research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Mudharaba in Islamic Legislation
المضاربة في الشريعة الإسلامية

Author: Sahra M. hasan ساهرة محمد حسن
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2010 Issue: 16 Pages: 99-122
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The concept "Mudharaba" is linguistically taken from the notion "hitting on the ground"; to roam for living. As a term, the concept is simply a contract of partnership between the money owner, on the one hand, and the money investor, on the other. Obviously, there is a difference between "Mudhraba" in the Islamic economy and conventional one; it is an alternative for usurious transactions to depend on legal investments in Islamic economy. In conventional economy, however, it is a transaction in which contracts and buyers without delivering the content of the contract, it is rather to make profit out of the difference between prices of today and yesterday. Hence, Islamic economy is the only solution to handle economic problems which countries face _these countries make use of usurious transactions as a way of dealing.

ان مفهوم المضاربة لغة ماخوذا من ضرب في الارض اي مشى في الارض ابتغاء الرزق . اما مفهومها اصطلاحا هي عقد شراكة بين صاحب رأس المال من جانب وعمل من جانب اخر والربح بينهما اي بين العامل وصاحب راس المال . ومن الملاحظ بأن هنالك فرق بين المضاربة في الاقتصاد الاسلامي عنها في الاقتصاد الوضعي , حيث انها في الاقتصاد الاسلامي جاءت كبديل للمعاملات الربوية اعتماد الاستثمارات المشروعة . اما في الاقتصاد الوضعي هي عبارة عن عملية بيع وشراء تنتقل معها العقود والاوراق المالية من يد الى يد اخرى دون ان تكون في نية البائع او المشتري ان يسلم موضوع العقد وانما الاستفادة من فرق السعر بين ما اشتراه بالامس وباعه اليوم . ومن هنا نبين بان الاقتصاد الاسلامي هو الحل الاول والاخير في معالجة المشاكل الاقتصادية التي تواجهها دول العالم التي تتخذ من المعاملات الربوية منهاجا لها .


Article
Moderation in Management in the Glorious and the Noble Sunnah of the Prophet
وسطية الإدارة في القرآن الكريم والسنة النبوية الشريفة

Author: Sahra M. hasan ساهرة محمد حسن
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2009 Issue: 14-A Pages: 125-138
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Moderation in the broadest sense of the word means a balance between two states or choices. It absolutely does not mean extremism or neutrality between vice and virtue. It means standing in the middle between extremism and limitation. Moderation in Islam, on the other hand, has several meanings. It refers to justice, virtue, rationing, and adopting the easier and the milder.This study highlights the characteristics or virtues of a successful administrative leader. It concludes that moderation has a vital impact on every aspect of life including the administrative, economic, moral, and political aspects.

الوسطية بالمفهوم العام للكلمة تعني التعادل والموازنة بين حالتين أو خيارين. وهي بالتأكيد لا تعني التطرف أو المحدودية، وهي أيضا ليست وسطا بين الفضيلة و الرذيلة و إنما هي التوسط بين التطرف والمحدودية. أما الوسطية في الإسلام فلها عدة معانٍ فهي تعني العدالة والفضيلة والتقنين والأخذ بالأيسر والأرفق. يتناول البحث الوسطية بمفهومها العم إلا انه يركز على معناها وتطبيقاتها في الإسلام ويبرز البحث الصفات التي يتميز بها القائد الإداري الناجح. وفي الختام يؤكد البحث ان للوسطية تأثيراً كبيراً في كل جوانب الحياة ومنها الجانب الإداري والاقتصادي والأخلاقي والسياسي.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2010 (1)

2009 (1)