research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Anatomical and Comparative study of selected wild species from the family solanaceae in Iraq
دراسة تشريحية مقارنة لأنواع برية مختارة من العائلة الباذنجانيةSolanaceae في العراق

Authors: Ali H.AL-Mousawi علي هاشم الموسوي --- Ali H.E.AL-Musawi علي حسين عيسى الموسوي --- Sanaria A.AL-Allalq سناريا عباس العلاق
Journal: Baghdad Science Journal مجلة بغداد للعلوم ISSN: 20788665 24117986 Year: 2011 Volume: 8 Issue: 2 Pages: 197-207
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Wild species of four Iraqi Solanaceae family were compared anatomically. These species include Solanum nigrum,Physalis alkekengi,Withania somnifera,Lycium barbarum,.The present study cover anatomical characters of leaf epidermis, venation and petioles. The study reveals that vertical sections of leave has important taxonomical characters specially mesophyll tissue.These tissues shaw variations in number of palisaid and spongy layers. Lycium barbarum can be distinguished by its two to three layers of palisaid cells. Sections in the leaf mid veins tissue varies between the species studied .These veins were bicollateral.Sections in petiol also show variations in their outline shapes and in their vascular arc.

درست تشريحيا أنواع برية مختارة من العائلة الباذنجانيـة ( (Solanaceae والنامية في العـراق وهي :(Solanum nigrum L. ، Physalis alkekengi L. ،Withania somnifera (L.)Dun. ، Lycium barbarum L.)).أذ غطــى البــحث الصفــــات التشريحية لبشرة الورقة ، فضلا عن تعـرق الأوراق كما تمت دراسة المقاطع المستعرضة للأوراق وسويقاتها وتـــبين أن لبعض الصفـــــــــات التشريحية أهمية تصنيفية في تشخيص الأنــــــواع وكان للمقاطع العمودية لنصل الورقة أهمية تصنيفية، لا سيما النسيج المتوسط ، أذ أوضحت الدراسة وجود تغايرات مهمة من حيث سمك وعدد صفوف الخلايا المكونة للطبقتين العمادية والأسفنجية إذ أنفرد النــــــــوع L. barbarum عن بقية أنواع الأجناس المدروسة بأنه ذو طبقة عماديــة مكونة من صفين إلى ثلاثة صفوف من الخلايا ، هذا وقد سجل هذا النوع أعلى معدل بالنسبة لسمك هذه الطبقة مقارنة بباقي أنواع الأجناس المدروسة، كما بينت المقاطع بأن شكل النسيج الوعائي للعرق الوسطي يتباين تبعاً لتباين أنواع الأجناس المدروسة ، إذ يمكن تمييز هذه الأنواع من شكل الحزمة الوعائية الوسطية لها والتي كانت من النوع الثنائي الجانب Bicollateral ،هذا وأظهرت المقاطع المستعرضة لسويق الورقة تغايرات واضحة ايضا بين أنواع الأجناس التي تمت دراستها لا سيما في شكل المقطع وشكل القوس الوعائي Vascular arc.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2011 (1)