research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Comparative Study between Oral Hypoglycemic Drugs Repaglinide, Glibenclamide and Rosiglitazone on Some Biochemical Parameters in Type 2 Diabetic Patients

Loading...
Loading...
Abstract

Type 2 diabetes mellitus is often characterized by hyperglycemia as a result of increased insulin resistance in hepatic/peripheral tissues and pancreactic B-cell dysfunction. Approximately 92% of patients with type 2 diabetes mellitus demonstrate insulin resistance, however hyperglycemia is always a consequence of insulin deficiency. This study was done on 120 patients newly diagnosed diabetes type 2 characterized by dyslipidemia that is increased triglycerides and decreased HDL. Hypoglycemia and weight gain are common problem with oral sulfonyl urea drugs. In this work three different oral hypoglycemic drugs repaglinide and glibenclamide (insulin secretagogues) and rosiglitazone (insulin sensitizer) were used for treatment of patients with type 2 diabetes mellitus. The effect of these drugs on fasting and postprandial blood glucose levels, lipid profiles, alanine aminotransferase and serum creatinine were studied.Three groups of newly diagnosed type 2 diabetic patients ,group 1 (40 patients) were subjected to treatment with repaglinide (2 mg three time daily) ,group 2(45 patients) were subjected to treatment with glibenclamide (5 mg once daily) ,group 3,(35 patients) were subjected to treatment with rosiglitazone (4 mg twice daily) . Fasting and postprandial blood glucose levels, lipid profiles (TC, TG, HDL and atherogenic index), alanine aminotransferase and serum creatinine were analyzed for these patients before and 4 and 8 weeks after oral hypoglycemic drug treatment. The same parameters were recorded for 40 normal individuals as control.The results demonstrated that repaglinide has a greater postprandial glucose regulator effect than glibenclamide and rosiglitazone. In addition the hypoglycemic episode and weight gain were less in patients treated with repaglinide than those treated with glibenclamide. Repaglinide produces greater percent reduction with respect to fasting blood glucose levels, postprandial blood glucose levels and atherogenic index compared to glibenclamide and rosiglitazone.

دراسة مقارنة لتأثيرات ريباكلينايد , كليبنكلامايد و روزيكليتازون على بعض التحليلات الكيميائية الحياتية لمرضى السكري من نوع ٢. مرض السكري نوع ٢ ينتمي إلى مجموعة الأمراض المزمنة والذي يتصف بارتفاع في مستوى السكر في الدم الناتج عن وجود قصور في إفراز أو نشاط الأنسولين أو خلل في كليهما، تقريباً ٩٢% من مرضى السكري يبدون مقاومة للأنسولين . تم وصف عدة أدوية ريباكلينايد , كليبنكلامايد و روزيكليتازون والتي تم أخذها عن طريق الفم لمعالجة النوع الثاني من مرض السكر . أجري هذا البحث على ١٢٠مريضاً مصاباً بمرض السكري من نوع ٢والذين تم تشخيصهم حديثاً وتم توزيعهم عشوائياً إلى ثلاث مجاميع وكما يلي , المجموعة الأولى (٤٠ مريضاً) تم معالجتهم بعقار ريباكلينايد ٢ملغم ثلاث مرات يومياً , المجموعة الثانية (٤٥مريضاً) تم معالجتهم بعقار كليبنكلامايد ٥ملغم مرة واحدة يومياً , أما المجموعة الثالثة ( ٣٥مريضاً) تم معالجتهم بعقار روزيكليتازون ٤ملغم مرتين يومياً كما تم اختيار ( ٤٠شخصاً) من الأصحاء كمجموعة سيطرة . تم قياس مستوى الكلوكوز في الدم بعد الصوم , مستوى الكلوكوز في الدم بعد ساعتين من وجبة الغداء كذلك تم قياس الشحوم في الدم ( كولسترول الكلي , ترايكليسيرايد , كولسترول البروتين الشحمي واطئ الكثافة , كولسترول البروتين الشحمي عالي الكثافة وإنزيمات الكبد ALT ومستوى الكرياتينين في الدم قبل وبعد ٤و ٨أسابيع من بدء العلاج , أظهرت النتائج لدى مرضى السكري والذين تمت معالجتهم بعقار ريباكلينايد انخفاضاً معنوياً واضحاً في مستوى الكلوكوز في الدم بعد ساعتين من الوجبة الغذائية أكثر من كليبنكلامايد و روزيكليتازون كما وجد أن العلاقة كانت عالية بين مستوى الكلوكوز في الدم بعد الصوم ومستوى الكلوكوز في الدم بعد ساعتين من وجبة الطعام لدى المرضى المعالجين بعقار ريباكلينايد و روزيكليتازون بعد ٤و ٨أسابيع من العلاج كما كان الانخفاض في مستوى السكر في الدم والزيادة في الوزن اقل حدوثاً لدى المرضى الذين تمت معالجتهم بعقار ريباكلينايد مقارنة مع كليبنكلامايد بعد ٤و ٨أسابيع من العلاج .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Year
From To Submit

2009 (1)