research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
A Comparison Study in effect of using different helping devices on Some Biomechanic Variables of the Rotation and Movement on Pony Device for Amateurs.
دراسة مقارنة لاثر استخدام اجهزة مساعدة مختلفة في بعض المتغيرات البايوكينماتيكية لحركة الدوران والانتقال على جهاز المهر للناشئين

Authors: Obei Ramiz Abdulghany أُبـي رامز عبد ألغني --- Saddallah Abas Rashid سعدالله عباس رشيد
Journal: Al-Rafidain Journal For Sport Sciences مجلة الرافدين للعلوم الرياضية ISSN: 19939345 Year: 2007 Volume: 14 Issue: 46 Pages: 68-90
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims to expound some biomechanic variables of the rotation and movement on pony device for amateurs and comparing these moves among some of the most best players in the Fotowa sports Club in Ninevah and players of Irbill sport club, Through the observations of the players in these sport clubs especially on the pony device during teaching the rotation and movement performance and previous experience with the players of both sport clubs, the researchers decided that the subject sample consisted of the best four players in the Fotowa and Irbill sport clubs and they were deliberately selected and homogenized according to body mass, age, and training experience. The researcher adopted the descriptive method which appropriate to the nature of the study and the data were collected through observation using a video capture device.The main experiment was carried out in Ninaveh and Irbill using the special statistic tools and research methodology for correlated samples the results were presented according the calculated statistical marks. The researchers deducted after studying the results that significant differences in the favor of the AL-Fotowa club appeared in the height of the shoulder joint on the base of support and displacement of hip when supported on the right hand or the left hand in addition significant differences in favor for the Fotowa club in sholder angle and inclination of shoulder blade and hip angle. The performance of the players of AL- Fotowa club is better than that for Erbill Club because of the accessory devices aiding in developing the technical performance of this club including the split support device in this club which is made in accordance to international standards (area larger than the one used in Irbil club). Therefore, researcher recommended the use of aiding devices in training and that they are build and manufactured in accordance with international standards which help players to be ideal in their prefor mance.

الملخص هدف البحث التعرف على بعض المتغيرات البايوكينماتيكية لحركة الدوران والانتقال على جهاز المهر للناشئين واثر الاجهزة المساعدة في بعض المتغيرات الكينماتيكية لحركة الدوران والانتقال بين افضل اربعة لاعبين ناشئين في نادي الفتوة في محافظة نينوى، وافضل اربعة لاعبين ناشئين في نادي اربيل . من خلال ملاحظة الباحثان للاعبي محافظة نينوى في الجمناستك وتحديداً على جهاز المهر لفئة الناشئين في أثناء تدريباتهم على حركة الدوران والانتقال على هذا الجهاز وكذلك الاطلاع المسبق على لاعبي الجمناستك لفئة الناشئين في محافظة أربيل، وكذلك الاطلاع على ما يستخدموه من الاجهزة المساعدة لاتقان وتعلم هذه الحركة ولاحظوا ان هناك اختلاف في الاجهزة التي يستخدمونها في نادي اربيل عن الاجهزة المساعدة المستخدمة في نادي الفتوة عليه ارتأى الباحثان دراسة تاثير اختلاف الاجهزة المساعدة باختيار العينة بشكل عمدي والمتكونة من افضل اربعة ناشئين في محافظة نينوى واربعة ناشئين في محافظة أربيل، واجري التجانس على وفق الكتلة والعمر الزمني والعمر التدريبي وقد استخدم الباحثان المنهج الوصفي لملاءمته وطبيعة البحث وقد تم جمع البيانات عن طريق الملاحظة العلمية التقنية عن طريق استخدام التصوير الفيديوي وتم اجراء التصوير في محافظة نينوى واربيل ابتداً من 1 / 6 ولغاية 3 / 6 /2007 وقد استخدمت الوسائل الإحصائية الملاءمة ومنهجية البحث وتم عرض ومناقشة النتائج على وفق المعالم الإحصائية المحسوبة وقد استنتج الباحثان بعد تحليل ومناقشة النتائج ظهور فروق ذو دلالة معنوية ولصالح لاعبي نادي الفتوة في ارتفاع مفصل الكتف عن قاعدة الاستناد وبعد الورك عن قاعدة الاستناد في حالة الارتكاز على ذراع اليمين، اليسار . وظهور فروق في الأوساط الحسابية ولصالح لاعبي نادي الفتوة في زاوية الكتف وزاوية الميل لحزام الكتف زاوية الورك في حالة الارتكاز على ذراع اليمين، اليسار. اداء لاعبي نادي الفتوة افضل من اداء لاعبي نادي اربيل وذلك بسبب الاجهزة المساعدة المستخدمة في تطوير الاداء الفني للاعبي نادي الفتوة والمتمثلة في جهاز الفطر المسند المصنوع على وفق قياسات عالمية ( مساحته اكبر من مساحة الفطر الذي يستخدم في نادي اربيل في تعليم الاداء على هذه الحركات) ملحق رقم(3)، عليه اوصى الباحثان استخدام الأجهزة المساعدة المصنوعة على وفق قياسات عالمية من اجل الوصول باللاعبين للاداء الافضل، اجراء مثل هذه الدراسات على فئات عمرية اخرى .


Article
Analytical study of movement of the lunge by the foil Weapon of the first player in germany
دراسة تحليلية لحركة الطعن بسلاح الشيش للاعبة المصنفة الأولى على المانيا

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims at expounding some biomechanical variables for the executing the Lunge stabbing during competition. The study sample consisted of one female player, the champion of Germany. The researchers adopted descriptive method, which is appropriate for the study. The data were collected using video capture and a computer. The researchers studied the complete recorded stream of the final competition in order to determine the most accurate stab performed by the player during the complete game. The lunge was studied using systems and programs designed for motor analysis and the results were analyzed and discussed according to the biomechanic ( kinematics ) perspective .The researchers concluded that when the lunge is fast and abrupt it caches the opponents off guard and in the same time increases the player’s confidence for making an accurate touch. This movement has and adverse effect on the knee angle, height of hip from ground the inclination of the trunk and angular velocity of knee joint. While the effect was proportioned with the horizontal displacement of ankle, angular velocity of hip joint and knee joint. The researchers emphasized on the abruptness and speed of the lunge while lowering the hip joint and increasing the space between legs and also on the speed of inclination of trunk at the moment of the lunge in order to acquire horizontal velocity after the center of gravity leaves its base .

الملخص هدف البحث التعرف على بعض المتغيرات البايوكينماتيكية لحركة الطعن في أثناء المنافسة الحقيقية، واثر دقة الطعن على بعض المتغيرات البايوكينماتيكية لحركة الطعن في أثناء المنافسة الحقيقية، اذ تم اختيار عينة البحث والمكونة من لاعبة واحدة هي المصنفة الأولى على المانيا واستخدم الباحثون المنهج الوصفي لملاءمته وطبيعة البحث، وقد تم جمع المعلومات من خلال القرص الذي تم الحصول عليه من الانترنيت واطلع الباحثون على التسجيل الكامل لهذه المنافسة النهائية من اجل تحديد أدق طعنة بأخذ رأي بعض الخبراء في مجال البايوميكانيك والمبارزة قامت بها هذه اللاعبة خلال مباراة كاملة وبعد تحليل هذه الحركة باستخدام أنظمة وبرامج معدة للتحليل الحركي تم عرض ومناقشة النتائج وفقاً للمنظور البايوميكانيكي ( الكينماتيك ) وقد استنتج الباحثون بعد عرض ومناقشة النتائج :-1-بلغ زمن الحركة من لحظة التهيؤ وحتى الطعن ( 0.4 ) ثا .2-بلغت زاوية الورك الأمامية في لحظتي التهيؤ والطعن ( 86.298 – 54.553 ) درجة .3-بلغت زاوية الركبة الأمامية في لحظتي التهيؤ والطعن (73.295 – 135.011 ) درجة.4- بلغت السرعة الزاوية لمفصل الورك الأمامية من والى لحظة الطعن( 79.36 ) درجةثا.5- بلغت السرعة الزاوية لمفصل الركبة الأمامية من والى لحظة الطعن(154.290) درجةثا6-بلغت الإزاحة الأفقية لمفصل الكاحل للقدم الأمامية من والى لحظة الطعن (72.863 )سم.7-بلغ ارتفاع مفصل الورك عن الأرض في لحظتي التهيؤ والطعن( 66.62– 49.313)سم.8- بلغت زاوية ميل الجذع في لحظتي التهيؤ والطعن ( 48.780 – 37.672 ) درجة.وعليه أوصى الباحثون التأكيد على لاعبي الفئات المختلفة عمل الطعنة في سلاح الشيش أن تؤدى بسرعة انقباض مع انخفاض مفصل الورك وسرعة ميل الجذع للأمام في لحظة بدء حركة الطعن من اجل اكتساب سرعة أفقية مما ينعكس ايجابياً على سرعة الحركة ومن اجل وصول السرعة الأفقية الى الأمام والى ابعد نقطة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2007 (2)