research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The relationship between the postpartum uterine prolapse incidence and some macro minerals serum level deficiency in cow in Basra province
العلاقة بين حدوث حالة التدلي الرحمي ما بعد الولادة ونقص مستوى بعض المعادن في المصل في الأبقار في محافظة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The study was performed to investigate macro minerals in the cow’s serum suffering from post-parturient uterine prolapse compared with other cows without incidence of prolapse. In the present study, 30 cows during 72 hours after calving, 15 calving without uterine prolapse (control group), and 15 calving suffer from uterine prolapse (treated group).The results showed a drastic decrease in serum macro minerals levels of treated group animals, so the results show the calcium serum level (5.56±0.19 mg/dl), phosphorus (3.30±o.30 mg/dl) and magnesium (1.42±0.09 mg/dl) compared with levels in control animals that show (10.34±0.44, 5.33±0.21, 3.79±0.37) mg/dl of the calcium, phosphorus and magnesium successively. It was concluded that deficiency of calcium, phosphorus and magnesium serum level in the last period of pregnancy and at the parturition might be possible causes of post parturient uterine prolapse in these cows.

الغرض من الدراسة هو قياس وتقدير مستوى بعض المعادن في مصل الأبقار التي تعرضت لحدوث حالة التدلي الرحمي ما بعد الولادة ومعرفة مدى تأثير نقص هذه المعادن على حدوث هذه الحالة مقارنة مع ابقار لم تتعرض لحدوث التدلي الرحمي ما بعد الولادة. تضمنت الدراسة 30 بقرة في فترة 72 ساعة بعد الولادة، 15 بقرة لم تتعرض لحدوث حالة التدلي الرحمي ما بعد الولادة (مجموعة السيطرة)، و15 بقرة الأخرى عانت من حدوث حالة التدلي الرحمي ما بعد الولادة (مجموعة الدراسة او العلاج). اظهرت النتائج انخفاض ملحوظ في مستويات هذه المعادن في المصل، حيث كان مستوى الكالسيوم في ابقار المجموعة الثانية التي تعرضت لحدوث حالة التدلي (5,56 ± 0,19 ملغم/ديسيلتر) والفسفور (3,30 ± 0,30 ملغم/ديسيلتر) والمغنيسيوم (1,42 ± 0,09 ملغم/ديسيلتر) مقارنة مع مستوياتها في مصل ابقار المجموعة الأولى، حيث كانت مستوياتها (10,34 ± 0,44 و 5,33 ± 0,21 و 3,79 ± 0,37 ) ملغم/ديسيلتر لكل من الكالسيوم والفسفور والمغنيسيوم على التوالي. من خلال هذه الدراسة تبين ان نقص مستويات هذه المعادن في مصل الابقار الحوامل وخلال الايام الاخيرة من الحمل واثناء الولادة يعتبر من العوامل المهيئة لحدوث حالة التدلي الرحمي ما بعد الولادة في الابقار.


Article
Uses of Moist dressing in treatment of Skin Ulcers in Rabbits
استخدام الضمادات الرطبة في علاج القروح الجلدية في الأرانب

Loading...
Loading...
Abstract

The study represent use new kind of dressing which are moist dressing in treatment of skin ulcer, the mechanism of this dressing are keeping the ulcer moist in order to facilitate and enhancing healing process. The study done in the college of veterinary medicine Basrah University in 2013 by making two groups of rabbits each one contain 4 individuals, and inducing different ulcers (in the back, abdomen, around the vagina from out side and on the extremities) by using of caustic material then treated by Comfeel Ulcer and Biatain adhesive with Ag. the result show that using of Comfeel Ulcer dressing in treatment of second degree ulcer had was very good in a period of 4 weeks only, and the Biatain adhesive with Ag treating the deep ulcer (3ed degree ulcer) in 6 weeks. We conclude that the best dressing used in treatment of skin ulcers is the Biatain adhesive with Ag and Comfeel Ulcer with no any complication and without need to antibiotics in case of using Biatain Ag. Although the Comfeel Transparent is the optimum Dressing in treatment of cesarean section induced wound (incision wound).

تتلخص هذه الدراسة باستعمال نوع جديد من الضمادات تعرف بالضادات الرطبة الحديثة قي علاج القروح الجلدية والية عملها هي إبقاء القرحة أو الجرح رطباً لكي تسهل وتسرع عملية الالتئام. أجريت هذه التجربة في البيت الحيواني التابع لكلية الطب البيطري/ جامعة البصرة في 2013 بأخذ مجموعتين من الأرانب كل مجموعة مكونة من 4 أفراد وتم استحداث قرح متنوعة (الظهر، البطن، حول المهبل من الخارج، على الأطراف) باستعمال مواد كاوية ثم علاجها بالضمادات الرطبة الكومفيلComfeel والباياتين اللاصق مع نترات الفضة Biatain Adhesive Ag. بينت النتائج بان استعمال الكومفيل في علاج القرحة من الدرجة الثانية اثبت جودته إذ تم علاج القرحة بفترة 4 أسابيع فقط أما الباياتين فاستخدم لعلاج القرح العميقة في فترة 6 أسابيع تقريبا. نستنتج من هذه الدراسة ان أفضل ضماد لعلاج حالات القرح الجلدية هو الباياتين اللاصق مع الفضة وكومفيل القرح من حيث الفترة الزمنية للعلاج وعدم وجود أي مضاعفات في استخدام الضماد مع عدم الحاجة إلى استعمال مضادات الحياة مع الباياتين كما ان ضماد الكومفيل الشفاف يعتبر الضماد النموذجي في علاج الجروح الناتجة من العمليات القيصرية.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (1)