research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Active Control Of Vibration For Aflixibly Supported Rigid Rotor On Oil Film Bearings
السيطرة الفعالة على الاهتزازات لدوار صلد يستند بصورة مرنة على محامل مزيتة

Authors: Ikhlas A. Basheer إخلاص أحمد بشير --- Zakariya Y. Mohammad زكريا يحيى محمد
Journal: AL-Rafidain Engineering Journal (AREJ) مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2009 Volume: 17 Issue: 5 Pages: 1-18
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Vibrations in rotating system are considered as one of the major operating problems since they have adverse effects on the performance of rotating system, which result in operating life reduction. In this research, the active control of vibration, as a response to mass unbalance, in a rigid rotor symmetrically supported by an oil film bearing is considered. A model of rigid rotor is considered in this study, in which the unbalance mass is positioned out of the plane of the geometrical center of the system. For the cases studied, the active control of system vibration was achieved by the Application of two techniques, namely, pole placement and optimal control techniques, the system dynamics is represented by mathematical models and the system is simulated by a digital computer using Matlab programs.The results obtained showed a high reduction in vibration amplitude, This reduction was more than 80 % and in some situations it raises to more than 90 %.Key words: Rotor vibration, rotor bearing system, Active vibration control.

الخلاصة تُعد الاهتزازات في أنظمة المحاور الدوارة من المشاكل التشغيلية المهمة ، إذ تؤثر سلباً على أداء الأنظمة الدوارة، مما يؤثر على العمر التشغيلي. يتضمن هذا البحث دراسة نظرية للسيطرة الفعّالة على الاهتزازات الناجمة عن عدم الاتزان الكتلي في نماذج نظام عمود دوار مستند على محامل مقعدية مزيتة مُتماثلة، مع أخذ صفة الصلابة لعمود الدوران بنظر الاعتبار. اعتمد في هذا البحث حالة لنموذج عمود الدوران يتمثل عدم الاتزان الكتلي فيه بكتلة واقعة خارج المستوي المار بالمركز الهندسي للنظام . تمت السيطرة على الاهتزازات في النظام باستخدام تقنية تعييـن القطب وتقنية السيطرة المثالية. وتم تمثيل النظام الحركي بنماذج رياضية وإجراء محاكاة للنظام بوساطة الحاسوب وباستخدام برنامج ماتلاب . أعطت النتائج المستحصلة للسيطرة على الاهتزازات في النماذج المدروسة نسب انخفاض عالية في سعة الاهتزاز، إذ كانت لا تقل عـن ( 80%) في جميع الحالات التي تم بحثها وتزيد في بعضها عن هذه النسبة لتصل إلى أكثر من (90%) . الكلمات الدالة: اهتزازات عمود الدوران، نظام الدوار-المحمل، السيطرة الفعالة على الاهتزازات.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2009 (1)