research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Effects of Pneumoperitoneum on Renal Concentrating Ability

Author: Samir Sawadi Hamoud
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 9 Pages: 2645-2653
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Electrolytes concentration and body fluid volume were regulated mainly under the control of renal system. Defect in renal perfusion may lead to alteration in renal function which will lead to imbalance in body fluid and electrolyte. The pneumoperitoneum induced by abdominal laparoscopic procedure may caused defects in renal perfusion and this will lead to impairment of renal concentrating ability.Objective: This work is aimed to assess the renal concentration ability among patients undergoing abdominal laparoscopic surgical operations.Patients and Methods: This study was conducted on 70 patients who were undergoing abdominal laparoscopic surgical operations at Al-Hilla Teaching Hospital and 70 healthy subjects as volunteers, the period of study were from November 2015 to August 2016. Full history and physical examination was performed on all the study subjects. The history involved any past history of ischemic heart diseases, renal disease or those who presented with impaired renal function and diabetes mellitus in pre-operative examination were excluded from the study. The following parameters were done for all patients and controls: plasma creatinine (Pcr), plasma sodium (PNa), plasma osmolarity (Posm), urine creatinine (Ucr), urine sodium (UNa) and urine osmolarity (Uosm). The values of urine and plasma of different parameters were used for calculation of the osmolar clearance (Cosm), fractional excretion of sodium (FENa), free water clearance (CH2O) and creatinine clearance (Ccr). Results: The mean values of Pcr for patients enrolled in this study were significantly higher after operation than that before operations (P ˂ 0.001). While there was a significant decrease in the means of UNa, Uosm, Cosm, Ccr and PNa after operation in comparison with the preoperative values (for all P ˂ 0.001). On the other hand, there were no significant changes in the mean of Posm and FENa after operation in comparison with the preoperative values. Also, this study revealed significant changes in CH2O; there were 62:70 (88.6 %) of patients had negative CH2O, and 8:70 (11.4 %) who had positive CH2O in pre-operative collected samples. However, after operation 52:70 (74.3 %) of patients who had positive CH2O, and only 18:70 (25.7%) had negative CH2O, (P<0.05).Conclusions: In this study, we found that the abdominal laparoscopic operations had an effect on concentrating ability of the kidneys. The osmolar clearance and free water clearance were simple and inexpensive tests for measurement of renal concentrating ability.

الخلفية: إن تركيز الأملاح وحجم السوائل في الجسم ينظم بشكل أساسي بواسطة الجهاز البولي و إي خلل في وصول الدم إلى الكيتين قد يؤدي إلى تغيير في وظائف الكليتين والذي بدوره سوف يؤدي إلى اختلال التوازن في سوائل وأملاح الجسم. إن عملية استرواح الجوف ألبطني الناجم عن إجراء العمليات الناظورية للبطن قد تسبب خلل في وصول الدم إلى الكيتين وهذا سيؤدي إلى ضعف قدرة الكليتين على التركيز البولي. الهدف: يهدف هذا العمل إلى تقييم قدرة الكليتين على تركيز البول لدى المرضى الذين يخضعون لعمليات جراحية بالمنظار في البطن.المرضى وطرق العمل: أجريت هذه الدراسة على 70 مريضا من الذين خضعوا لعمليات جراحية بالمنظار في البطن في مستشفى الحلة التعليمي و70 شخصا سليما كمتطوعين، كانت فترة الدراسة من تشرين الثاني 2015 إلى آب 2016. أخذت معلومات كاملة مع الفحص ألسريري لجميع الأشخاص الخاضعين للدراسة. المعلومات تشمل إي تاريخ مرضي في القلب والأوعية الدموية, إي مرض كلوي أو أولئك الذين يعانون من خلل في وظائف الكلى والسكري في فحص ما قبل الجراحة ليتم استبعادهم من الدراسة. وقد أجريت الفحوصات المختبرية التالية لجميع المرضى والأصحاء: الكرياتينين في البلازما (Pcr)، والصوديوم في البلازما (PNa)، اوزمولية البلازما (Posm), الكرياتينين في البول ,(Ucr) الصوديوم في البول (UNa (, وأوزمولية البول (Uosm)واستخدمت قيم البول والبلازما لحساب إلأزالة ألأوزمولية (COSM)، والطرح الجزئي للصوديوم (FENa)، وإزالة المياه الحرة (CH2O) وتصفية الكرياتينين.(Ccr)النتائج: كان متوسط قيم الكرياتينين في البلازما للمرضى في هذه الدراسة بعد إجراء العمليات الجراحية أعلى بكثير منها قبل العمليات .(P ˂ 0.001) في حين كان هناك انخفاض كبير في متوسط قيم الصوديوم في البول وأوزمولية البول وإلأزالة ألأوزمولية وتصفية الكرياتينين والصوديوم في البلازما بعد العمليات الجراحية مقارنة مع القيم قبل الجراحة .(P ˂ 0.001) من ناحية أخرى، لم تكن هناك تغييرات كبيرة في متوسط اوزمولية البلازما والطرح الجزئي للصوديوم بعد العمليات الجراحية مقارنة مع القيم قبل الجراحة. كما كشفت هذه الدراسة تغييرات كبيرة في إزالة المياه الحرة كان هناك 70:62 (88.6٪) من المرضى كانت لديهم تحليل إزالة المياه الحرة سلبي، و70:8 (11.4٪) كان إيجابي في العينات التي تم جمعها قبل العملية، بينما بعد عملية 70:52 (74.3٪) من المرضى كانت لديهم تحليل إزالة المياه الحرة ايجابي، و70:18 (25.7٪) كان سلبي، .(P <0.05)الاستنتاجات: في هذه الدراسة، وجدنا أن عمليات المنظار ألبطني كان لها تأثير على قدرة الكلى على تركيز البول وان إلأزالة ألأوزمولية و إزالة المياه الحرة هما اختبارين بسيطين وغير مكلفين لقياس قدرة التركيز الكلوي.


Article
Physiological Changes And Clinical Findings In Females Textile Factory Workers
التغيرات الفسيولوجية والنتائج السريرية لدى عمال مصنع النسيج النسائي

Authors: Samir Sawadi Hamoud سمير سوادي حمود --- Amjed Hassan Abbas امجد حسن عباس --- Saad Jone Hamza سعاد جون حمزة
Journal: Al-Qadisiyah Medical Journal مجلة القادسية الطبية ISSN: 18170153 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 22 Pages: 65-70
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Loading...
Loading...
Abstract

About 60 million people worldwide work in the textile or clothing industry. The conditions of working and the dust that produced from processing of cotton in industries can cause many morbidities to the health of workers. Many recent studies have found a high ratio of chronic diseases especially chronic obstructive pulmonary disease (COPD) in those workers. This study was done to assess the effect of working in textile industry from physiological and clinical points of view. A cross-sectional study was conducted among 75 randomly selected textile factory workers, all subjects were females. Information was collected through interview, in addition to physical examination and some needed investigations were performed including: packed cell volume (PCV),white blood cell count (WBC), erythrocyte sedimentation rate (ESR), random blood sugar (RBS), blood urea (Bur), serum creatinine (Scr), serum alanine aminotransferase (ALT), serum aspartate aminotransferase (AST), serum alkaline phosphatase (ALP), electrocardiography (ECG), echocardiography, chest x-ray (CXR) and general urine examination (GUE), in addition to pulmonary function tests (PFTs) using portable medical spirometer. The results of this study was shown that the mean duration of exposure of workers to cotton dust was 15.67±4.86 years, the higher percentage of workers had low back pain (LBP) (85%), while lower percentage of them had contact dermatitis (27%), urinary tract infection (23%), while 2% of workers had left ventricular hypertrophy as revealed by ECG and echocardiography. Regarding the mean values of blood parameters, the study showed no significant difference between workers and control groups apart from ESR changes (26.8 ± 15.95 vs. 8.3 ± 3.3 with P ≤ 0.05). Regarding the respiratory findings, the highest percentage of workers complained from shortness of breath (45.3%), some of them had no symptoms (17.3%), severity of symptoms was moderate restriction in most workers (24%), the study also showed negative non-significant relation between duration of exposure and severity of respiratory impairment (r = 0.1, P= 0.2). In conclusion; this study provides evidence of a strong relationship between exposure to cotton dust and respiratory impairments, also there was a considerable percentage of workers had muscular and dermatological problems, despite no important effects on the hematological parameters except ESR.

حوالي 60 مليون شخص في أنحاء العالم يعملون في صناعة النسيج أو الملابس. ظروف العمل والغبار الذي ينتج من معالجة القطن في الصناعات يمكن أن يسبب العديد من الحالات المرضية على صحة العمال. وقد وجدت العديد من الدراسات الحديثة وجود نسبة عالية من الأمراض المزمنة وخاصة انسداد الجهاز التنفسي المزمن (COPD) لدى هؤلاء العمال. الهدف من هذه الدراسة هو لتقييم أثر العمل في صناعة الغزل والنسيج من وجهة نظر فسيولوجية وسريريه. أجريت دراسة مستعرضة على 75 عاملة يعملن في مصنع الغزل والنسيج تم اختيارهن عشوائيا جميعهن إناث. تم جمع المعلومات من خلال المقابلة، بالإضافة إلى الفحص البدني وأجريت بعض التحاليل المختبرية اللازمة ومنها: حجم تكويم الخلايا (PCV)، عدد خلايا الدم البيضاء (WBC)، معدل ترسيب كريات الدم الحمراء (ESR)، قياس (السكر العشوائي في الدم (RBS)، اليوريا في الدم ((Bur، الكرياتينين في المصل (SCr)، الألنين امينوترانسفيريز في المصل (ALT)، الاسبارتيت امينوترانسفيريز في المصل (AST)، الفوسفاتيز القلوي في المصل (ALP))، تخطيط القلب الكهربائي (ECG)، فحص القلب بالأمواج الصوتية, أشعة الصدر السينية (CXR) وفحص البول العام ( GUE)، بالإضافة إلى فحص وظائف الرئة (PFTs) باستخدام مقياس وظائف الرئة المحمول.وكانت النتائج كالأتي :متوسط مدة تعرض العاملات لغبار القطن كان 15.67 ± 4.86 من سنوات، كانت النسبة ألأعلى من العاملات يعانين من آلام أسفل الظهر(85٪), في حين أن نسبة قليلة منهن مصابات بالاكزما (27٪)، التهاب المسالك البولية (23٪) في حين أن 2٪ من العاملات مصابات بتضخم البطين الأيسر بحسب تخطيط القلب الكهربائي وفحص القلب بالأمواج الصوتية. وفيما يتعلق بفحوصات الدم أظهرت الدراسة عدم وجود اختلاف معنوي كبير بين العاملات ومجموعة السيطرة ماعدا معدل ترسيب كريات الدم الحمراء (15,95 ± 26,8 مقابل 3,3 ± 8.3, قيمة P ≤ 0,05). وفيما يتعلق بنتائج الجهاز التنفسي، نسبة عالية من العاملات يشكون من ضيق في التنفس (45.3٪)، وكان بعض منهن لا يشكون من إي أعراض (17.3٪)، وكانت شدة الأعراض من النوع المعتدل في معظم العاملات (24٪)، وأظهرت الدراسة أيضا انه لايوجد علاقة ذات تأثير معنوي بين مدة التعرض للغبار وشدة اعتلال التنفس (r = 0.1، وقيمة P ≤ 0,05). نستنتج من هذه الدراسة إن هناك دليلا على وجود علاقة قوية بين التعرض لغبار القطن واعتلال الجهاز التنفسي، كما إن هناك نسبة معتبرة من العاملات لديهن مشاكل عضلية وجلدية، على الرغم من عدم وجود آثار هامة على فحوصات الدم ماعدا معدل ترسيب كريات الدم الحمراء.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2016 (2)