نتائج البحث : يوجد 2

قائمة 1 - 2 من 2
فرز

مقالة
The manifestations of pain in the office of the "swing of the pain" for heba Younes from the perspective of genetic criticism
تجليات الألم في ديوان "أرجوحة الوجع" لهبة يونس من منظار النقد الجينثوي

المؤلفون: Rswl Balawi رسول بلاوي --- Zainab Drianward زينب دريانورد
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 السنة: 2018 المجلد: 43 الاصدار: 3-A الصفحات: 332-344
الجامعة: Basrah University جامعة البصرة - جامعة البصرة

Loading...
Loading...
الخلاصة

The word "sex" and "feminine" are formed by the word "genetics"; it is a group of feminine sensations that are issued by the woman / poet. Genetics began its literary journey from the beginning of the twenty-first century. The female benefited from this phenomenon to express her feelings, especially those pain-filled senses of the intensity of the impact of pain in expression and expression, so far she is trying to prove her presence in literature and show that she is able to compete with masculine literature. This type of literature has witnessed an uninterrupted development since the old culture dominated the various aspects of women's life and has been made in a secluded margin of literature. Recently, however, this trend has emerged in the literary arena following the emergence of great and varied opinions and controversies, To draw the attention of writers and critics in the world to this type of literature.The poet Heba Younis may be one of the most prominent poets, whose poetry is characterized by both female pain and connotations. Pain has an intense presence in her "pain swing", a pain that is based on female methods. There is no doubt that the poet languishes in a stream of pain with female images to extinguish her pain by revealing her documents in her office. In this research according to the descriptive-analytical approach, we aim to study the pain and feminine characteristics of the genocidal criticism. The research is divided into four axes: Title semismism, zodiac signification, female environment, sad color connotations, feminine crying.Keywords: genetic criticism, pain, female, Heba Younis, "swing pain".

تتشكّل كلمة الجينثوية من لفظتي «الجنس» و«الأنثوية»؛ وإنّها مجموعة من الأحاسيس الأنثوية تصدر من قِبل المرأة / الشاعرة. الجينثوية بدأت مشوارها الأدبي من أوائل القرن الحادي والعشرين وإستفادت الأنثى من هذه الظاهرة للتعبير عن أحاسيسها ولاسيما تلك الأحاسيس المحاطة بالآلام لشدّة تأثير الألم في البوح والتعبير فمازالت حتى الآن تحاول أن تثبت وجودها في ساحة الأدب وتظهر بأنّها قادرة على منافسة الأدب الذكوري. إنّ هذا النوع من الأدب قد شهد تطوراً مستمراً منقطع النظير بعدما كانت الثقافة القديمة تسيطر على شتى جوانب حياة المرأة وقد جُعِلَت في هامش منعزل عن الأدباء؛ أمّا خلال الفترة الأخيرة ظهر هذا الإتجاه في الساحة الأدبية إثر ظهور الآراء والجدالات الهائلة، الموافقة والمغايرة التي كانت سبباً للفت أنظار الأدباء والنقاد في العالم لهذا النوع من الأدب.وقد تكون الشاعرة هبة يونس من أبرز الشواعر التي تتجلّى في أشعارها الآلام والدلالات الأنثوية معاً. وللألم حضوراً مكثفاً في ديوانها "أرجوحة الوجع" ذلك الألم الذي يرتكز على الأساليب الأنثوية. وممّا لاشكَّ فيه أنّ الشاعرة تتأرج في تيار من الآلام بصور أنثوية لتطفئ أوجاعها من خلال البوح عن مکنوناتها في ديوانها. في هذا البحث وفقاً للمنهج الوصفي –التحليلي، نهدف إلى دراسة الألم والميزات الأنثوية من منظار النقد الجينثوي والبحث ينقسم إلى أربعة محاور منها: سيميائية العنوان، الدلالة الزمكانية - بيئة الأنثى، دلالات الألوان الحزينة، دلالات البكاء الأنثوي.


مقالة
The cinematic structure in the poetry of Adnan Sayegh
البنية السينمائية في شعر عدنان الصائغ

المؤلفون: Zainab Drianward زينب دريانورد --- Messenger of Malawi زينب دريانورد --- Ali Khadry علي خضري
ﺎﻠﻤﺠﻟﺓ: Basic Education College Magazine For Educational and Humanities Sciences مجلة كلية التربية الأساسية للعلوم التربوية والإنسانية ISSN: 23043717 23128003 السنة: 2019 الاصدار: 43 الصفحات: 790-800
الجامعة: Babylon University جامعة بابل - جامعة بابل

Loading...
Loading...
الخلاصة

The contemporary Arabic poem has interacted over the decades with several literary arts such as the story, the novel and the play, and borrowed from these arts its own methods. But more importantly, in our time they transcended the boundaries of these literary arts and interacted with fine arts such as plastic art and film art. That the contemporary poem has paved a wide road towards modernity by employing cinematic style as the objective and subjective site and the sequence of names and vocabulary in the montage of poetry, and among the contemporary poets who supplemented their poems in the style of cinematography poet Adnan Sayegh. One of the important motives that made the jeweler employs cinematic methods is the wars he witnessed in the years of his life so that he made him see the world in a precise and transparent manner. Hence, this study is based on the descriptive-analytical approach to applying the visionary's vision through cinematic techniques and the sequence of names and vocabulary in the montage Poetic. The results of this study are that the method taken by the jeweler in his poetry has made the recipient enter the world of narrative and cinematic, and that by this method we note that his poems are mixed with a poetic spirit and a vision of cinematic far from ambiguity and thus divided the research into two sections objectively and self-site and the sequence of acts and names in Poetic montage.

تفاعلت القصيدة العربية المعاصرة على مرّ العقود مع فنون أدبية عدّة كالقصة والرواية والمسرحية، وأخذت تستعير من هذه الفنون أساليبها الخاصة ولكن الأهم من هذا أنّها في عصرنا الراهن تخطّت حدود هذه الفنون الأدبية وتفاعلت مع الفنون الجميلة كالفن التشكيلي والفن السينمائي ومن خلال تأثير الفن السينمائي الهام نرى أنّ القصيدة المعاصرة قد شقّت طريقاً واسعاً نحو الحداثة بتوظيف الأسلوب السينمائي كالموقع الموضوعي والذاتي وتوالي الأسماء والمفردات في المونتاج الشعري، ومن بين الشعراء المعاصرين الذين رفدوا قصائدهم بأسلوب الفن السينمائي الشاعر عدنان الصائغ. ومن الدوافع الهامة التي جعلت الصائغ يوظف الأساليب السينمائية هي الحروب التي شهدها في مراحل سنين حياته بحيث جعلته يرى العالم بصورة دقيقة وشفافة ومن هنا قامت هذه الدراسة على المنهج الوصفي- التحليلي، لتطبيق رؤية الصائغ الشعرية من خلال تقنيتي وجهات النظر السينمائية وتوالي الأسماء والمفردات في المونتاج الشعري. والنتائج الحاصلة من هذه الدراسة هي أنّ الأسلوب الذي يتخذه الصائغ في أشعاره قد جعل المتلقي يدخل في عالم السرد السينمائي وكما أنّ بواسطة هذا الأسلوب نلاحظ أنّ قصائده تمتزج بروح شعرية ورؤية سينمائية بعيدة عن الغموض ولذا تجزأت محاور البحث إلى قسمين الموقع الموضوعي والذاتي وتوالي الأفعال والأسماء في المونتاج الشعري.

قائمة 1 - 2 من 2
فرز
تضييق نطاق البحث

نوع المصادر

مقالة (2)


اللغة

Arabic (2)


السنة
من الى Submit

2019 (1)

2018 (1)