جماليات التلقي من منطلقات فكرية وفلسفية وحداثوية . وتضمن البحث ثلاثة فصول ، تناول الفصل الاول منها مشكلة البحث ، واهميته وهدفه وحدوده وتحديد مصطلحاته ، وقد تحددت مشكلة البحث في كون تصميم الاقمشة فنا مستقلا بذاته وله خصائص مميزة بين الفنون الاخرى جديرة بالاهتمام والتتبع من اجل بلوغ الغايات العليا لجماليات التلقي حين تبحث بشكل خاص في تصميم الاقمشة . من هنا جاءت أهمية البحث لتأكيد الضرورات الفكرية لجماليات التلقي ، وأثرها على تطور تصميم الاقمشة وكذلك تعميق مستوى الادراك الثقافي للنظريات والمفاهيم المتعلقة بالتلقي من أجل ان تتضافر جميع الامكانات العقلية الدافعة الى التطور . ويهدف البحث الى الكشف عن جماليات التلقي في الاقمشة المصممة على وفق حركة الأوب آرت . وتحدد البحث موضوعيا بدراسة تلك الجماليات ، وزمانيا للمدة من 1960 الى الوقت الحاضر ، ومكانيا لتصاميم الاقمشة الاوربية . اما الفصل الثاني فقد تضمن مبحثين : تناول المبحث الاول جماليات التلقي وما تناوله من ضرورات التبادل الحسي والمعرفي والثقافي بين النتاج التصميمي والمتلقي ، اما المبحث الثاني فتناول جماليات التلقي في الاقمشة المصممة على وفق حركة الاوب آرت ، اذ قامت الباحثة بابراز الملامح الاساس لفن الاوب آرت وما كان يسعى الى تحقيقه خلال العقود القليلة الماضية ، وقد اختارت الباحثة من خلال ذلك عددا من الاقمشة المصممة في بلدان اوربية على وفق حركة الاوب آرت ثم قامت بتحليلها . بعد ذلك توصلت الى اهم النتائج من خلال التحليل من ابرزها تفضيل استخدام الايهام البصري لاضفاء صفة جمالية جديدة على تصميم الاقمشة ، وابرزت المسافة الجمالية التي تقع بين المنتج التصميمي والاستقبال الذوقي لدى المتلقي ، وعرضت الاقمشة المصممة مفهوما تطبيقيا لافق التوقع عبر استخدامها للعديد من التقنيات الجديدة وما يتراءى فيها من تفاعل بين الناتج التصميمي والافق المتوقع في ذهن المتلقي

Keywords


Article
A new vision for the classic in contemporary fashion designResearch
رؤية جديدة للكلاسيكية في تصميــــــم الازياء المعاصـرة

Author: Roaya Hameed Yaseen رؤيا حميد ياسين
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 255-266
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

fashion designers who have benefited greatly from the mobilization of ancient aesthetic ideas in the heritage of the people and guaranteed in their productions so that there is no change In the aesthetic value created by the designers of the research in the ancient heritage to find new signs that reflect the connection of man to the present as the aesthetic value of all the man created by the designs of fabrics and fashion through the ages The problem of research was determined in the absence of a precise understanding of the nature of classical thought in fashion and the absence of a clear perception of the sustainability of this thought in contemporary fashion. Hence the importance of research in the development of applied and operational capacities For the designers of fashion in different schools and trends of the concepts of generation that shows new possibilities that lead to the growth and intellectual and aesthetic recovery and the activation of the capabilities of designers. The research aims to identify the new vision of the classic in fashion design Contemporary تجلت الازياء المعاصرة بمفهومها الجديد الذي لم ينقلب على المفهوم الكلاسيكي القديم بكل أسسه وقواعده ومثله الجمالية بل خرجت من القيم ذاتها برؤية جديدة حافظت على أهم المثل الكلاسيكية القديمة التي كانت تدعو الى الكمال وبدت الازياء المعاصرة بطابعها متوافقة مع المثل والمفاهيم التي انطلقت منها الكلاسيكية ومن المفاهيم الجمالية المستحدثة التي تحرك التراث الكلاسيكي القديم بكل صنوفه وأزمانه لكي يتفاعل مع الحاضر وأستمزاج المفاهيم الجمالية القديمة بالمفاهيم الجديدة. تناول الإطار المنهجي مشكلة البحث وأهميته وهدفه وحدوده وتحديد مصطلحاته ، وقد تحددت مشكلة البحث في غياب الفهم الدقيق لطبيعة الفكر الكلاسيكي في الازياء وعدم وجود تصور واضح لاستدامة هذا الفكر في الازياء المعاصرة ، من هنا جاءت أهمية البحث في تنامي القدرات التطبيقية والتنفيذية لمصممي الازياء على اختلاف مدارسهم واتجاهاتهم في ايجاد رؤية واضحة للمفهوم الكلاسيكي ، ويهدف البحث الى التعرف على الرؤية الجديدة للكلاسيكية في تصميم الازياء المعاصرة ، اما الإطار النظري فقد تضمن مبحثين : تناول المبحث الأول نشأة الكلاسيكية وظهورها والمبحث الثاني تناول الرؤية الجديدة للكلاسيكية في تصميم الازياء المعاصرة ، أما إجراءات البحث حيث أتبعت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لتحليل نماذج الأزياء الكلاسيكية للمصممين العالميين الكلاسيكيين ، بعد ذلك توصلت الى أهم النتائج كان منها ان للفكر الكلاسيكي القديم تأثير كبير على تصميم الازياء المعاصرة بما تركه من تأثيرات جمالية

Keywords

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2013 (1)